A Facebook hátán tör a Google babérjaira a Microsoft

Vágólapra másolva!
A Microsoft webkeresője az amerikai felhasználóknak már azt is megmutatja, mit osztanak meg vagy lájkolnak az ismerőseik a Facebookon. Az újdonság apróságnak tűnik, és egyelőre nem is használható valami jól, mégis egy új korszak kezdetét jelenti: a Bing mostantól olyasmit is megtalál, amit a Google egyáltalán nem lát az interneten.
Vágólapra másolva!

A Bing amerikai felhasználói már összekapcsolhatják a webkeresőt a facebookos fiókjukkal, így a keresési találatok között látják, ha a keresett témában valamelyik ismerősük megosztott valamit a Facebookon, vagy lájkolt egy kiadott oldalt vagy hivatkozást. Személynévre keresve a Microsoft keresője immár a találati lista tetején hozza fel a facebookos profiloldalakat is, és közvetlenül innen lehet bárkit ismerősnek jelölni vagy üzenetet küldeni neki.

Az újítást persze Magyarországról is ki lehet próbálni, ha a beállításoknál amerikainak hazudjuk magunkat, és a Facebookba is be vagyunk lépve. A Bing felületén egyelőre elvegyülnek a keresési találatok között az ismerősök megosztásai, így a kereső, legalábbis egyelőre, nem teszi áttekinthetőbbé vagy jobban kereshetővé mindazt, amit az ismerőseink művelnek a közösségi oldalon - inkább csak a webes találatokat támogatja meg a rendszer közösségi találatokkal.

A kínálat így még egy kicsit szegényes, lenne mit tökéletesíteni a dolgon - főleg, hogy magán a Facebookon belül is nagyon sok keresnivaló van. Arra pedig, hogy a Facebook beépített keresőjét használhatóbbá tegye, vagy részben kiváltsa, a Bing a legnagyobb esélyes. Ehhez főleg a kezelőfelületet kellene átalakítani, hogy áttekinthetőbbek legyenek az oldalon elérhető profiloldalak, rajongói oldalak, képek és megosztott tartalmak.

A Google csak máshol kutakodhat

A Facebookkal kötött partnerségnek köszönhetően azonban a Bing webes keresője már most is olyan tartalmakhoz fér hozzá, amelyekhez a Google egyáltalán nem - és előreláthatóan a jövőben sem fog. A Microsoft ugyanis, a közösségi oldal befektetőjeként, kizárólagos hozzáférést élvez a felhasználók lájkolásaihoz és megosztásaihoz. Persze a Google is kísérletezik a közösségi keresés integrálásával: a Google-fiókot is össze lehet kapcsolni egy sor más webkettes szolgáltatással, így például a twitteres, Flickr-es vagy YouTube-os felhasználói fiókkal is, és a kereső meg tudja jeleníteni a találatai között az ott meglévő ismerősök által megosztott tartalmakat, a Facebook elvesztése komoly hiányosság a Google számára. Manapság az, amit a Google lát a kicsit közösségi oldalként is működő (értsd: az ismerős felhasználókat összekapcsoló) webkettes oldalakból, csak a maradék.

Forrás: [origo]
Barátok lájkjai a keresési találatok között - még nem valami előkelő helyen

A Facebook ugyanis már nem csak a leggyorsabban növekvő közösségi oldal a maga több mint félmilliárd felhasználójával, hanem az elsőszámú internetes időrabló is. A szájt látogatottsága az USA-ban már 2010 márciusában megelőzte a Google-t, és az átlagos amerikai felhasználó már akkor is havi 7 órát töltött el a közösségi oldalon - míg a Google oldalain maximum kettőt. Ugyan a felhasználóknak csak kisebb része oszt meg tartalmakat a közösségi oldalon, az interneten elérhető lényeges új információk jelentős része itt keletkezik, vagy megfordul rajta valamilyen formában.

