Átadták az első napelemes bicikliutat

solaroad napelem bicikli
Bringások gördülnek át a világ első napelemes bicikliút felett
Vágólapra másolva!
Hollandiában birtokba vették a bringások a világ első napelemes bicikliútját. A végleges száz méteres szakasz három háztartás éves energiaigényét tudná fedezni.
Vágólapra másolva!

Hollandiában kiemelkedő a kerékpáros közlekedés aránya, nem csoda, hogy éppen az országban valósult meg az első napelemes bicikliút. A Solaroad által fejlesztett és több éven át tesztelt útfelület egyelőre 70 méter hosszú, szerdán vették hivatalosan is birtokba a bringások az Amszterdamtól északra fekvő Krommenie településen.

A forradalmi találmány lényege, hogy a betonlapokat napelemekkel látják el, az út 2,5x3,5 méteres panelekből áll. A felület oldalirányban lejt, így az eső, kosz és sár sem árnyékolja le annyira a paneleket. A napelemeket egy 1 centiméter vastag üvegfelülettel kellett ellátni, így a több ezer, naponta arra tekerő biciklis terhelését kibírják.

Bringások gördülnek át a világ első napelemes bicikliút felett Forrás: AFP/Evert Elzinga

Az úton használt napelemek hatékonysága 30 százalékkal alacsonyabb, mint tetőre szerelt társaiké - ugyanakkor szakértők megjegyzik, a teljes úthálózat felülete nagyobb, mintha amennyi panelt a házakra szerelhetnének. Ha a végleges száz méteres tesztszakasz elkészül, a napelemek energiatermelése három átlagos háztartás éves fogyasztásának fog megfelelni.

A projekt a TNO kutatócsoport és a holland kormány közti, 3,7 millió dolláros megállapodás részeként jött létre. A cég felmérései szerint Hollandia 140 ezer kilométernyi úthálózatának 20 százalékát át lehet alakítani napelemes változatra, amellyel például az útjelzések és közlekedési lámpák energiaigényét lehetne fedezni.

A közvilágítást is ezekkel a panelekkel lehetne megoldani Forrás: AFP/Evert Elzinga

Hasonló kezdeményezés jött létre Van Gogh szülőfalujában, ahol egy látványos, 1 kilométer hosszú, sötétben is világító bringaútat hozott létre egy holland művész, Daan Roosegaarde, így akár éjszaka is könnyedén végiggurulhatunk rajta. Az Egyesült Államokban a Solar Roadways 2,2 millió dollárt gyűjtött az IndieGogo közösségi finanszírozó oldalon, hogy a napelemeken felül LED-fényekkel és fűtőelemekkel lássák el az utakat. Dél-Koreában pedig tavaly kezdték tesztelni azt az online elektromos járműrendszert (OLEV), melynek keretében az útfelületbe épített panelek töltenék az azon közlekedő elektromos buszokat, megszabadítva őket a nehéz akkumulátorok szállításától.