A grandiózus tervről a Beijing Times című, kormányzati kézben lévő kínai lap adott hírt. Az újság beszámolója szerint a leendő vasútvonal Kína északkeleti régiójából indulna Szibérián keresztül az amerikai és ázsiai kontinsenseket elválasztó Bering-szorosig. Itt egy mintegy kétszáz kilométer hosszúságú, a Csendes-óceán alatti alagúton jutna át Alaszkába, onnan Kanadába, majd végül az Egyesült Államok területére.
A tervek szerint a vonal hossza 13 ezer kilométer lesz, ami több mint háromezer kilométerrel hosszabb távot jelent a híres Transzszibériai Expresszénél. A lapértesülések szerint a vonalon 350 kilométer/órás átlagsebességgel száguldó gyorsvasút fog közlekedni, amely két nap alatt teszi majd meg az utat Kína és az Egyesült Államok között. A vasútvonal építésének költségét a tervek szerint teljes egészébeen Kína állná, és az ázsiai ország végezné a rekordhosszúságú vonal építését is.
A Beijing Times egy Vang Mengcsu nevű akadémiai szakértőt is idézett, aki szerint jelenleg már rendelkezésre áll az az alagútépítési technológia, amely lehetővé teheti a Bering-szoros vasúttal való áthidalását. A China Daily című lap szerint ugyanezzel a megoldással egy másik tengeralatti vasúti alagutat építtetne kína, amely a Kína délkeleti részén fekvő Fucsien tartományt köti majd össze Tajvannal.
Kétszáz kilométeres hosszával ez az alagút négyszer hosszabb a Franciaországot az Egyesült Királysággal összekötő Csatorna-alagútnál. Ilyen hosszú tengeralatti alagút még sehol sem épült a világon. A kínai lapértesülések szerint a projektet Oroszország is támogatja, a többi országgal való együttműködés módja még nem tisztázott - írja a Washington Post. Az amerikai lap arra is utalt, hogy az ázsiai ország korábban jelezte, hogy "Új Selyemút" néven Európát Ázsia középső részével összekötő kereskedelmi vasúthálózat létesítését tervezi.