A jövő bringáját kézzel-lábbal fogjuk hajtani

bicikli, boardman
Vágólapra másolva!
Nem a Dongó-motoros bicikli a kerékpár fejlődésének a vége. Újabb anyagok, újabb megoldások jönnek.
Vágólapra másolva!

Két generáció is elég ahhoz, hogy a felismerhetetlenségig megváltozzanak a mindennapi eszközeink. Nagyapáink kerékpárja még acélból készült, nem volt rajta váltó, és a kerékre nyomott gumidarab fékezte. Mára viszont az autóiparból vett fékek, űrtechnológiás vázak, újszerű hajtási megoldások jellemzik a biciklit. A jövőben pedig még több csúcstechnológia kerülhet a legkörnyezetbarátabb közlekedési eszközbe.

Barát lesz a motor és a bringa

A motorral felszerelt bicikli nem új ötlet, a magyar Dongó szép példája annak, hogyan próbálták a mérnökök megkönnyíteni a tekerést. Manapság a belsőégésű motorok helyét az elektromotorok vették át, amelyek tömege egyre csökken, míg teljesítményük egyre növekszik.

A kétkerekű, a használója súlypontjával vezérelt Segway kudarca mutatja, hogy nem minden változást vesz be az emberek gyomra. Az új fejlesztések mellett sokan inkább a hagyományos közlekedési eszközök modernizálásával próbálkoznak, amelyeket talán könnyebb eladni, mint egy teljesen új eszközt elfogadtatni. Az elektromos kerékpárok sem újak, ám a meghajtáshoz használt motorok és akkumulátorok teljesítménye mostanában érte el azt a szintet, amikor már észerű azokat egy egyébként viszonylag kicsi és könnyű járműbe beszerelni.

Hegynek fel is gyorsan megy a downhill motor

Az egyik legerősebb elektromos kerékpárt közvetlen szomszédunkban, Horvátországban gyártják, a Rimac elektromos autó mögött álló cég mérnökei félig hobbiból készítették el a Greyp 12 nevű bringát, ami akár 65 kilométeres óránkénti sebességre is képes. A jármű három közlekedési móddal rendelkezik, hogy megfeleljen az EU szabályoknak, a takarékos Eco Mode mellett, Street Mode-ban használható közúti forgalomban, 25 kilométeres óránkénti sebességre korlátozva, Power Mode-ban pedig az 1,3kWh teljesítményű akkumulátor teljes kapacitását kihasználva akár 65-tel is száguldhat a gép. A jármű motorja már nem csak rásegítőként működik, így tekerés nélkül feljuthatnak a hegyre a bringások.

Hegynek felfelé is gyors a downhill motor Forrás: www.greyp-bikes.com

A gyártó sportcélra szánta a kerékpárt, erről a kialakítása is árulkodik: hatalmas teleszkóppal, tárcsafékekkel, - amelyek a fékezéskor keletkező energiát az akkumulátor töltésére használják - leginkább a downhill bringákra emlékeztető designnal rendelkezik. A fejlesztők szerint a kerékpár 120 kilométert tesz meg egyetlen töltéssel. Ha az akkumulátorok lemerülétek, akkor viszont egy 49 kilós bringával kénytelen hazatekerni a tulajdonos. Elektromos kerékpárohoz hazánkban is készülnek alkatrészek, ilyen például a Bosch által gyártott motorral készült kerékpárok, amiket Budapest utcáin teszteltek bringás futárok.

Kézzel lábbal

A meghajtást nem csupán elektromos motorral lehet megújítani, egy német bringás inkább azzal kísérletezett hogyan lehetne még több emberi energiát vinni a kerékpározásba. A Martin Kraiss által fejlesztett Varibike-ot a lábak mellett kézzel is lehet hajtani.

Minden izmot átmozgat a Varibike Forrás: www.varibike.com

A fejlesztő szerint a felsőtestet is jól meg lehet mozgatni a találmányával, ráaádsul a sebesség és teljesítmény harminc százalékkal is növekedhet a normál kerékpárokhoz képest. Míg a lábbal történő hajtás hagyományos módon történik a kormánnyal egyesített kézi hajtásnál a kerékpáros választhatja ki, hogy szinkronban, felváltva vagy akár egy kézzel teker. Az alumíniumból készült kerékpár tizenöt kilogrammos tömegével csak kicsivel nyom többet a hagyományos hegyikerékpároknál, az alapmodell 1,2 millió forintos árával azonban már kiemelkedőnek számít.

Majdnem fénymotor

A kerékpárok között is megjelentek a futurisztikus, inkább sci-fibe illő darabok, mint az olimpiai bajnok Chris Boardman által megálmodott jármű, amihez hasonlót eddig csak filmekben láthattunk. A karbonszálas anyagból készült bringa kerekei küllőmentesek, az állandó keréknyomásról beépített kompresszorok gondoskodnak. A gumik a fejlesztő szerint defektmentesek, a külső sérülése esetén a gumikban található kapszulák gyorsan kötő folyékony anyaggal töltik ki a réseket.

Még csak terv a jövőbringa Forrás: www.luxuryinprogress.com

A lámpákat és a pedálozást segítő elektromotort napelemek töltik, és ezek gondoskodnak a lakat működéséről is, amelynek ujjlenyomatérzékelős zárját csak a tulajdonos nyithatja. A feltaláló szerint járműve még nem érett a tömeggyártásra, véleménye szerint körülbelül húsz évre van még szükség ahhoz, hogy az ilyen bringálkat bevezessék a piacra.

Ha nem akar lemaradni az ilyen hírekről, kövesse a Techbázist a Facebookon is!