Lesből támadja a Facebook a Google-t

facebook, új kereső
Vágólapra másolva!
Nem a Google riválisát készíti a Facebook, mégis komoly forgalmat nyúlhat le a keresőcégtől Graph Search nevű új szolgáltatása. A hónapok múlva induló újítás megosztja a szakértőket, de az egyértelmű, hogy új keresőjével végre jelentős hirdetési bevételekre akar szert tenni a világ legnépszerűbb közösségi hálózata.
Vágólapra másolva!

Jócskán megosztja a szakértőket a Facebook kedden bejelentett, de csak hónapok múlva induló új keresőfunkciója, a Graph Search - derül ki a nemzetközi sajtó cikkeit vizsgálva. A Forbes és a Time magazinok szerint a kereső biztosítja a Facebook jövőjét. Az előbbi cég szerint felturbózott keresőjével a közösségi oldal idővel képes lesz kiváltani a randiszájtokat, álláskereső- vagy kisokos-oldalakat, mivel saját maga kínálja majd ezek specifikus szolgáltatásait.

Az ismerős szerelője biztosan jó lesz?

A Graph Searchcsel nemcsak az ismerősök facér ismerőseit, de éttermet, mobilszolgáltatót vagy akár biztosítót is lehet majd keresni, a szolgáltatókat és cégeket ugyanis értékelni is tudják a felhasználók a közösségi oldalon. Ha valaki egy közeli kínai vendéglőt keres, akkor egyetlen kereséssel megnézheti azt, hogy ismerősei körében melyek arattak tetszést, és melyekkel voltak elégedetlenek - magyarázta el az [origo]-nak Hampuk Richárd kommunikációs szakember. Az ilyen jellegű értékelés egy új film, színházi előadás, vagy zenei album esetén is jól működhet, nem véletlen, hogy hasonló újításokat vezetett be a Google is még tavaly. Bár a keresőcég csaknem egy évvel megelőzte a Facebookot, Plus nevű közösségi oldalát nagyságrendekkel kevesebben használják, így a szociális funkció egyelőre nem nyújt semmilyen pluszt a Google találataiban.

Forrás: Facebook
Kikereshetjük a Star Wars-rajongó szingli ismerősöket

Az viszont már közel sem ennyire biztos, hogy ha valaki lakáshitelt szeretne felvenni, vagy az autójára akar új kötelező biztosítást kötni, akkor biztosan a Facebookon találja meg majd a legkedvezőbb ajánlatot. A közösségi szájton tapasztalható csordaszellem inkább a nagy márkáknak kedvez. Az óriáscégek közösségi kampányaik révén gyakorlatilag szimpatizánsokat vásárolhatnak: Hampuk szerint azonban a lájkokkal és pozitív értékelésekkel való trükközés csak rövid távon hozhat előnyt egy cégnek, ha ugyanis a felhasználók átverve érzik magukat, szándékosan le fogják pontozni az adott társaságot, amely így hamar elveszíti kedvező helyét a találatok között.

Kap egy pofont a Google

Egyelőre még nem tudni, hogy milyen hirdetési lehetőségeket kínál majd a vállalkozásoknak a Graph Searchön a Facebook, de az biztos, hogy komoly bevételi elvárásai vannak az új felülettől, hiszen a Google bevételeinek döntő hányadát a keresőben megjelenő reklámok generálják. A Facebook korábbi hirdetési bevételei a szolgáltatás működtetéséhez szükséges infrastruktúra üzemeltetési költségét is figyelembe véve egyelőre siralmasak - véli Lövenberg Balázs, a Karmamédia stratégiai vezetője.

Bár a Facebook közvetlenül nem lép be az internetes keresők piacára, mégis komoly piacot orozhat el riválisától az új keresőjével. A Graph Searchcsel nem lehet bármilyen információt felkutatni, de az átlagember mindennapjai során felmerülő kérdések jelentős részét képes lesz megválaszolni a Facebook. Az olyan egyszerű kérdésekre, mint a "milyen filmet nézzek meg ma?" a Graph Search egyetlen kattintással válasz ad, erre a Google egyelőre nem képes.

Forrás: Facebook

Gombnyomásra listázza majd a Facebook a hasonló érdeklődésű ismerősöket

A Facebook új keresője segíteni fog a megfelelő étterem, nyaralási célpont, mozifilm, kiállítás vagy koncert kiválasztásában, hiszen a találatok mellett rögtön látszódnak majd a barátok saját tapasztalatai. Nyilván az sem véletlen, hogy ha az oldal saját keresője nem ad találatot, akkor nem a Google-t, hanem a Microsoft keresőjét hívja majd segítségül. Arra egyébként még Mark Zuckerberg sem számít, hogy az emberek hirtelen a Facebookot kezdik használni az információszerzésre a Google helyett. De szerinte rengeteg élethelyzetben lesz praktikus a közösségi oldalhoz fordulni információkért, mivel a keresőcéggel ellentétben a Facebook a felhasználó rengeteg ismerősével is kapcsolatban van.

Gráfban nem egyszerű keresni

Az Idővonalhoz hasonlóan a Graph Searchöt sem azonnal, csak lépcsőzetesen fogja bevezetni a Facebook, mivel a szolgáltatás működése nagyon bonyolult, és a cég globális szerverpark-hálózatának jelentős kapacitását lefoglalja. Jelenleg a szolgáltatást csak a felhasználók tesztüzembe bevont rendkívül szűk köre tudja elérni.

Az ismerősök között való részletes keresés egyáltalán nem új találmány, erre már évekkel a Facebook előtt, az iWiW-en is lehetőség volt. Mark Zuckerberg és csapatának ötlete abban új, hogy ők a tartalmakra, helyekre és érdeklődési körökre is kiterjesztik a kutakodás lehetőségét. A Graph Search használatakor rengeteg extra paramétert tudnak majd megadni a felhasználók, amelyekre egy kattintásra azonnali eredményt kell kapniuk.

Forrás: Facebook
Volt iskolatársakat, de potenciális munkatársakat is lehet majd keresni az új Facebookon

Még fontosabb lesz az adatvédelem

Lövenberg Balázs szerint a Graph Search elindítása önmagában nem okoz új adatvédelmi problémákat, ám hangsúlyosabbá teszi a meglévőket. Már most sem érdemes minden kontroll nélkül vakon feltölteni tartalmakat a Facebookra, a Graph Search indulását követően azonban még jobban oda kell figyelniük a felhasználóknak, hogy kivel mit osztanak meg.

Ez még egyáltalán nem magától értetődő, hiszen még Mark Zuckerberg nővére, Randi is elszúrta karácsonykor egy családi fotó megosztási beállításait. Emiatt a családi vacsoráról készült fotót nemcsak a rokonok és ismerősök, hanem az egész világ láthatta. A kép publikus megosztását a közösségi oldal korábbi marketingvezetője hiába tiltotta le, az így is bejárta az internetet.