Ahol szlovák katonák ugráltak a Malév-gépből

szlovák repülőnap, siaf 2014, li-2
Vágólapra másolva!
Történelmi légiharc-szimulációban vett részt a világ egyetlen röpképes Li-2-ese Malév színekben. Veres Zoltán műrepülő-bajnok pedig gépének szárnyáról mutatja meg, milyen kunsztokat művelt a szliácsi légiparádén.
Vágólapra másolva!

Járt már Szliácson? Mi a hétvégén igen: a szlovák fürdőváros nagyjából két és fél órányi autóútra van Budapesttől. De ha nem ragaszkodunk a gépkocsihoz, akár harmincöt perc alatt is oda lehet érni. Ezt már Veres Zoltán műrepülő-pilótától tudtuk meg, aki MXS sportrepülőjével érkezett a városba, a szlovák nemzeti repülőnapra, a SIAF-ra.

Egyszerre két helyen, teleport nélkül

A számos világverseny győztese, helyezettje és Guinness-rekorder Veres Zoltán szombaton egyszerre két ország légi bemutatóin is részt vett: a matkópusztai műrepülő Európa-bajnokságról érkezett Szliácsra, majd kora délutáni, improvizált akrobatamutatványai után nem sokkal vissza is repült Kecskemét mellé.

Veres Zoltán a SIAF-on. A képre kattintva a légiparádén készült többi fotónkat is megnézheti Fotó: Bielik István - Origo



Ehhez mindössze fél tanknyi üzemanyagot égetett el a kifejezetten versenyzéshez fejlesztett, az alacsony súly érdekében szénszálas erősítésű, kompozit alapokra épülő repülőgép, ami még egy Fiat Seicentónál is könnyebb.

Nézze meg, mit lát a pilóta!

Veres Zoltán repüléseiről már több látványos videó is készült, az MXS testén ugyanis a pilóta több helyen kialakított olyan rögzítőhelyeket, amelykre GoPro akciókamerákat lehet felszerelni. Egy sportrepülő esetén a kamerák rögzítése csak kabinon belül egyszerű feladat. Kívül egyáltalán nem az, hiszen az egyedi építésű gép akár 420 kilométer/órás sebességre is képes, a kamerának pedig nem csak helyén kell maradnia, de rezegnie sem szabad.

Nézze meg, hogy a repülőről nézve hogyan festenek a légi akrobatamutatványok!

A műrepülő pilótától megtudtuk, hogy saját gyártású, szénszálas tartókat készített erre a célra, amelyek segítségével hat különböző helyre tud kamerát rögzíteni a repülések előtt: az idei szlovák bemutató során a gép farkára és a jobb szárnyára volt felszerelve egy-egy kamera. Veres Zoltán nekünk is átmásolta a felvételeket, amelyeket a tökéletes látvány érdekében összevágtuk az általunk kívülről rögzített felvételekkel.

Veres Zoltán az MXS sportrepülője mellett Fotó: Bielik István - Origo


Jelenleg GoPro Hero3-as kamerákat használ Veres Zoltán, ez HD-felbontású felvételeket készít, és akár wifin keresztül is vezérelhető. Egy ilyen minikamera nagyjából hetvenezer forintba kerül, és gyári víz- és ütésálló tokja kellően strapabíró ahhoz, hogy az óriási zuhanások és hirtelen emelkedők közben keletkező durva örvények se tegyenek benne kárt.

Veres Zoltán akció közben a SIAF-on Fotó: Bielik István - Origo

Ahol szlovák katonák ugrálnak egy Malév-gépből

Látott már olyan Malév-gépet, amiből szlovák ejtőernyősök ugrálnak ki? Szliácson ez is megtörtént: a világháborús gépekkel szimulált légi harc során ennek a fedélzetéről ugráltak ki a szlovák katonák.

Nézze meg videón a Li-esből kiugró katonákat!

Miért pont egy Malév-gépből? Mert a Goldtimer Alapítvány tulajdonában lévő, a már megszűnt magyar légitársaság korabeli festését viselő utasszállító a világ egyetlen olyan Liszunov Li-2-es repülőgépe, amely repülésre képes állapotban van. A szlovákok számára ez a repülőgép azért fontos, mert a napokban ünnepelték a szlovák nemzeti felkelés hetvenéves évfordulóját. 1944 augusztusában Li-2-esekkel mentették ki Besztercebánya térségéből a németek elleni harcban megsérült katonákat.

