Viktor még csak 9 éves, rendkívül lelkes kisfiú, első találkozásunkkor tetőtől talpig megfigyel. Karját és fejét tudja mozgatni: így felel arra a kérdésre is, hogy van-e kedve játszani a tablettel. A felé tartott táblán egy sárga fejecske figyel az igen szó felett, míg egy nagy piros X a nem. A táblagép és a játék említésére felvidul az arca, boldogan kapálózik a smiley felé. Jöhet a tablet.
Ingyenesen letölthető, gyerekeknek fejlesztett androidos játékokkal gyakorol. Az állatos zongorán azt tanulja, hogyan mozgassa kézfejét egy irányba, majd vissza. Közben persze mi is halljuk, ahogy halad, illetve azt is, ha elakad, vagy nehezeben megy a mozgás.
A másik kedvenc az állathangok: itt már a célzott érintést gyakoroljuk, miközben azt is megtanulja a gyerek, melyik állat hogy néz ki, milyen hangot ad ki. Ha rábökünk a kakasra, megszólal a jellegzetes kukurikú, Viktor közben büszkén félresandít rám: örül, hogy sikerült eltalálnia a képernyő adott részét, és persze örül a vicces hangoknak is.
Álmos már 13 éves nagyfiú, nem csoda, hogy a tanóra kezdetét gyors átöltözés előzi meg, mégse fotózhatják le akármiben: kék csíkos felsőt és hozzá színben illő előkét kap. Álmos komolyabb fiú: látszik a szemén, hogy rendkívül intelligens gyerekkel van dolgom. Ő viszont a kezét és a fejét is alig tudja mozgatni, a szeméből viszont minden kiolvasható.
A táblán a sárga napocskát is alig tudja megérinteni, de az arca végig arra fordul, az igent jelentő ábrát bámulja lankadatlan, aki ismeri, az már a kézmutatás nélkül is egy másodperc alatt leszűri: szeretne játszani. A tabletes játékokon kívül ő már fejegeret is használ, míg tölt a laptop, addig kicsit tornázunk, ellazítjuk a feszes izmokat, hogy jól tudjon teljesíteni.
Memórikártyával játszik: az egeret a fej mozgatásával irányítja, kattintáshoz egy helyben kell tartania fejét. A beállításoknál megadhatjuk, hogy épp bal vagy jobb klikket szeretnénk, ha megáll a fej.
Felfordítja az első lapot, hét fekete petty mutatja a dominót, megyünk tovább. A jobb felső sarokban három pontos kártyát fordít, nem ez lesz a párja. Kicsit megpihenünk, látszik, hogy nagy megerőltetés a számunkra egyszerűnek tűnő mozdulat, ráadásul néha oldalra csuklik a feje, vele együtt pedig az egér is kisuhan a képernyőről. Két kör játék után elfáradunk, megy uszonnázni.
Norbi is 13 éves, bár bevallom sokkal idősebbnek látszik Álmosnál. Kicsit késve kezdődik az óra, ugyanis érkezésünk hírére egy kis rögtönzött bemutatóval készül. Miután betolják, és ráköszönünk, némi kapálózás után rácsap egy nagy zöld gombra, a készülék megszólal: "Jónapot!".
Norbi ügyesen használja kezét és fejét: nézelődik is serényen, szívére veszi, ha nem vele foglalkozunk, vagy nem mesélnek el róla szinte mindent, mielőtt elkezdődik az óra. Ő már magától kezdeményez: hosszan bámulja a laptopot, jelezve kész a fejegér használatára, ne húzzuk az időt.
Neki már sokkal gyorsabban megy a memóriajáték, főleg azzal van problémája, hogy néha le-lecsuklik a feje, nehezére esik, hogy újra egyenesbe hozza. El is fárad a nehéz munkában, ekkor jön a joystick: fejről kézre vált a kezelésben. Míg érkezik a zöld gumilabda, addig bal kezével a touchpadon játszik, két perc alatt megnyit 3-4 programot, csak lesem. A tüsilabda kerül rá aztán a joystick tetejére: Norbi fogása ugyanis nagyon erős, a mozdulatok elkezdése és befejezése számára nem egyszerű. Ez a túlmozgás felelős azért is, hogy ha a joystickot elkezdi mozgatni, nehezen állítja meg.
Jobb kézzel használja a joystickot, bal kézzel kattint: néha kicsit bele is zavarodik, melyik karjával nyúljon az eszköz felé. Majd ha egyszer elkezdi mozgatni, akkor ember legyen a talpán, aki a felfelé mozgó egérmutatót megállítja. Még így is 3 perc alatt lepörgeti a memóriajátékot.
Norbi általában lelkes és kezdeményező típus: saját kis szótára van. A laminált füzetben képekkel vannak illusztrálva a fontosabb kifejezések: igen, nem, eszközök, helyszínek, tevékenységek, az ott dolgozók nevei - ebből egy komplett mondat összerakható. A kommunikációs mappa minden gyerek számára egyedi, hosszú idő mire a családdal és a szakemberekkel közösen összeállítják.
Ha letört, és elmegy a kedve, Soma támogatja, ő már 23 éves - fejegérrel és egy digitalizált "füzet" segítségével komunikál. A laminált füzethez hasonló módon a képeket kiválasztva megjelennek a szavak: “laptop mappa Soma keres” - nem találta meg, hová lettek az anyagai felmásolva, de keresi a mappát a gépen.
