Ez a szakértők szerint abból adódik, hogy a Sony konzoljában a processzor aritmetikai és logikai műveleteket végző egysége, nagyobb teljesítményű, és a rendszermemóriája is gyorsabb szabványú az Xbox One-énál.
Bár a gépek alapparaméterei - például a processzorok órajele, a memória mennyisége - nagyjából hasonló, a fenti különbségek révén a fejlesztők szerint a PS4-en ugyanaz a kód nagyobb másodpercenkénti képrátával, vagyis folyamatosabb mozgással jeleníthető meg full-HD felbontás meleltt is.
Ugyanakkor az Edge-nek nyilatkozó fejlesztők is beismerték, hogy a megjelenés előtt álló konzolok grafikus illesztői és egyéb szoftveres komponenseinek fejlesztése még jelenleg is folyamatban van, a további optimalizáció révén pedig a teljesítménybeli különbség a jövőben csökkenhet a két géptípus között.
A játékiparban dolgozó szakértők azonban akár azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a PS4-re és Xbox One-ra egyaránt megjelenő játékok esetében a kiadók szándékosan a gyengébbik készülék képességeihez butítják majd a játékokat, hogy mindkét konzolplatformon azonos minőségű programokat kapjanak a játékosok.