Már nem sokáig idegesít a mobilreklám

Vágólapra másolva!
Ma még többnyire csak idegesítik a felhasználókat a mobilos applikációkban megjelenő hirdetések, pedig a Google szerint ezek hamarosan hasznos információkat is közvetítenek majd a felhasználók felé. Az átlagos magyar kisvállalkozásnak azonban még hagyományos honlapja sincs, noha tőlünk nyugatabbra már mobiloldalakkal próbálnak minél több ügyfelet magukhoz csalogatni a cégek.
Vágólapra másolva!

A Google európai mobilos reklámokkal foglalkozó vezetője, Robbie Douek az [origo]-nak úgy nyilatkozott, szerinte már Magyarországon is minden feltétel adott ahhoz, hogy a számítógépeken megnyitott honlapok mellett mobilos platformon is megérje hirdetni. A magyarok huszonöt százaléka rendelkezik okostelefonnal, és Douek szerint idén év végére ez az arány a harmincöt-negyven százalékot is elérheti.

A budapesti Smartmobil okostelefon-konferencián előadó szakember szerint az okostelefonokat jellemzően aktívan használják a tulajdonosok különböző internetes szolgáltatások elérésére. A cégek, webboltok mobiltelefonra optimalizált honlapjainak meglátogatása rendkívül gyakran vezet vásárláshoz, igaz a felhasználók többsége megvárja, míg PC-hez jut, vagy elmenjen a boltba. Mindenesetre az okostelefonon elérhető, továbbkattintani hajlandó emberek vásárolni is szeretnének, ami rendkívül fontos lehet a magyar vállalkozásoknak - véli Douek. A vendéglátás, utasbiztosítás, pénzügyi szolgáltatások lehetnek népszerűek mobilon, de a szórakozás is fontos terület, például mozijegyet sokan vesznek mobilon a Google tapasztalatai szerint.

Iránytűvé válik a telefon

Izgalmas, sci-fibe illő folyamat, hogy nem csak az alkalmazásokba költöznek bele az - esetenként magazin igényességű és méretű - mobilreklámok, hanem más Google szolgáltatásokban is megjelenhetnek a hirdető cégek. A Google Térkép például el tudja irányítani a felhasználót a legközelebbi pizzériába vagy kínai étterembe, sőt még arra is van esély, hogy segítsen megtalálni egy kívánt pénzintézet legközelebbi bankautomatáját megtalálni egy ismeretlen városban.

Azt viszont még a Google térképe sem tudja, hogy a ritkán igénybe vett, akkor viszont életmentésszámba menő szolgáltatók hol találhatók: a helyi kulcsmásolót valószínűleg hamarabb megtaláljuk, ha a házmestert vagy a közeli virágüzlet eladóját kérdezzük erről.

Honlapja sincs a legtöbb magyar cégnek

Míg a keresőóriás a mobilos hirdetések elterjesztéséről álmodozik, a magyar kisvállalkozások még az internet meghódításán sincsenek túl. A Google Neten a cégem programja kapcsán a cég által megrendelt felmérés szerint a magyar vásárlók 82 százaléka gyakran vagy alkalomszerűen szokott vásárolgatni a neten, és 88 százalékuk az interneten tájékozódik vásárlás előtt. A magyar kisvállalkozások közel hatvan százalékának még weblapja sincsen, webboltot pedig csupán 13 százalékuk üzemeltet.

Zavaró eltérés az is, hogy míg a netezők lassan megbarátkoznak az online bankkártyás fizetés gondolatával. A válaszadók 57 százaléka szokta használni ezt a fizetési eszközt, addig a webboltoknak csupán 21 százaléka teszi lehetővé a bankkártyák használatát.

Itthon még az internet a kihívás

A fejlettebb piacokon a Google már a mobilra költözés fel noszogatja a cégeket. Akinek nincs mobilos oldala, az ügyfeleket veszít - véli Douek. A cég több országban indította el Get mo?, vagyis "irány a mobil!" című kampányát, amellyel a mobilos oldalak fejlesztésére, javítgatására akarja rávenni a cégeket.

Hazánkban viszont egyelőre a számítógép elé ülésre kell buzdítani a kisvállakozókat. A trend nem tűnik rossznak, a Neten a cégem első éve alatt háromezer kisvállalkozás készített magának honlapot, ennyivel több szolgáltató között válogathatnak a netezők. Fodrászt vagy susztert azonban még mindig nem az interneten keres az ember, arra még biztosan várni kell néhány évet.