Szupervasút épülhet Kína és Amerika között

kína, lebegő mágnesvasút, Maglev indul a sanghaji Pudong repülőtérről a belváros felé
--FILE--A maglev train drives past the Shanghai Pudong International Airport in Pudong, Shanghai, China, 19 September 2008. Due to a concurrent construction of an express railway along a similar route, Shanghai has suspended a maglev railway project that would have connected Hangzhou and Shanghai. The section of the maglev railway connecting Shanghais Pudong and Hongqiao airports remains in progress. At the Shanghai Peoples Congress, Shanghai mayor Han Zheng discussed only the maglev railway between the two airports, neglecting mention of the larger project between the two cities. The local governments have not officially cancelled the project. The Zhejiang government wrote in a plan published in August 2008 that the maglev construction will begin in 2010. But a member of Zhejiang Provincial Development and Reform Commission, which is in charge of the project, told the media that there is great uncertainty about whether the project will continue. According to online sources, the Shanghai-Hangzhou maglev project would have stretched 175 km from Hangzhou to Shanghai Pudong Airport. The train would travel at a speed of 450 km per hour in the suburbs and nearly 200 km per hour in urban areas. The total investment was estimated to be 35 billion yuan (US$5.12 billion). The State Council approved the project in March 2006. It was expected to be completed at the end of 2008, used on a trial basis in 2009, and put into full use in 2010 before the World Expo, but construction has not yet begun.
Vágólapra másolva!
 A 13 ezer kilométeres vonal gyorsvasútjával két nap alatt lehetne a világ egyik feléből a másikba utazni.
Vágólapra másolva!

A grandiózus tervről a Beijing Times című, kormányzati kézben lévő kínai lap adott hírt. Az újság beszámolója szerint a leendő vasútvonal Kína északkeleti régiójából indulna Szibérián keresztül az amerikai és ázsiai kontinsenseket elválasztó Bering-szorosig. Itt egy mintegy kétszáz kilométer hosszúságú, a Csendes-óceán alatti alagúton jutna át Alaszkába, onnan Kanadába, majd végül az Egyesült Államok területére.

A tervek szerint a vonal hossza 13 ezer kilométer lesz, ami több mint háromezer kilométerrel hosszabb távot jelent a híres Transzszibériai Expresszénél. A lapértesülések szerint a vonalon 350 kilométer/órás átlagsebességgel száguldó gyorsvasút fog közlekedni, amely két nap alatt teszi majd meg az utat Kína és az Egyesült Államok között. A vasútvonal építésének költségét a tervek szerint teljes egészébeen Kína állná, és az ázsiai ország végezné a rekordhosszúságú vonal építését is.

Egy már működő, kínai lebegő mágnesvasút Sanghajban Forrás: AFP/Imaginechina/Zhou Junxiang


A Beijing Times egy Vang Mengcsu nevű akadémiai szakértőt is idézett, aki szerint jelenleg már rendelkezésre áll az az alagútépítési technológia, amely lehetővé teheti a Bering-szoros vasúttal való áthidalását. A China Daily című lap szerint ugyanezzel a megoldással egy másik tengeralatti vasúti alagutat építtetne kína, amely a Kína délkeleti részén fekvő Fucsien tartományt köti majd össze Tajvannal.

Kétszáz kilométeres hosszával ez az alagút négyszer hosszabb a Franciaországot az Egyesült Királysággal összekötő Csatorna-alagútnál. Ilyen hosszú tengeralatti alagút még sehol sem épült a világon. A kínai lapértesülések szerint a projektet Oroszország is támogatja, a többi országgal való együttműködés módja még nem tisztázott - írja a Washington Post. Az amerikai lap arra is utalt, hogy az ázsiai ország korábban jelezte, hogy "Új Selyemút" néven Európát Ázsia középső részével összekötő kereskedelmi vasúthálózat létesítését tervezi.