Soma hall, de a hallott szöveget nem tudja értelmezni, csak a hangsúlyt és a gesztusokat: ha utánakiáltok a folyosón, fel se veszi, de ha vele szemben beszélek és közben hevesen kalimpálok a kezemmel, rögtön megérti.
Soma szociálisabb, míg a kicsik órája zajlott, be-betekintett a terembe, érdekelte, mi történik. Aznap nagyon jókedve volt, nem csoda: reggel megkapta a fizetését, volt miből karácsonyi ajándékokat venni. Soma Antonnal együtt a központban dolgozik: a gyerekeket motiválják, közben oktatóvideókat, és játékokat fejlesztenek. Soma mindent joystickkal irányít, míg az orosz származású Anton már sima egérrel és billentyűzettel dolgozik.
A 28 éves fiú oroszul és magyarul “beszél”, illetve angolul is egy kicsit. Kérdésemre, hogy mit szeret jobban, egy könyvet hallgatni, vagy olvasni, az abécés táblán sorra bök rá a betűkre, és válaszol: “olvasni”. Ugyanígy Facebookon és Skypeon is csetel: egy perccel nem tart tovább neki válaszolni, mint nekem - pedig ezek a fiatalok hol fejegérrel, hol billentyűzeten pötyögik be a választ.
Ekkor már kezdem megérteni, hogy miért is nem lehet ezen fiatalok számára univerzális megoldásban gondolkodni: az egyik inkább a szemével, a másik fejjel, a harmadik meg főleg kézzel kommunikál, de még ezen belül is megoszlik, hogy kinek, melyik eszköz a leghatékonyabb.
A legjobb kfejezésmód megtalálásában és tovább fejlesztésében segíti őket Miksztai-Réthey Brigitta az ELTE informatikai Karának tanársegédje, aki idén elnyerte a Vodafone főállású angyala címet - így egy éven keresztül segítik projektjének beindítását.
A súlyosan, vagy halmozottan sérült gyermekek, fiatalok, akik nem tudnak beszélni, illetve alig vagy egyáltalán nem képesek a mozgásra, más utat kell találjanak a kommunikációra. A modern technológia számukra ajtót nyit a világra: lehetőséget nyújt arra hogy érzéseiket, gondolataikat kifejezhessék.
Brigi a Bliss Alapítvány által fenntartott Segítő kommunikációs EGYMI központjában éppen ezen egyéni kifejezésmód megtalálásában segíti a fiatalokat. tesztelik a programokat, és személyre szabott eszközöket készítenek, ugyanis minden fiatal más és más: univerzális eszközt épp ezért nem lehet forgalomba hozni.
Az egyik megoldás az érintés nélküli eszközök használata, mint az ELTE által 2005-ben kifejlesztett fejegér. Ez a módszer a fejjel való mozgatást teszi lehetővé PC-n, laptopon és androidos eszközökön: használatához csupán egy webkamerára és az ingyenesen letölthető MouSense alkalmazásra van szükség. A módszert már nem csak hazánkban, de Németországban és Franciaországban is alkalmazzák már.
Bár elsőre könnyűnek tűnik a kezelése, mikor beülök a gép elé, már látom, hogy nem is olyan egyszerű ez. A bal felső sarokban jelenik meg a kezelőfelület: itt állíthatjuk egyebek közt, hogy épp bal vagy jobb gombbal szeretnénk kattintani.
Az arc felismerése pár másodperces procedúra: a program a világos és sötét pontokat különbözteti meg, mint a kamera appok arcfelismerő szoftvere, majd követi is a kijelölt területet, jelen esetben a fejem.
A jobbra-balra mozgatást is gyakorolni kell pár percig, a memórijáték kártyáira nehezen vezérelem oda az egeret: vagy túl nagy vehemenciával mozgatom a fejem, vagy nehéz épp a megfelelő irányba fordulni, hogy kicsit arrébb lévő gombra navigáljam a mutatót.
A legbonyolultabb feladatnak mégis a kattintás bizonyul: soha nem kényszerül rá az ember, hogy egy irányba koncentrálva, anélkül, hogy megszólalna, egy helyben tartsa mereven a fejét. Mikor sikerül, úgy megörülök neki, hogy fel is nézek Brigire, az egér pedig elszállt a monitor felső felén túlra.
A telefonnal, tablettel, átalakított joystickkal való laptop kezelés azok számára hasznos, akik azért minimálisan képesek mozgatni a kezüket, sőt ezekkel tanítható, gyakorolható is a kézmozgás: az egy irányba való mozgatás, megállás, a célzott érintés, simítás, suhintás.
Az elmúlt években számos érintésmentes megoldás született: a hazai fejlesztések mellett egyebek közt egy izraeli alapítvány alakít át okostelefonokat, amelyeket így a fej mozgatásával, pislogással illetve hangvezérléssel lehet kontrollálni. A Sesame szoftver egyelőre csak Nexus 5 készüléken érhető el, de dolgoznak rajta, hogy minél szélesebb körben, minél több telefonon és tableten használható legyen. A csomag azonban nem olcsó, az első példányok jövő év tavaszán érkeznek meg.