Mobilozás repülés közben - ne szálljunk el!

repülő telefon mobil
AW9FYG Businesswoman Using Cell Phone on Private Jet
Vágólapra másolva!
Engedélyezték Európában a mobileszközök használatát a repülőgépeken. Érdemes mégis odafigyelni, mert ez önmagában még nem jelenti azt, hogy mostantól vígan internetezhetünk légi utazás közben.
Vágólapra másolva!

Ahogy arról korábban az Origo is beszámolt, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) közelmúltban kiadott ajánlásában lehetővé tette a légitársaságok számára, hogy engedélyezzék utasszállító járataikon a hordozható elektronikai eszközök - okostelefonok, táblagépek, laptopok, e-könyv olvasók, mp3 lejátszók - korlátozás nélküli használatát, méghozzá "kaputól kapuig", vagyis a repülés teljes ideje alatt.

Azt természetesen a korábbi szabályozás is lehetővé tette, hogy a gépek fedélzetére magunkkal vigyük a mobileszközeinket, de eddig csak a rádiójelek forgalmát korlátozó "repülő üzemmódban", vagy kikapcsolva tarthattuk magunknál őket.

Eddig csak repülőüzemmódban használhattuk a mobileszközöket Forrás: Sam Churchill - Flickr

Telefonálni továbbra sem tudunk

A határozatnak köszönhetően most lehetőség nyílik arra, hogy az utasok a repülés szempontjából kritikus időszakokban is - tehát a le- és felszálláskor - bekapcsolva tarthassák az eszközeiket, és ha a repülőgépen van lehetőség, használhassák a légitársaság vezeték nélküli szolgáltatásait, e-mailezhessenek és internetezhessenek. Mivel a 11 000 méter körüli utazási magasságban már nem használhatóak a hagyományos GSM-, illetve 3G- és 4G-hálózatok (hiszen nincs térerő), telefonálni és SMS-t váltani továbbra sem tudunk majd.

Nem netezhetünk, ha a légitársaság nem akarja

Annak ellenére, hogy az elmúlt években sokat enyhült a szabályozás, és a légitársaságok mellett a mobilgyártók is azon voltak, hogy megkönnyítsék a felhasználók számára kedvenc kütyüik használatát, az EASA döntése jelentős lépést jelent a kommunikációs technológia "teljes liberalizációja" felé. Ez egy nagyon fontos mérföldkő, de önmagában még nem jelenti azt, hogy ezentúl kedvünkre internetezhetünk a felhők felett.

"A légitársaságok egy biztonsági ellenőrzési eljárást követően engedélyezhetik a hordozható elektronikai eszközök használatát a repülés ideje alatt" - írta közleményében az EASA. A dokumentumból két olyan fontos részlet is kiderül, ami könnyen elkerülhette az olvasók figyelmét: egyrészt a társaságok csak aprólékos, mindenre kiterjedő vizsgálat után engedhetik meg az utasaiknak a mobilozást. Másrészt jogában áll eldönteni, hogy egyáltalán engedélyezik-e ezt, és ha igen, milyen mértékben.

Eddig csak a kiváltságosoknak adatott meg a telefonálás repülés közben Forrás: AFP/Mark Wilson

Megzavarhatja a repülőt a mobilozás

Az ellenőrzés során a társaságoknak a személyzet és utasaik biztonsága érdekében meg kell győződniük arról, hogy az eszközök által kibocsátott elektromágneses jelek nem zavarják meg a gépeik repüléselektronikai berendezéseit. Korábban többször is előfordult, hogy különféle üzemzavarok, meghibásodások esetén a mobiltelefonok által keltett interferenciára terelődött a gyanú. Annak ellenére ugyanis, hogy ezek a készülékek más frekvenciát használnak mint a gép rádióberendezései, előfordulhatnak olyan másodlagos interferenciák, amelyek megzavarhatják a fedélzeti rendszerek működését. Ráadásul a repülés egy többszörösen túlbiztosított üzem: nem véletlen, hogy mostanáig igen szigorú szabályok korlátozták a zsebben vagy ölben használható eszközök fedélzetre vitelét.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyes típusok rendszerei számos különbséget mutathatnak, és az sem mindegy, hogy frissen beszerzett, felújított vagy éppen felújításra váró repülőgépekről van-e szó. Emellett fontos szerepet játszhat a döntés során az is, hogy milyen felkészültséggel és tapasztalattal rendelkezik a gépek és az őket kiszolgáló műszaki szolgálatok személyzete. Mindezen szempontok mérlegelése pedig időbe kerül: az EASA úgy saccolja, hogy a cégeknek nagyjából nyolc hónapra lesz szükségük ahhoz, hogy a gyakorlatba is átültessék az új feltételeket.

