Budapest mintájára alakítaná át az országot Vitézy

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ, BKK vezérigazgatója
Vágólapra másolva!
Úgy alakítaná át az országos tömegközlekedést Vitézy Dávid, ahogy azt tette Budapest esetében. Sokat utazott az elmúlt hetekben Volán-járatokon, és sok negatív tapasztalatot is szerzett.
Vágólapra másolva!

"Az elmúlt hetekben rengeteg időt töltöttem az ország különböző Volán-járatain" - mondta Vitézy Dávid miniszteri biztos a SmartMobil konferencián tartott előadásában, a Várkert Bazárban. A BKK volt vezérét február elsejével nevezte ki a fejlesztési miniszter, feladata a köztulajdonú közlekedési társaságok (lényegében a Volán és a MÁV) működésének országos szintű összehangolása, a fejlesztési irány kidolgozása.

Ha egy mondatban akarjuk összefoglalni, hogy mit tervez Vitézy Dávid az ország tömegközlekedésével, akkor a következőt mondhatjuk: azt, amit a budapesti tömegközlekedéssel csinált.

Vitézy Dávid a közösségi közlekedésről beszélt Forrás: Origo

A problémák adottak

A Volánokon szerzett személyes és jobbára negatív tapasztalatait a hallgatósággal is megosztotta a miniszteri biztos, bár elmondása szerint ezzel már korábban is tisztában volt. A következő problémákat sorolta fel:

  • Az utasok jelentős része még mindig készpénzzel fizet a sofőrnél a jegyért, holott a legtöbb buszban van GPS és fedélzeti számítógép, a lehetőség tehát adott más fizetési formák előtt.
  • Utastájékoztatás gyakorlatilag nincs.
  • Ügyfélélmény sincs.
  • Annak az utasnak, aki nem ismeri jól az adott viszonylatot, a rendszer nehezen használható, legfeljebb a sofőrtől vagy az okostelefonról tudhatja meg, épp merre jár, és mikor kell leszállnia.

Mint a kilencvenes évek

Az is tarthatatlan, mondta Vitézy Dávid, hogy a Volánok járatkeresője mind megjelenésében, mind működésében a kilencvenes éveket idézi. Ráadásul a Volán és a MÁV rendszere között nincs átjárás. Példaképp van olyan útvonal, amelyet vonatról buszra átszállva lenne érdemes megtenni, de erről a leendő utas csak akkor értesül, ha a különböző menetrendeket böngészve összerakja magának, vagy egy ismerőse elmagyarázza.

"Nonszensz, hogy a Budapest-Sanghaj repülőútnak pár másodperc alatt utána lehet nézni, belföldön viszont akár órákig tarthat a legjobb útvonal megtalálása."

A Volán keresője a kilencvenes éveket idézi Forrás: Origo

Vitézy szerint a fejlesztések első lépése az kell legyen, hogy létrehoznak egy egységes, integrált menetrendet és útvonaltervezőt, amely a MÁV és a Volán járatait is ismeri. Az utastájékoztatást is fejleszteni kell, a járműveken és az állomásokon is. A biztos az egész országban egyetlen helyen, Körmenden találkozott olyan utastájékoztató-táblával, amely a buszokat és a vonatokat is mutatta.

Mint a Futár

A legjobb persze az lenne, állítja Vitézy Dávid, ha országos szinten létrejönne egy, a budapesti Futárhoz hasonló rendszer, amely valós időben követi és mutatja az összes járművet. A legfontosabb egy mobilalkalmazás lenne, melynek adatatait a Google Térkép online utazástervező rendszerébe integrálnák - ahogy az a Futár esetében történt. Így a felületen látszódna, a különböző megállókba mikor, milyen irányból érkezik vonat, villamos vagy busz, ahogy a forgalmi zavarokat is fel tudnák tüntetni.

Vitézy Dávid országos Futárt szeretne Forrás: MTI/Kovács Tamás

Budapest lett Európában a második, a világon a kilencedik olyan város, amely megnyitotta a valós idejű tömegközlekedési adatait a keresőóriás előtt, így akár külső fejlesztésű appok is készülhetnek a Futárhoz.

A mobil lesz az új jegy

Nem csak a menetrendeket és az adatbázisokat egységesítené, de a jegy- és tarifarendszert is Vitézy Dávid. Jelenleg nem csak útvonalat nem lehet az országos tömegközlekedéssel tervezni, a költségekkel is nehéz kalkulálni. Nincs ugyanis olyan program vagy alkalmazás, amellyel ki lehetne számolni egy vonat-busz átszállásos út díjait.

Az elektronikus jegyvásárlást mindenképpen be kellene vezetni, de ennek nem kell chipkártyás rendszerrel együtt járnia - mondta. A chipkártyás korszakot a jelek szerint amúgy is át fogja ugorni Budapest: Nyugaton is már egyre inkább a különböző mobilos megoldások veszik át a kártyák helyét.

Ma az a feladat, hogy olyan rendszereket építsünk, amely kompatibilis lesz, beépülhet és alkalmazkodhat a jövőbeli felhasználói megoldásokhoz - összegzett Vitézy.