Amikor a videojáték izzasztja meg a gyerekeket

gyerek videojáték
Vágólapra másolva!
Nemcsak a lövöldözések, hanem az egymás segítésére épülő játékok is magukkal ragadják a gyerekeket - derült ki abból a tesztből, amelyben többnyire mozgásra alapuló konzolos játékokat próbáltunk ki. Vajon mi a jó taktika arra, hogy a szülők mennyi ideig engedjék játszani a gyerekeket, és milyen előnyei vannak a mozgásos játékoknak?
Vágólapra másolva!

Egy kisebb gyermek esetében egyáltalán nem mindegy, hogy milyen játékot választ a szülő: nem csupán az számít, hogy a játék ne legyen erőszakos, de az irányítása sem lehet túl bonyolult, mert akkor nem örömöt, hanem hisztit vált majd ki a gyerekekből.

Bár minden boltokban megvehető játékprogram dobozán szerepel az egységes európai korhatárbesorolás - ezt PEGI-nek hívják -, ez csupán azt mutatja meg, hogy a játék tartalma milyen jellegű, tehát például található-e benne utalás cigarettázásra, drogokra vagy erőszakra, hallható-e csúnya beszéd. A PEGI-besorolásból azonban azt nem derül ki, hogy hány éves korú gyermek készségei szükségesek egy adott játék használatához, azaz mennyire nehéz például annak irányítása, vagy meg tudja-e oldani benne a logikai feladványokat egy olvasni nem tudó gyermek.


Nézze meg, hogy zajlott a teszt, amelyben munkatársaink kisiskolás gyerekei vettek részt!

Fekete Zsombor videojáték-szakértő szerint 12 éves kor alatt még egy-két év korkülönbség is sokat számít a játék kezelésében, a készségeknek megfelelő program kiválasztásakor a szülőknek érdemes az eladótól érdeklődniük, vagy videomegosztó oldalakon rákeresni a játék nevére, és megnézniük annak menetét.

Hogyan telik az idő a játékban?

A szakember nem akart konkrét számot mondani arra, hogy naponta hány órányi videojátékot tart túl soknak, szerinte ha a gyerek elvégezte minden dolgát, befejezte a házi feladatot és segített mondjuk mosogatni, öncélúan nem érdemes korlátozni a játékban.

Ugyanakkor szerinte meg kell tartani a játék eseményjellegét: ne váljon rutinná, hogy a hazatérő gyermek automatikusan órákra leül a videojáték elé. A használatot Fekete szerint nem órában vagy percben érdemes megállapítani, ehelyett a szülőknek érdemes kicsit figyelni a játékot, és megismerni, hogy annak virtuális világában hogy halad az idő. Ekkor meg lehet állapodni, hogy a gyerek a következő pályáig, bizonyos pontszám, vagy egy adott célhelyszín eléréséig játszhat aznap. Ennek az az előnye, hogy nem a legnehezebb küldetés kellős közepén kell félbehagyni a játékot, ami frusztrációt és csalódást okoz a gyereknek.

A mozgás lefáraszt

Tesztünkhöz zömmel az Xbox 360 konzoljával használható Kinect kamerát támogató játékokat használtunk, egy kivételével, amelyet hagyományos irányítóval lehetett vezérelni. A játékos valódi mozdulatait lekövetni képes megoldás nemcsak ehhez a géphez, hanem a Nintendo Wii-hez és a Playstation 3-hoz is elérhető, ezekről részletesen korábbi cikkünkben olvashat.

Tapasztalataink szerint a mozgással vezérelhető játékok nagy előnye, hogy használatuk jelentősen igénybe veszi a játékos erőnlétét, hiszen ugrálni, hadonászni, leguggolni, különböző irányokba dőlni kell ezekben, nem csupán terpeszkedni egy kanapén. Az ilyen játékok hátránya, hogy a közelből el kell rakni minden leverhető tárgyat, és az emeletes házban élőknek tekintettel kell lenniük az alsó szomszédra is, akit zavarhat a dübörgés.

Disneyland Adventures

Ebben a Kinect kamerával használató programban a kaliforniai élménypark többé-kevésbé élethű mását járhatják be a gyerekek, ahol Donald kacsával és Miki egérrel is találkozhatnak.

