Fiókban pihen az egymillió dolláros kód

netflix prize, algoritmusverseny, illusztráció, matematika
Vágólapra másolva!
Három év és egy egymillió dolláros díj kellett ahhoz, hogy a Netflix filmkölcsönző által kiírt kódolási versenyt megnyerje egy amerikai matematikusokból és programozkból álló csapat. Mire azonban a csodakód elkészült, az internet fejlődése már elavulttá is tette.
Vágólapra másolva!

Több évig nyújtott szórakozást és szurkolási lehetőséget a technológusoknak a Netflix filmkölcsönző által kiír verseny: a csapatoknak tíz százalékkal jobb ajánló algoritmust kellett írniuk, mint amit a filmkölcsönző oldal használt. A rendkívüli matematikai és programozói tudást igénylő feladat fődíja egymillió dollár volt. A cég által kiírt feltételeket három évnyi fejlesztés után teljesítette egy csapat, mára azonban kiderült, hogy az ő munkájukat sem fogják felhasználni.

A filmkölcsönző pénteken közölte a blogján, hogy az egymillió dolláros algoritmust nem fogják felhasználni. A verseny első éve után elvégzett javítások jelentősen jobbá tették a cég ajánlórendszerét, a további 1-2 százaléknyi javulás azonban nem érte volna már meg a programozásba fektetett pénzt. A több mint tíz százalékot javító algoritmust nem olyan formában kapta meg a Netflix, hogy azt rögtön be lehessen illeszteni a cég rendszerébe, módosítások lettek volna szükségesek ahhoz, hogy a kölcsönzőoldalon a tíz százalékkal pontosabb kód fusson. Jelentős eltérést okoz például, hogy a versenyzők százmillió értékelésen tesztelhették a kódjukat, a Netflix adatbázisában azonban ötmilliárd értékeléssel kellett dolgoznia a szoftvernek.

A streaming ölte meg a csodaalgoritmust

A Netflix vezetése azért nem döntött a végső algoritmus alkalmazása mellett, mert a verseny kiírása és vége közt eltelt több mint két évben jelentősen megváltozott a cég. 2006-ban még a DVD kölcsönzés volt a legfontosabb bevételi forrásuk, amelyek hetekig voltak az ügyfélnél, és csak lassan csordogált be az adat az egyes felhasználók ízléséről. DVD-t egészen máshogyan választanak az emberek, mert várni kell arra, hogy megérkezzen a lemez a postán. HA pénzben nem is, de időben drágán megfizeti a felhasználó, ha rosszul választott.

Forrás: AFP
Három év alatt fejlesztették ki a csodaalgoritmust

2009-re azonban a streaming vált a fő kölcsönzési forrássá, és jóval többet tudtak meg az online felületen válogató a felhasználóról. A streaminget használó ügyfél ráadásul nem tervez előre, valami olyan filmet keres, amit akkor azonnal megnézne. Néhány ajánlót megnéznek, mielőtt választanak egy filmet, ha pedig tetszett, előfordulhat, hogy kikölcsönöznek egy másikat. A szolgáltatás még azt is látja, hogy egy filmet egyszerre néztek végig, megszakításokkal, vagy esetleg félbehagyták.

Hasznos kutatásokat támogatott a Netflix

Az egymillió dolláros díj nem ment teljesen pocsékba. A Netflix által kiírt verseny komoly algoritmusfejlesztési hullámot indított el, hazánkban is található olyan ajánlórendszert készítő cég, a Gravity R&D, amely a verseny miatt alakult. Az ő algoritmusuk működik például a Vatera aukciós oldal vagy a Libri könyváruház webboltjában.

A Netflix jelenleg is használja a verseny első évének végén vásárolt algoritmusát, amely 8,43 százalékot volt képes javítani az ajánlások hatékonyságán.