Éjjel is tud közlekedni a napelemes repülő

Vágólapra másolva!
Első komoly erőpróbájaként öt szakaszban fogja átrepülni az Egyesült Államokat a Solar Impulse nevű napelemes repülő.
Vágólapra másolva!

Nem csak nappal, de éjjel is képes repülni a Solar Impulse nevű svájci gyártmányú napelemes repülőgép, amely készítői szerint akár 36 óráig is a levegőben tartható. A HB-SIA lajstromjelű légi jármű több rekordot is tart a napelemes gépek között. Ezek közül a Solar Impulse volt képes elérni a legnagyobb, 9235 méteres magasságot, és 26 óra 10 perces egyik útja a leghosszabb megszakítás nélküli út, amelynek távolsága 1116 kilométer volt. A gép készítői és pilótai nemrégiben arra vállalkoztak, hogy elsőként repüljék át az Egyesült Államokat nyugat-keleti irányban.

A napsütés hiánya sem állítja meg forrás: solarimpulse.com


A Solar Impulse titka akkumulátoraiban rejlik, amelyek a napközben összegyűjtött napenergiát tárolják az éjszakai repüléshez. A hatalmas szárnyaiba összesen kétszáz négyzetméternyi napcellát szereltek. A meghajtásról négy darab motor gondoskodik, ezek összesen 8 lóerős teljesítményre képesek. Összehasonlításul a Wright fivérek első motoros gépét egy 12 lóerős erőforrás hajtotta. A motorteljesítménynek megfelelően a napelemes repülőgép nem a leggyorsabb, óránként átlagosan mindössze 70 kilométer megtételére képes.

Bertrand Piccard tette meg az első szakaszt forrás: Fred Merz, solarimpulse.com


Az Észak-Amerikai kontinens két partja közötti távot a tervek szerint öt részletben teszi meg a gép, pilótái pedig váltják egymást az egyenként körülbelül húszórás szakaszokon. A két pilóta különböző módszerekkel igyekszik éberen tartani magát, a hobbirepülő Bertrand Piccard hivatását tekintve pszichológus és az önhipnózisra esküszik, míg váltótársa, André Borschberg egykori vadászpilóta, aki jógázással és meditációval készíti fel magát az útra.

Akár 36 órán keresztül is bírja forrás: solarimpulse.com


Piccard számára nem ismeretlen a hosszú repülés, 1999-ben részese volt a Földet hőlégballonnal elsőként megkerülő expedíciónak, kalandvágyát pedig a repülésben és tengerkutatásban úttörő szerepet játszó felmenőitőlörökölte.A hőlégballonút közben jött Piccard ötlete, hogy olyan gépet építsen, amely üzemanyag nélkül is képes hosszú utak megtételére. 2003-ban kezdte meg a fejlesztőcsapat toborzását, a legyártott gép pedig 2009-ben szállt fel először. A Solar Impulse már több sikeres tesztrepülésen van túl, ám ez az első komoly erőpróba a gép és a pilóták számára is.

Solar Impulse HB-SIA forrás: Fred Merz, solarimpulse.com


A fejlesztők és a pilóták nem ülnek majd babérjaikon a repülés júniusra tervezett befejezése után sem, hiszen már készül a Solar Impulse HB-SIB jelű gép, amellyel 2015-ben elsőként szeretnék megszakítás nélkül körberepülni a Földet. A gépekhez fejlesztett technológia egylőre biztosan nem jelenik meg a polgári repülésben, a közeljövőben is mindössze hobbicélra lesz alkalmazható, a napelemes utasszállító egyelőre álom marad. A legvalószínűbb felhasználási terület jelenleg a pilótanélküli drónok gyártása lehet, ahol a leginkább szükség van a hosszú, megszakítás nélküli üzemre.

A hatalmas, több mint 63 méteres szárnyfesztávolsághoz képest pehelykönnyű 16 mázsás gép útját folyamatosan dokumentálják, illetve a repüléseket élőben közvetítik a projekt oldalán, a nézők egy belső és egy külső nézet közül választhatnak, illetve belehallgathatnak a pilóta rádióforgalmába. A folyamatos közvetítés is óriási lépés ahhoz a repülés történetében, főleg ahhoz képest, hogy Lindbergh az Atlanti-óceán átrepülésekor a tömeg csökkentése érdekében még rádiót sem vitt magával.