Vágólapra másolva!
Ritkán, de ki lehet fogni pixelhibás okostelefont vagy tabletet, amelynek egy-egy képpontja vagy mindig sötét, vagy zavaróan világít. Egyes gyártók a legkisebb hiba esetén is javítanak vagy cserélnek, mások szerint néhány rossz pixel még nem csökkenti a használat élményét. A legegyszerűbb, ha már a vásárlás helyszínén bekapcsoltatjuk a készüléket.
Vágólapra másolva!

A pixelhiba az LCD-képernyők egyik legidegesítőbb, bár szerencsére ritkán jelentkező hibajelensége. Ezeken a megjelenítőkön a kép apró képpontokból áll össze, amelyek folyadékkristály-cellákból állnak. Az elektronika vezérli a kristályok elhelyezkedését, ezáltal azt, hogy az adott képpont milyen színű fényt engedjen magán keresztül. Ha a vezérlést végző tranzisztorok bármelyike is elromlik, vagy valamilyen szennyeződés miatt a kristályok nem tudnak megfelelően elhelyezkedni, az adott képpontban nem az elvárt szín jelenik meg (például a piros és a kék igen, a zöld nem).

Bizonyos esetekben a képpont teljesen sötét marad, de az is előfordulhat, hogy a kristályok átengedik a háttérvilágítást, ezért a képpont a legsötétebb jeleneteknél is fehéren világít.

Idegesítő, de ritka

Leginkább a sötét és az állandóan világító pixelek a zavaróak. Az ilyen hibákat egy lapos képernyős tévén vagy monitoron is észlelni lehet, de egy okostelefonon vagy táblagépen még szembetűnőbbek, hiszen ezeket az eszközöket közvetlen közelről nézzük, ráadásul jellemzően minden funkciójukat a képernyőről lehet elérni.

Jól látszik a kurzor felett a fekete hibás pixel Forrás: Wikipedia

A jó hír az, hogy a gyártási technológiák fejlődésével manapság nagyon ritkán bukkan fel pixelhiba a mobileszközökön. Az LG-nél az [origo] érdeklődésére elmondták, a cég összes itthon eladott okostelefonja közül évente mindössze nagyságrendileg tíz darabot visznek vissza pixelhiba miatt.

Persze az ideális statisztikák nem jelentenek vigaszt egy olyan vásárlónak, aki épp egy ilyen eszközt fog ki, az egyes gyártók ugyanis nem egységesen járnak el a pixelhibás eszközök kezelésében. A gyártók által elismert ISO-szabvány az átlagos használatra szánt képernyők esetében bizonyos mennyiségű hibás pixel jelenlétét még megengedi. Csak a legjobb, első osztályú, prémium kijelzők esetében alkalmaznak zéró toleranciát. A bolti vásárlónak táblagépek vagy okostelefonok esetében nincs információja arról, hogy a kiválasztott készülék kijelzője milyen besorolás alá esik.

Akiknél nem egyértelmű a helyzet

A Nokia termékoldalán elérhető jótállási feltételek között csupán az szerepel, hogy "az iparági szabványoknak megfelelő mértékű hibás képpont esetén" cserélik a készüléket. Ennek konkrétumai azonban nem szerepelnek az oldalon. Ha például a vonatkozó szabvány kettes osztályát vesszük alapul, akkor az egymillió pixelenként 2-5 hibát engedélyez, a képpont hibájának jellegétől függően. Egy Nokia Lumia 720-as készüléken kijelzőjén viszont ennél jóval kevesebb, csak 384 ezer képpont van, így elvileg ennél kevesebb számú képpont esetén is cserélni kellene a hibás alkatrészt, de ez csak a saját feltételezésünk.

Hivatalosan az iPhone-t és az iPadet gyártó Apple-től sem kaptunk tájékoztatást a pixelhibák kezeléséről, csupán a terméktámogatási oldal linkjét adták meg, ahol viszont semmi konkrétumot nem találtunk a témáról. Ám egy hazai forgalmazó és egy szerviz megosztotta velünk tapasztalatait. A pixelhibás iPadeket az iJoe.hu nevű kereskedés tapasztalatai szerint a jótállás ideje alatt bármilyen mértékű pixelhiba esetében kicserélte az Apple, ha magán a készüléken nem volt semmilyen sérülés. Hasonlókról számoltak be az APPSolute szerviznél is a pixelhibás iPhone-okkal kapcsolatban, azonban itt is kiemelték, hogy csak sérülésmentes telefon esetében jár a csere. Az amerikai gyártótól három éve egyébként kiszivárgott egy belső dokumentum, amely szerint egy nagy iPaden két hibás pixel még elfogadható, az iPhone-on azonban ennyi sem megengedett. E dokumentum kiszivárgásakor még sem az iPhone 5, sem az iPad Mini nem létezett.