Forrás: Disney

A parkban való mászkálás csak körítésként szolgál az élvezetes minijátékokhoz, amelyekben például Pán Péterrel lehet repkedni London felett, vagy jeges hegyoldalon szánkózni Goofyval. Gyengéje, hogy a mesefigurák nagyon hosszan beszélnek benne angolul, és sokat kell fel-alá mászkálni a virtuális parkban, ezek pedig egy magyar kisgyerek számára unalmasak, ráadásul egyszerre csak egy ember irányíthatja a játékbeli karaktert. A tesztelést végző gyerekcsapatunk viszont kimondottan élvezte a minijátékokat, amelyekben már egyszerre ketten is megmérkőzhetnek.

Besorolás: 7 éven felülieknek
Platform: Xbox 360, Kinect kamerával
Ár: 11 ezer forint
http://www.stitchkingdom.com/disney-kinect-disneyland-adventures-screenshots-16388/

***

Kinect Sports: Season Two

Ez is egy kinectes játék, előző része a mozgásérzékelő kamera premierjekor jelent meg. A folytatásban hat sportágat lehet művelni a tévé előtt ugrálva, ezek közül a gyerekek számára a sí, a tenisz, némi gyakorlás után pedig esetleg a baseball lehet a leginkább élvezetes. A dartsot, az amerikai focit és a golfot kissé bonyolultabb használni egy kiskorúnak tapasztalataink szerint - dacára a 3 éven felülieknek szóló besorolásnak.

Forrás: Microsoft

Ez a prpogram hozta ki a legtöbbször a Kinect fő gyengéjét: azt, hogy mindig megfelelő távolságban kell állni a tévé melletti kamerától, másképp ugyanis nem tudja befogni a játékost a szerkezet. Ha sok gyerek állja körbe a tévét, elég nehéz megoldani, hogy csak a két aktív játékos legyen a képben, ezen a téren a Nintendo Wii konzolja egyszerűbb használatot biztosít annak ellenére, hogy ott kézbe kell fogni az irányítókat.

Besorolás: 3 éven felülieknek
Platform: Xbox 360, Kinect kamerával
Ár: 11 ezer forint

***

The Gunstringer

Felnőttek számára teljesen ártalmatlannak tűnik ez a játék, amelynek a főhőse egy cowboyról mintázott marionettbáb, a tesztünkben résztvevő gyerekeket azonban kissé megrémítette a program. Ugyan a játék erőszakszintjét nagyjából egy Tom és Jerry rajzfilm szintjén maximálták, és grafikája is a mesefilmeket idézi, a óriási főellenségek megijesztették a gyerekeket.

Forrás: Microsoft

Igaz, a programot eleve tizenkét éven felülieknek szánják, amit próbáink alapján már indokoltnak is tartunk. A játék használatához jól koordináltan kell mozgatni mindkét kezet: a ballal magát a bábut lehet mozgatni, a jobbal pedig a pisztollyal lehet durrogtatni - egy kisgyerek számára ez még túl nehéz feladat.

Besorolás: 12 éven felülieknek
Platform: Xbox 360, Kinect kamerával
Ár: 9 ezer forint

***

Adventures of TinTin

Érdekes, hogy a Spielberg-féle TinTin-feldolgozásból készült videojáték is tizenkét éven felülieknek szóló besorolást kapott, a logikai elemekkel megtűzdelt játékkal azonban a kisebb gyerekek is jól elszórakoztak. Az ismert francia képregényfigurákat felvonultató programhoz nem szükséges speciális mozgásérzékelős vezérlő, a hagyományos irányítókkal lehet mozgatni a karaktereket, TinTint és a kapitányt - de emiatt egy öt-tíz perces gyakorlást is igényel az első indítást követően.

Forrás: Ubisoft

Az egyedül és egyszerre ketten is játszható játékban a játékosoknak kooperálniuk kell az előrejutáshoz: például az egyiknek bakot kell tartania, hogy a másik felmásszon valahova, és megnyomjon egy kapcsolót. Bár nem hittük volna, a kedvenc karakterekkel való mászkálás rendkívüli módon lekötötte az összes tesztelő gyereket, aki épp nem játszott az öt fős csapatban, az a többieket instruálta bőszen. Ebben a játékban is rajzfilmes erőszak van csak jelen, a figurákkal a gonoszokat fel lehet pofozni, akik látványos csillagok kíséretében szenderednek álomba ettől.

Besorolás: 12 éven felülieknek
Platform: Xbox 360, PC, PS3, Wii, 3DS
Ár: 7-13 ezer forint