Játékprogramja miatt ítélték halálra az iráni programozót

Vágólapra másolva!
Iránban halálra ítéltek egy iráni-amerikai kettős állampolgársággal rendelkező játékfejlesztő férfit. A törvényszék szerint Amir Mizra Hekmati legfőbb bűne, hogy az iráni rendszert kritizáló játékprogramokat készített, amelyekl az Egyesült Államokat népszerűsítették.
Vágólapra másolva!

Húsz napja van a fellebbezésre az Iránban letartóztatott és halálra ítélt Amir Mizra Hekmatinak - adta hírül a Gamasutra videojátékos szaklap. A férfit az iráni hatóságok azzal vádolták meg, hogy a CIA megbízásából olyan játékprogramokat fejlesztett, amelyek az Egyesült Államok külpolitikának támogatására ösztönzik az embereket.

Forrás: Free Amir
Életében először ment Iránba rokonokat látogatni Amir Hekmati

Az iszlám forradalmi bíróság által nyilvánosságra hozott ítélet szernt Hekmati a propagandacélú játékok fejlesztése mellett azt is bevallotta, hogy kémkedett. Az iráni Fársz hírügynökség szerint a bíróság korruptnak és "isten ellenségének" (mohareb) is nyilvánította a férfit, ez utóbbi főbenjáró bűnnek pedig halál a büntetése. A férfi vallomását közölte a Tehran Times, és a halálra ítélt programozó a helyi állami televízióban is beszélt állítólagos kémküldetéséről - de jó eséllyel erőszakkal birták rá erre.

Bin Ladent is meg lehetett ölni a játékban

Amir Mizra Hekmati az Egyesült Államokban született, szolgált a haditengerészetnél, és csak ezután lett játékfejlesztő. Az iráni törvényszék által propagandajátéknak minősített szoftverekben a Kuma Games munkatársaként működött közbe. A cég számos ingyenesen játszható lövöldözős játékot adott ki, amelyekben a napi hírekben szereplő konfliktusokat lehetett virtuálisan átélni. Az egyik játékban például Oszama bin Laden szaúd-arábiai terroristavezért lőhette le a főszereplő egy, a terroristavezér elfogását valósághűen mintázó virtuális rajtaütésben.

A Kuma/War című játéksorozatban Irán is többször szerepelt. A játék néhány perc alatt végigjátszható rövidségű epizódjainak egyik fiktív részében a játékosnak egy iráni atomlétesítményben kellett az nukleáris fegyverek fejlesztésére utaló dokumentumokat keresnie. A program nagy felháborodást keltett Iránban, még válaszjáték is készült, amiben egy Bahram parancsnok nevű katonát irányíthatnak a konfliktus másik oldalát is kipróbálni vágyók.

A hadseregnek is dolgozott a Kuma

Keith Halper, a játékprogramokat fejlesztő Kuma cég igazgatója a Gamasutrának azt nyilatkozta, hogy az iráni epizódok után az ajatollah szócsövének számító iráni lapok minden esetben elmarasztalták a céget, és arról spekuláltak, hogy a játék az Egyesült Államok szándékát is előre jelezheti. Halper szerint a vádak abszurdak voltak, ám jól jelezték, hogy a videojáték milyen erővel bír történetmesélő médiumként: az iráni epizódot például több százezren töltötték le Iránból - mondta Halper.

Forrás: [origo]
Legutoljára Líbiába "utaztatta el" a játékosokat a Kuma/Wars

A Kotaku játékblog szerint a Kuma valóban kapott pénzt az Egyesült Államok védelmi minisztériumától a játékok fejlesztéséhez: a 96 ezer dolláros, vagyis mintegy 23 millió forintnak megfelelő összeget katonáknak szánt nyelvoktató szoftverek fejlesztésé címén juttatták el a céghez.

Svájciak képviselik Hekmatit

Az amerikai születésű, ám kettős állampolgársággal rendelkező játékfejlesztő családja már felvette a kapcsolatot egy olyan ügyvéddel, akinek van tapasztalata az iráni hatóságokkal való tárgyalásban.

"Hamisak az állítások, amelyek szerint Hekmati urat a CIA alkalmazta volna és küldte volnai Iránba" - nyilatkozta Tommy Viator, a Nemzeti Biztonsági Tanács szóvivője. A Gamasutra játékipari szaklap szerint a programozó szabadon bocsátását kérte a Fehér Ház. Az Egyesült Államok felkérte az ország iráni diplomáciai képviseletét ellátó svájci nagykövetséget, hogy jogsegélyt nyújtsanak Hekmatinak. A programozó családja által indított Free Amir Hekmati oldal szerinta férfi életében először járt Iránban, ahol az országban lakó rokonait látogatta volna meg.