Félkész még a Google Facebook-gyilkosa

google plus
Vágólapra másolva!
Kiscsoportos foglalkozássá változtatná a Google a közösségi hír-, fotó- és videomegosztást. A keresőóriás Facebook-gyilkosnak szánt félkész közösségi oldala megpróbálja elkerülni a nagy vetélytárs hibáit. Kipróbáltuk a Google legújabb szolgáltatását, a Plust.
Vágólapra másolva!

A saját korábbi adatvédelmi ballépéseiből és a Facebook hibáiból tanulva a Google a közösségi oldalának alapjává a csoportokat tette. A szolgáltatás használatát jóformán el sem kezdhetjük, míg nem rendezzük körökbe ismerőseinket. A jelenleg csak zárt tesztüzemben működő Google+ alapból a család, barátok, ismerősök és követés kategóriákat ajánlja, ám szabadon hozhatunk létre újabb köröket is.

Az ismerőslista feldarabolásának komoly célja van. Ez teszi lehetővé, hogy egy izgalmas linket, jó fotót vagy bármilyen státuszüzenetet csak az általunk megszabott körnek juttassunk el. Minden egyes megosztásnál eldönthetjük, hogy mely körök tagjai láthatják az írásunkat. Ha valami friss pletykát tudtunk meg, az mehet a szűk baráti körnek, a legújabb netes mém viszont mindenkit érdekelhet, kivéve talán a főnököket. A Google+ használható facebookosabb módban is, ehhez minden frissítést nyilvánossá kell tenni.

Forrás: [origo]
Így lehet körökbe kategorizálni az ismerősöket

Az uralkodó közösségi oldal és a Google trónkövetelő szolgáltatása között ez a finom beállítási lehetőség a legfontosabb különbség. A csoportok létrehozása, ami a Facebookban opció, kevéssé reklámozott lehetőség, a Google+-ban az alapkő. Ha egyszer csoportokat társítottunk egy megosztáshoz, akkor nem kell többet jogosultsággal törődnünk, még arra sem kell figyelnünk, melyik csoport lapján vagyunk. Az adatvédelmi beállítások sincsenek eltemetve öt szintnyi menü alatt, egy egyszerű beállítási felület tartozik az egész Google+-hoz.

Bürokratikus élmény a falra írni

Az adatvédelmi szempontból nagyon biztonságos, a tévedések kivédésére felépített megosztási beállítások hátránya, hogy kicsit kényelmetlenek. A rendszernek ugyanaz a hátránya, mint az előnye is: aprólékos beállítást kíván minden egyes frissítés. Több kör kezelésére ugyan jobb a Google megoldása, átláthatóbb a felépítés, de sokkal több jelölőnégyzetet kell beikszelgetnünk. Egy-egy baráti csoporthoz a jelenlegi felületnél egyszerűbb a Facebookot használni, ahol csak arra kell figyelni, hogy a megfelelő csoport oldalán írjunk.

Forrás: [origo]

A Google-nek először a megosztási funkciót kell megjavítania, ha eredményeket vár, a Facebookra a megtévesztésig hasonlító közösségi oldalától. Az a cselekvés, amelynek a legspontanábbul kellene működnie, a talált linkek, eszünkbe jutó ötletek, viccek megosztása jelenleg túl bonyolult. Használata előtt gondolkodni kell, ösztönösen nem működtethető.

Lelkes levelező a Google+

Az elfeledés ellen levelekkel próbál védekezni a Google Plus. Minden hozzászólásról, megnyitott videochatről és bejelölésről levelet küld a rendszer. Elvben szabályozhatjuk a rövid, alig egy oldalnyi opciót tartalmazó beállítóoldalon, hogy mely események érnek emailt, és melyek érnek rá addig, míg legközeleb a Plusra látogatunk, de a közösségi oldal hajlamos túlbuzgó lenni. Pedig a levélözön nem tesz jót a Google közösségi oldalának, az aktivitás növelésénél is fontosabb, hogy a Plus ne haragítsa magára az első felhasználókat.

Aki nem akar semmiről lemaradni, az sms-értesítést is kérhet a Google+-on történtekről. A funkció jelenleg csak az Egyesült Államokban és Indiában működik, csak a +1-es és +91-es országhívójú számokat lehet regisztrálni a rendszerben.

Egy kicsit innen, egy kicsit onnan

Igaz, hogy a Google+ vadonatúj fejlesztés, még be sem lakott közösségi oldal, mégis tele van ismerős részekkel. A hang- és videochatért a Google Talkból és Phone-ból is ismerős motor felel, a fotóinkat a Picasából, a cég egyik legjobban eltalált szolgáltatásából húzza át a Plus. Még a profiloldalunkat sem kell teljesen kitölteni, a Google a Gmailen megadott adatokból, a Profile nevű összegző oldaláról annyit tud rólunk, hogy csak le kell okézni a kitöltött adatlapot.

