Windowsos tabletet kapnak a vadászpilóták

Forest ranger Rolf Sund looks at a tablet compter while flying in a Cessna 206 for a surveillance flight above Lueneburg, Germany, 24 July 2013. On demand of the police headquarters of Lueneburg, the flight service of the state fire brigade association Lo
Egy német pilóta iPaden csekkolja az adatokat egy Cessnán
Vágólapra másolva!
Windowsos tabletet adnak az amerikai vadászpilóták kezébe, ezzel növelve a hatékonyságot. Ugyan az információt remekül osztják meg a gépek, kérdés, mi lesz, ha épp bevetés közben mondják fel a szolgálatot?
Vágólapra másolva!

A világ egyik legnagyobb hadiipari vállalata, a Boeing meglepő lépést tett. Windows operációs rendszert futtató tabletet használnak majd az amerikai haditengerészet elektronikai hadviselésre kialakított repülőgépén.

A EA-18G Growlerek pilótafülkéjébe költöző tablet azért

nem fogja kirobbantani a harmadik világháborút egy szoftverhiba vagy lefagyás miatt.

A mérnökök egyelőre ugyanis csak kisegítő, információközvetítő szerepet szánnak a táblagépnek.

A cél nem más, mint hogy a repülőgép összetett hadviselési rendszereinek adatait, a felderített információkat és az azokból kialakított taktikai helyzetképet villámgyorsan és könnyen emészthetően, azaz egy pillantással értelmezhetően közvetítsék a bevetésen részt vevő gépek között.

Az összes Growler pilótája látja a begyűjtött információkat Forrás: AFP/M.M. Gillan

Így a kötelékben lévő összes gép pilótája lát minden információt, és ennek megfelelően jár el. A tabletet integrálták a repülőgépek fedélzeti rendszerébe, így egyetlen gombnyomással frissíthető a helyzetkép.

Siker a gyakorlaton

A táblagéppel gyorsított együttműködést már a gyakorlatban is kipróbálták. Több Growler és egy E-2D Hawkeye légtérellenőrző repülőgép "játszott együtt" a hadgyakorlaton, próbára téve az új rendszert.

A tapasztalatok szerint a közös munkával távolabbról és gyorsabban lehetett azonosítani a veszélyforrásokat: a szimulált ellenséges radarrendszereket és légvédelmi állásokat.

A windowsos tablettel turbózott egység hatékonyabb volt, és nőttek a túlélési esélyek is.

Az igazi próbát természetesen majd a való világban végzett repülések jelentik majd. Főleg az lesz érdekes, hogyan teljesít majd a rendszer egy olyan zsúfolt területen, mind a Csendes-óceán délkelet-ázsiai vidéke, ahol egy-egy szigetre több ország is "bejelentkezik", és ahol meglehetősen sűrűn vannak kiépítve a radarok és légvédelmi állások.

A Boeing által gyártott Growler képes egy repülőgép-hordozó fedélzetéről is felszállni Forrás: AFP/John Philip Wagner Jr.

A sikeres tesztelés után az amerikai haditengerészet már meglévő Growlerei várhatóan mind megkapják az új, tabletre alapozott rendszert, míg a Boeing gyártósoráról az új gépek már eleve így gurulnak majd ki.

Feltalálták a spanyolviaszt

Azt azért illik megjegyezni, hogy a Boeing mérnökei nem egy új dolgot találtak fel.

A polgári repülésben régóta ismert az "elektronikus pilótatáska".

A légitársaságok sorra váltják le a tetemes mennyiségű papírt kütyükre. Az American Airlines például 2013 óta iPadet használ fedélzeti kézikönyv helyett.

A pilótának korábban a repülőgép komplett üzemeltetési kézikönyvét, a repülési tervet, a legfrissebb időjárási adatokat, a repülőtéri térképeket egyaránt magával kellett cipelnie. Ez nemcsak neki volt súlyos teher (akár 20 kilogramm is!), de a légitársaságnak is komoly erőfeszítésébe és pénzébe került, hogy minden pilótánál ott legyenek a legfrissebb, aktuális adatok.

Tévedni pedig nem lehet.

Egy német pilóta iPaden csekkolja az adatokat egy Cessnán Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Philipp Schulze

Ennél sokkal kényelmesebb és olcsóbb egy megfelelő programokkal ellátott tablet vagy notebook. Ehhez már csak egy központi szerveren kell az adatokat folyamatosan frissíteni, továbbítani.

iPad miatt késtek a gépek

Az egyetlen bökkenő, ha a tablet például nem tud csatlakozni, vagy lefagy éppen indulás előtt. A fent említett American Airlines éppen így járt az iPadekkel. Áprilisban több tucat repülőt bénított meg, amikor a gépek felmondták a szolgálatot.

A képernyő elsötétült, a szoftver leállt.

A repülőgépeknek vissza kellett térniük a beszállókapuhoz, hogy wifin keresztül le tudják tölteni a megfelelő térképet.

A britek helikopterhez használják

A brit Inzpire kifejezetten katonai repülőgépekhez, helikopterekhez fejlesztette ki saját tabletes megoldását, melyet a brit királyi haderő már alkalmaz is a helikopterein.

A különleges igénybevételhez átalakított Panasonic tabletek

használhatóak kesztyűs kézzel és éjjellátó szemüveggel is.

A brit megoldás azonban még nem kínál repülés közbeni adatátvitelt és azonnali frissítéseket, mint az amerikaiak rendszere.