Érdemes már a boltban alaposan megvizsgálni a képernyőt Forrás: AFP/Spancer Platt

Akik minden esetben cserélnek

Mivel a pixelhiba az esetek döntő többségében már az első bekapcsoláskor jelentkezik (csak rendkívül ritkán bukkan elő később), több gyártónál azonnal cserélik az első három napban visszavitt készüléket. Ha ennél később érkezik a szervizbe a telefon vagy a tablet, akkor csupán a kijelző cseréjét vállalják - ehhez le kell adni a készüléket a szervizbe. Így jár el például az androidos okostelefonokat és táblagépeket is gyártó Huawei, amelynél a pixelhiba jellegétől és a hibás képpontok számától függetlenül jár az eszközcsere vagy a javítás.

Hasonló a gyakorlat a ZTE okostelefonjai esetében, ennél a gyártónál is cserélik a három napon belül bevitt pixelhibás mobilokat. Ezután itt is csak a kijelző cseréjét vállalják, de csak akkor, ha az ilyen hiba szemmel is észlelhető, és akadályozza a rendes használatot. Bár a konkrét besorolási paramétereket nem ismerjük, ez nagyjából azt jelentheti, hogy például a képernyő szélén lévő sötét pixel esetében nem cserélik a képernyőt.

LCD-képernyőt ellenőriznek a gyártósoron Forrás: AFP/Igor Zarembo

Az LG okostelefonjai esetében a vásárlást követő három napon túl leadott készüléket minden esetben átvizsgálják, hogy az esetleges fizikai behatásokra fény derüljön - ezek megléte ugyanis kizárja a garanciális hibajavítást.

A Samsungnál a három napon belül visszavitt pixelhibás okostelefonokat és táblagépeket minden esetben kicserélik. Ha azonban később jelzi az ügyfél a hibát, akkor ők is csak a készülék képernyőjének cseréjét vállalják, bár az nem derült ki egyértelműen, hogy ez milyen mértékű hiba esetén jár az ügyfélnek. A cég csak azt közölte, hogy az idevágó, már említett ISO-szabvány alapján járnak el. A cég munkatársai a csere megítélésénél figyelembe veszik a hibás pixelek színét és elhelyezkedését is: az erre vonatkozó pontos irányelvek nem publikusak, de valószínűleg a ZTE eljárásához hasonlóak. Ha a hiba mértéke nem éri el a szabványban megállapított értéket, de szabad szemmel nézve is nagyon zavaró, akkor is megítélik a kijelzőcserét.

Akiknél néhány hibás pixel még belefér

Az itthon is népszerű Google Nexus 7 táblagépet is gyártó Asusnál mind a tabletek, mind az okostelefonok esetében csak bizonyos mértékű hibánál cserélik a képernyőt. A csere három napon belül is csak akkor jár, ha a kijelzőn vagy 3 darab fényes vagy 5 darab sötét pont, illetve ezek kombinációjából összesen 8 darab található a kijelzőn. Ugyancsak cserére jogosít két darab, egymás melletti fényes vagy sötét pont, vagy három fényes, illetve sötét pont a képernyő 15 milliméteres átmérőjü területén belül.

A Google Nexus 7-est is az Asus gyártja Forrás: Google

Az okostelefonokat és táblagépeket is árusító Sony esetében egy kicsit másképp kalkulálnak: ez a társaság minden esetben cseréli az okostelefonokat, ha azok kijelzőjén három napon belül legalább 2 hibás pixel felbukkan. Három napon túl, de a garanciális idő alatt nem a teljes készüléket, hanem a kijelzőt vagy egyéb alkatrészeket cserélik újra, ugyancsak abban az esetben, ha legalább két hibás képpont észlelhető rajta. A gyártótól cikkünk megjelenéséig a táblagépek hasonló garanciális problémakezelésének módjáról nem kaptunk választ.

Hogyan lehet védekezni?

Miként lehet megelőzni a pixelhibás készülék feletti kesergést? A legegyszerűbb, ha már a vásárlás helyszínén bekapcsoltatjuk a táblagépet vagy telefont, és a képgaléria gyári fotóit megnézegetjük teljes képernyős nézetben. Ezzel a módszerrel a legtöbb rejtett képponthiba rövid vizsgálat alatt kimutatható.