Nem lesz ablak a jövő utasszállítóján

Spike S-512 Supersonic
Vágólapra másolva!
Legfeljebb képernyő mellé szóló helyet kérhetünk majd a szuperszonikus utasszállítón.
Vágólapra másolva!

Egyáltalán nem terveznek ablakokat a világ első szuperszonikus magánrepülőgépére - jelentették be a Spike S-512 fejlesztői. A Spike Aerospace nevű amerikai társaság 12-18 utas szállítására alkalmas légi járműve a tervek szerint mindössze három óra alatt lesz képes megtenni a New York és London közötti utat, mivel akár 1700-1900 kilométer per órás sebességgel is tud repülni A két város közötti út a jelenleg közlekedő repülőgépekkel hat-hét órát vesz igénybe.

A bostoni székhelyű társaság közlése szerint az utasablakok elhagyásával a géptörzs szerkezetének felépítése jelentősen leegyszerűsödik, így a jármű tömege és fogyasztása is csökkenthető. A Spike Aerospace mérnökei azt találták ki, hogy az ablakokat a géptest teljes hosszán végigmenő, hosszú, részben görbített felületű képernyővel helyettesítik.

A géptörzs két oldalán hosszúkás képernyő futna végig Forrás: Spike Aerospace

A képernyőn a géptestre szerelt kamerák által közvetített panorámát láthatják majd az utasok. A virtuális ablak alkalmazására azért van szükség, mert ez segít csökkenteni az utasok bezártságérzetét. Az ablakok elhagyásával nem jelent gondot a betűző napfény sem, a szunyókálni vágyó utasok a saját ülésükhöz közel eső részén lecsavarhatják a virtuális látvány fényerejét, vagy akár fix háttérre is válthatnak az élő panoráma helyett.

A Spike Aerospace munkatársai korábban olyan cégeknél dolgoztak, mint az Airbus vagy a Gulfstream. A cég egyelőre az Indiegogo nevű közösségi finanszírozóportálon próbálnak összegyűjteni 250 ezer dollárt a szuperszonikus repülőgép fejlesztésének első lépéseihez. A fejlesztők ugyanakkor hangsúlyozták, hogy nem internetes mikrobefektetésekből akarják finanszírozni a több százezer dolláros gyártási költségeket, a szupergyors magánrepülőgép gyártásához hagyományos pénzügyi befektetőket keresnek. Ha minden jól alakul, az első Spike S-512-es öt-hét éven belül készülhet el.

A képernyő üléshez közel eső részével az utas szabadon rendelkezhet majd Forrás: Spike Aerospace

Hasonló megoldást dolgoztak ki nemrég egy amerikai luxushajó nem túl népszerű, ablak nélküli kabinjainak népszerűbbé tételéhez is. A Navigator of the Seas óceánjáró falaira két méteres tévéképernyőket szereltek fel egy erkélyt utánzó kilépő mögé. Ezen a hajóra szerelt, csúcsminőségű kamerák élő képét élvezhetik az utazók, akiknek még a hullámok hangját is élőben közvetítik optikai kábelen keresztül.

Az Spike S-512 Supersonic látványterve Forrás: Spike Aerospace