Az összetevők újrafelhasználását többnyire ügyesen végezték a Google programozói. Egyedül a profiloldalon tűnik fel, mennyi adatforrást is használ a közösségi oldal. A hírfolyamunkban a Plus nem olvasztja össze a Google +1 gombjával lájkolt tartalmakat, a Zümmön megosztott linkeket és a Plus megosztási funkcióival elküldött anyagok különválnak. Nem csak a profil tulajdonosa látja így lebontva a megosztásait, az adatlapra látogatóknak is végig kell kattintani az összes fület, ha meg akarják nézni a legújabb elemeket.

Videóchatel az egész család

A Google+ egyik legjobban kitalált funkciója a Társalgónak nevezett (eredetiben Hangouts) audio- és videochat funkció. A Társalgó első használata előtt ugyan telepítenünk kell a Google segédprogramját, ám utána feltűnés nékül működni kezd a kamerakezelés. Nem kell semmit külön elindítanunk, a böngészőbe beépülő modul komoly kommunikációs berendezéssé alakítja számítógépünket.

Forrás: [origo]
Egyszerre akár az összes barát videochatelhet

Chatelési szándékunkat a Társalgóba való belépéssel nyilváníthatjuk ki barátaink felé. A szoba megnyitásáról ugyanolyan üzenet kerül a falunkra, mint egy hír megosztásáról, ráadásul azt is megszabhatjuk, ki láthatja a felhívást. Délelőtt a kollégákat hívhatjuk egy gyors videós megbeszélésre, délután a barátokkal rendezhetünk webkamerás csevegést. Az ügyes felületnek köszönhetően a Társalgó a Google+ legkevéssé kocka része, a nagyi nyitólapjának beállítva akár a család fő kommunikációs eszközévé is válhat.

A közösségi szobaként, kávézó asztalaként funkcionáló Társalgó mindennel rendelkezik, ami az idő kellemes eltöltéséhez szükséges. A szöveges csevegőfelületen linkeket lehet átküldeni, így nem kell lediktálni őket. A YouTube-nézet pedig a szoba összes tagja átal irányítható videolejátszó, amely nosztalgiazenés délután zenelejátszójaként szolgálhat. Kis fegyelemmel azonban internetes oktatásra, közös tanulásra vagy akár távsegítségre is használható a funkció.

A közös videochat egyetlen hátránya, hogy könnyű elfelejtkezni róla. Az ismerősökkel való beszélgetés annyira természetes, hogy el is felejtjük, hogy barátaink mindent hallanak, ami körülöttünk történik. Rövid tesztünk során sikerült egy üzleti telefonhívást akaratlanul is lehallgatni, barátunk bekapcsolt mikrofonján keresztül.

Elburjánzó funkciók

A Google programozói szemmel láthatólag nagyon igyekeztek, hogy a közösségi oldal felülete letisztult maradjon, ne lepjék el a felesleges funkciók. Igyekezetük azonban nem járt teljes sikerrel, akadnak olyan szolgáltatások, amelyek több helyen és több formában is elérhetőek. Chatelni például a Társalgóban, a Google+ főoldalának bal hasábjában megtalálható Google Talk alapú csevegőben és a mobilos kliens Huddle funkciója alatt is lehet, ha épp működik. Ez pont kettővel több lehetőség annál, mint ami elég lenne.

Forrás: [origo]


Kiválaszthatjuk, hogy melyik bejegyzést kivel akarjuk megosztani

Ugyanerre az elsietettségre példa a profiloldal elrendezése, ahol a megosztott, a +1 gombbal kedvencelt, a Zümmön kommentelt hírek külön fülek alatt találhatók meg. A Google+ első tesztverziónak jó, ám korántsincs kész, nagy változtatásokra, majd pedig hosszú hónapokon keresztül tartó csiszolásra van szüksége, hogy a Facebook igazi kihívója lehessen. Bár az Android Marketről már letölthető a Google+ saját kliense is, ebből egyelőre nem érhető el minden funkció, bár a legfontosabb szolgáltatások, így a Huddle csoportos üzenetküldő felület, a Circles állapotfrissítések és a megosztott fotók igen.

Az esélytelenek nyugalmával

A Google nem követhet el több hibát a közösségi weben, mert a Facebook a nyakára nőtt. Az Orkut, a Wave és a Zümm után nem bukhatja el a negyedik forradalminak szánt újítását is a cég. A Google+ azonban jelenleg még nem egy Facebook-gyilkos. A remek alapötletet, okosan megjelenített csoportszervezési módszert egy félkész közösségi szolgáltatásba építették be a programozók úgy, hogy a részeket különböző Google-oldalakról szedték össze. Egy chat innen, egy fotómegosztó onnan, tartalmak és felhasználók pedig egy harmadik Google-szolgáltatásból. Az eredmény egy erős prototípus lett, amit nap mint nap csak a geekek fognak használni.

A felismerés azonban jó. A felhasználókat valóban meg tudja ijeszteni a Facebook beállításdzsungele; a Picasa, YouTube, Gmail felhasználókat valóban könnyű becsábítani a keresőóriás egy újabb ígéretes szolgáltatásába. Az csupán a kérdés, hogy a Google-nak lesz-e türelme addig kísérletezni a Google+-szal, míg az kényelmessé nem válik.