Már senki nem akar csak ülni és bámulni

"A korábbi felmérések bebizonyították, hogy az okostelefonok, tabletek és egyéb hordozható elektronikai eszközök nem zavarják a fedélzeti műszerek működését, nem veszélyeztetik a repülésbiztonságot - mondta az Origónak nyilatkozva Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. - Ma már Európában is vannak olyan légitársaságok, mint például a Norwegian Airlines, amelyek már most is kínálnak fedélzeti wifiszolgáltatást az utazóknak. A norvég társaság fejlesztésének egyébiránt magyar vonatkozása is van, az internetezést lehetővé tévő rendszereket a Ferihegyen lévő Aeroplex javítóbázis munkatársai szerelték fel."

Hardy szerint egyre fontosabbá válik az utasok számára, hogy a repülés ideje alatt is használhassák hordozható elektronikai eszközöket. "A repülés sokak számára 'kiesett időt' jelent - fejtegette. - Az üzletemberek például szeretik hasznosan tölteni az idejüket, ezért gyakran előfordul, hogy a gépen is dolgoznak, míg mások e-könyveket olvasnak, zenét hallgatnak vagy filmeket néznek például táblagépeiken."

Versenyelőnybe kerülnek azon légitársaságok, amelyek engedélyezik a mobilozást Forrás: Imaginechina/Cqwb

Majdnem mindenkinél van kütyü

A Budapest Airport kommunikációs igazgatójának szavait a nemzetközi felmérések is alátámasztják. A SITA közelmúltban nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint a légi utasok 97 százaléka visz magával okostelefont, táblagépet vagy laptopot a repülőgépre, és minden ötödik utasnak mindhárom eszköz ott lapul a zsebében vagy a csomagjában. A "behálózottság" is fontos: a megkérdezettek 56 százaléka szeretné, hogy az utazás ideje alatt végig internetezhessen és e-mailezhessen.

Hardy Mihály úgy látja, azok a légitársaságok, amelyek lehetővé teszik a hordozható eszközök és a kommunikációs hálózatok használatát, versenyelőnybe kerülhetnek. "Biztosra veszem, hogy a légitársaságok mindent megtesznek majd annak érdekében, hogy mihamarabb kihasználják az új, könnyített szabályozásban rejlő lehetőségeket. Sőt, azt is el tudom képzelni, hogy egyes cégek - például az olcsó jegyeket kínáló fapados társaságok - külön díjat számítanak majd fel a fedélzeti internetezésért."

Utasíthatnak a készülék kikapcsolására

Az EASA ajánlásával a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is egyetért. "Sem a jogszabályalkotóknak, sem az EASA-nak, sem pedig az EASA tagllámoknak nem érdeke, hogy olyan jogszabályokat alkalmazzanak, melyek negatív hatással lehetnek a repülés biztonságára - hangsúlyozta Tömböl Balázs László, az NKH Légügyi Hivatal üzembentartási osztályának megbízott osztályvezetője. - Természetesen egyetlen tagállam sem fog olyan eljárást jóváhagyni, ami nem felel meg a jogszabály által megkívánt követelményeknek és repülésbiztonsági szempontból kofogásolható lenne."

Mivel a légitársaságok maguk határozhatják meg, hogy miként szabályozzák a hordozható elektronikai eszközök használatát, ezért utazás előtt érdemes tájékozódni arról, hogy milyen kütyüket és milyen feltételek mellett használhatunk.

Ahogy arra az EASA is felhívta a figyelmet, a személyzet a szabályoktól függetlenül továbbra is kérheti, hogy kapcsoljuk ki az eszközeinket. "Ha a fedélzeten olyan helyzet alakulna ki, hogy a hordozható elektronikai eszközök negatívan befolyásolják a repülés biztonságát, akkor a használatukat természetesen továbbra is korlátozni kell" - mondta Tömböl.