A Goldtimer Li-2-ese a SIAF-on Fotó: Bielik István - Origo



Magyarországon a Li-2-esekkel indult újra a légi közlekedés 1946-ban, a bemutatón is szereplő repülőgép pedig 1949-ben állt szolgálatba a Malév jogelődjének számító MASZOVLET-nél. A típust egyébként az amerikaiaktól vásárolt hivatalos licenc keretében gyártotta a Szovjetunió. Míg azonban a Li-2-es alapjául szolgáló Douglas DC-3-asokból még világszerte sok működő példány van, a szovjet változatot tulajdonosaik nem őrizték meg az utókornak, a legtöbbet selejtezés után egyszerűen szétvágták. Besztercebánya egyik terén ugyan ki van állítva egy ilyen repülőgép, de repülésre az is alkalmatlan - tudtuk meg Hajdu Károlytól, a gépet felújító Goldtimer Alapítvány alapítójától.

A Li-2-es egy forduló közben Fotó: Bielik István - Origo


A 45 ezer órányi munkával újjáépített Li-2-es sorra látogatja a nemzetközi repülőnapokat, de havonta sétarepülést is szerveznek vele a budaörsi repülőtérről. Műszerei - egy-két korszerűsítő navigációs berendezést leszámítva - eredeti, szovjet gyártmányúak, még a fedélzeti vécé is eredeti, egyedül a fedélzeti teakonyha jelenti az egyetlen extrát az eredeti felszereltséghez képest.A helyreállított belsejét ezen az interaktív panorámán meg is lehet nézni. Még egy ilyen öreg géppel is gond nélkül át lehet repülni Budaörsről Szliácsra háromnegyed óra alatt.

Ilyen helikoptere lehet a honvédségnek

Magyar vonatkozása van az olasz AgustaWestland cég AW-139-es helikopterének is: ez az egyik lehetséges típus, amit a magyar honvédség megvásárolhat, a katasztrófák elhárítása során is használatos jelenlegi helikopterflotta ugyanis már jócskán elhasználódott - a szóba jöhető géptípusokat korábban már összegyűjtöttük.

Az AgustaWestland AW-139-es Szliácson Fotó: Bielik István - Origo

Az európai gyártó AW-139-esét Szliácson közelről is megnézhettük. A légishow-n a katonai változat volt kiállítva, amely jelentős mértékben megegyezik a polgári változattal, de katonai feladatokhoz szükséges felszerelésekkel látták el: például támadó rakéták indítását érzékelő szenzorral.

Katasztrófavédelemre, terrorelhárításra és szállításra is alkalmas, mert belső tere az adott feladathoz illeszkedően bármikor átkonfigurálható, az üléses és berendezések ugyanis kivehetők. Mivel a helikopter több fontos része is könnyű, kompozit anyagokból készült, szokatlanul nagy hajtómű-teljesítményének köszönhetően pedig fürgén képes mozogni.

A Szliácson bemutatót tartó gép pilótái elmagyarázták, hogy az AW-139-est egyszerűbb vezetni sok korábbi típusnál típusoknál, ugyanis a fel- és leszállás után a közlekedést automatika segíti: a helikopter akár magától is képes elrepülni a kijelölt helyszínre. Nem véletlen, hogy a műszerfalat is négy LCD-monitor uralja, amelyen mindig a feladatokhoz szükséges felület jelenik meg. Hasonló technológia azonban már más modern helikopterekben is megtalálható.

Ilyen nagy LCD alkotják az AW-139-es műszerfalának alapját Fotó: Bielik István - Origo



Mentési műveletek esetében akár arra is mód van, hogy a lebegő gép irányba állítását átadja a hátul tartózkodó mentőknek, akik jobban rálátnak az eseményekre, így az apróbb közelítési manővereket egy hátsó panelről is elvégezhetik. Eközben a pilóták bármilyen hibás mozdulatot orvosolni tudnak saját berendezéseikkel. Az automatika akkor is segít stabil lebegő helyzetben tartani a gépet, ha mondjuk egy sebesültet vontatnak fel a beépített csörlővel.

Ez a csörlő a mentésben segít Fotó: Bielik István - Origo