A webkeresőknek ez rendkívül értékes, súlyozható információ, hiszen ahol a felhasználók aktívak valamilyen formában, onnan lehet statisztikai módszerekkel leszűrni, hogy mi foglalkoztatja éppen az internetező tömegeket. Nem véletlen, hogy a Google olyan előkelő helyre rangsorolta a blogokat, és a Twitteren keresztül megosztott tartalmakat - pedig ez utóbbit mindössze 17 millió ember használja világszerte.

Mindenki le volt maradva a közösségi oldalakhoz képest

A gyorsan keletkező információtömeget a valós idejű keresés bevezetésével kezdték el láthatóvá tenni a keresők, egyébként némileg lemaradva az erre specializálódott újabb oldalakhoz képest. A legtöbb felhasználó számára azonban nem az a fontos, hogy miről beszélnek épp most a legtöbben az interneten, hanem az, hogy mi foglalkoztatja éppen az ismerőseit, és a közösségi oldal éppen ezt mutatja meg nekik.

Forrás: [origo]
Nevekre keresve már a Bingről elérhető a bejelölés és üzenetküldés

A Facebook modellje éppen ezért lett olyan népszerű: egészen új módjait találta meg és integrálta annak, ahogyan az ember kapcsolatot teremthet az ismerőseivel a közös játéktól kezdve a fotómegosztáson át az egyszerű lájkolásig. Amellett, hogy ez egyeseket irritál, sokak számára vonzó, és jórészt ennek köszönhető, hogy az idősebb generáció is előszeretettel látogatja a közösségi oldalakat. Ők ugyanis nem weboldalak, hanem emberek között igazodnak el könnyedén. A Nielsen piackutató szerint már tavaly nyáron kétszer annyian voltak a közösségi oldalakat használó ötvenesek, mint tizenévesek.

Maga a Google is próbálkozott persze közösségi szolgáltatásokkal. Még jóval a Facebook berobbanása előtt, 2003-ban hozta létre a cég egyik munkatársa az Orkut nevű közösségi oldalt, amely a mi iWiW-ünkkel egy időben indult növekedésnek, de valamiért nem ért el nemzetközi sikert. A cég Gmailbe integrált tartalommegosztó szolgáltatása, a 2010 elején megszületett Buzz, vagy magyarul Zümm is csak kevesek játszótere maradt.

Már a pénz sem csak a Google kasszájába csorog

Hosszasan lehetne elemezgetni, hogy a Google miért volt mindig is olyan szerencsétlen a közösségi oldalak terén. Az tény, hogy bár a keresőcégből kinőtt internetes vállalat rengeteg webes szolgáltatást üzemeltet a Gmailtől a térképeken és a webes szövegszerkesztőn át a YouTube-ig, a közösségi oldal műfaja valahogy idegen tőle. A Google eszközei mind arra jók, hogy az ember valami konkrét dolgot csináljon velük: megtaláljon valamit a weben, videót nézzen, vagy dokumentumokat hozzon létre.

A Facebook alapítói viszont a kezdet kezdetén maguk sem igazán tudták, hogy mire lesz jó az oldal azon túl, hogy a főiskolások nézegethetik rajta az évfolyamtársnőik fotóit. Innen jutott el sorozatos átalakulások után addig, hogy egy egész új szakmát hozott létre a cégek online megjelenését a közösségi oldalakon egyengető SMO-s (social media optimization) szakembereknek - azok után, hogy pár éve még a Google egyeduralma szülte meg a SEO, vagyis a keresés-optimalizálás tudományát, amely a céges weboldalakat hivatott előkelő helyre hozni a találati listákban.

Egy másik riasztó jel a Google számára, hogy emiatt egyre több bevétel áramlik át a közösségi oldalra, amely, akárcsak a AdSense, a felhasználók érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket jelenít meg az oldalakon. Nem kell persze emiatt azt hinni, hogy a Google egyik napról a másikra csődbe menne majd, és eltűnne, de az már egyértelmű, hogy Mark Zuckerbergnek és csapatának köszönhetően véget ért a királysága a weben. Ha pedig a webkeresésben nem is, de a közösségi keresésben maga mögé utasíthatja a Microsoft és a Bing.