Az állatok mentális viselkedését vizsgáló program részeként jelenleg a floridai Jungle Island állatkert hat orangutánja használ iPadeket. "A fiatal orangutánjaink rögtön rákaptak a készülékre és értik, hogy miről van szó, két idősebb társuk azonban egyáltalán nem érdeklődik a táblagép iránt" - nyilatkozta az állatok gondozója, Linda Jacobs.
A gondozó tavaly nyáron adott először iPadet a majmok kezébe, olyasvalaki tanácsára, aki már használta a készüléket delfinekkel. A készülékeken olyan szoftvert futtatnak,a melyet eredetileg autista emberek számára fejlesztettek ki. A kijelzőn különböző tárgyak képei jelennek meg: a gondozó megnevez egyet közülük, az orangutánok pedig ráböknek a megfelelő ábrára.
Autistáknak szánt szoftverrel kommunikálnak
Az orangutánok a mancsaik segítségével tudnak válaszolni egyszerű kérdésekre, képesek azonosítani bizonyos tárgyakat és kifejezni akaratukat, igényeiket, ezzel jelentősen megkönnyítve gondozóik munkáját, akik így könnyebben ellenőrizni tudják az állatok egészségi állapotát. "Meg van a kellő intelligenciájuk, de nincs meg a megfelelő készülékük ahhoz, hogy kommunikálni tudjanak, ugyanis nem rendelkeznek elég fejlett hangszálakkal" - mutatott rá Jacobs.
Egy Milwaukee-i állatkertben is iPaddel oktatják az orángutánokat
A technológia révén azonban lehetőséget adunk a számukra, hogy elmondják, amit tudnak, amire képesek, és amit szeretnének". Jacobs reményei szerint a készülékek idővel segíteni fognak áthidalni az emberek és ezen veszélyeztetett majmok közötti kommunikációs szakadékot. Az állatkert gondozói korábban jelnyelv segítségével kommunikáltak a majmokkal.
Orangutánbiztos táblagépet akarnak építeni
A táblagépeknek azonban megvannak a maguk korlátai. Az orángután markához viszonyítva meglehetősen kis képernyő miatt az állatok néha rossz gombot nyomnak meg. Az érintőképernyő nem reagál, ha a majmok a körmükkel böknek rá a felületre. A legfőbb hátrány azonban, hogy a készülék túlságosan törékeny - és persze drága -, ezért egyelőre a gondozók tartják oda őket az állatoknak. Az intézmény végső célja, hogy felállítson egy nagyobb, orangután-biztos képernyőt az állatok kifutójában, valamint egy másikat, a ketrecen kívül szemlélődő látogatóknak, hogy a két fél szabadon kommunikálhasson.
Hasonló kezdeményezéseknek adnak otthont más állatkertek és természetvédelmi parkok is. Az Orangutan Outreach nevű szervezet olyan videokonferenciát elősegítő programon dolgozik az észak-amerikai állatkertekkel, amely révén újra kapcsolatba léphetnének az egymástól elválasztott orángutánok.