Repülő autó volt a világ első repülőgépe

Vágólapra másolva!
Még a Wright fivéreket is megelőzte az első repüléssel egy német-amerikai feltaláló. Gustave Whitehead ráadásul nem csak repülőgépet épített, masinája autóként is tudott működni.
Vágólapra másolva!

Mai kifejezéssel élve nem volt elég jó a sajtója Gustave Whiteheadnek (született: Gustave Weisskopf), az első működőképes motor hajtotta repülőgép tervezőjének. Hiába hajtott végre több sikeres repülés a Wright-fivérek előtt, tettére kevés bizonyíték maradt. A világ a nagyobb figyelmet kivívó Orville és Wilbur Wrightot tiszteli a repülés feltalálóiként. Egy John Brown nevű ausztrál történész és a Jane's All The World's Aircraft repülős szaklap 2013 áprilisi száma azonban megpróbált igazságot tenni a kérdésben. (A Jane's vonatkozó cikke regisztráció után letölthető innen.)

Whitehead első repüléséről nem jelent meg fotó, csak egy nyomat Forrás: Wikimedia Commons



Az első emberes repülésre két évvel Wrighték híres első felszállása előtt került sor 1901. augusztus 14-én. Whitehead Condor nevű gépe egy fairfieldi mezőről szállt fel, aznap kétszer is. A második felszállás során a pilóta másfél mérföldet tett meg a géppel. körülbelül 15 méteres repülési magasságot tartva. A demonstráció során Whitehead azt is bemutatta, hogy a gép képes irányt változtatni. A feltaláló következő Condor No. 22 gépével pedig már körkörös pályát is lehetett repülni, ezt be is mutatta Whitehead 1902. január 17-én.

Szerződés köti Wrightékhoz a múzeumot

A német származású úttörő a kormányzott repülésre szolgáló szerkezetét is hamarabb mutatta be, mint hogy a Wright fivérek szabadalmaztatták volna saját kormányzó megoldásukat. Whitehead gépér az Aeronautical World korabeli szaklap 1902 decemberi számában ismertette is. A Wright-fivérek azonban mindent megtettek, hogy pletykának, nagyotmondásnak állítsák be az ő repülésüket megelőző rekordot. "Orville Wright csak úgy adta oda a Flyer 1 nevű repülőgépet a Smithsonian múzeumnak, ha az az első ember hordozására alkalmas, motor hajtotta repülő járműként állítja ki a gépet" - írja a Jane's All The World's Aircraft százéves, jubileumi száma.

A Condor szárnya a madarak szárnyát utánozta Forrás: Wikimedia Commons



A feledéshez nem csak a Wrightok ügyes kampányára, hanem Whitehead rossz üzleti döntéseire is szükség volt. Kétszer sikertelenül alapított céget, harmadik cégtársa pedig egy olyan gazember volt, aki végül kizárta saját üzletéből. Whitehead végül könnyű, repülőgépekbe szánt motorok gyártásával kezdett foglalkozni. Gazdag ember soha sem lett, csak annyi rendelést fogadott el, amennyiből fenn tudta tartani a repülős kísérleteit.

Kanyarodni is tudott a hajtott kerekekkel rendelkező Condor Forrás: Gustave-Whitehead.com



Whitehead repülőgépének két különlegessége is volt. Az egyik, hogy szárnya a madarak szárnyait utánozta. Ez a megoldás kis méretben működött, ám nagyobb repülőgépek tervezésére a Wright-fivérek által használt szárny alkalmasabb volt. A másik pedig, hogy a Condor motorhajtású kerekekkel és leszerelhető szárnyakkal rendelkezett, azaz gyakorlatilag egy repülő autó volt.

Az első repülésig még a Jane's archívuma sem nyúlik vissza. A repülőkkel, fejlesztésekkel, harci technolóiákkal foglalkozó lapcsalád 1909 óta jelenik meg. A digitalizált és kereshetővé tett helyi lapok segítségével azonban így is fel tudta fejteni a történetet John Brown, a repülés történetével foglalkozó ausztrál kutató.