Nem csak a szakavatottak számára volt világos, hogy a Google nagyon gyengén teljesít a közösségi média terén, noha ez az a szolgáltatás, amelyen manapság az átlagos internetező a legtöbb időt tölti el. A cég vezetését áprilisban átvevő alapító, Larry Page a Google legfontosabb feladatává tette egy működőképes közösségi oldal létrehozását. A Google+ ennek a kezdeményezésnek a megjelenése: tesztverzió, még a cég egyetlen komoly bevételi forrásának számító reklámnak sem találtak rajta helyet, de jelzi, hogy a Google elkötelezte magát a közösségi web meghódítása mellett.
Rájöttek, mi idegesítő a Facebookon
A Google+ több különböző, ám egymáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat takar, amelyek közül a legnagyobb érdeklődésre a magyarul Körök, angolul Circles névre hallgató oldal tarthat számon. Ezzel hasonló módon lehet majd tartani a kapcsolatot az ismerősökkel, mint a Facebookon, de fontos szerephez jut az is, hogy az ismerősöket kategóriákba kell rendezni, így például a kollégák, a családtagok, a barátok vagy az edzőpartnerek is külön csoportot kapnak. Hasonló csoportokat ugyan a Facebookon is létre lehet hozni, de a jelenleg legnépszerűbb közösségi szájt felhasználóinak csak töredéke használja ki ezt a lehetőséget, így a bejegyzéseket, témájuktól függetlenül többnyire látja az ismerősként bejelölt szomszéd, rokon, kolléga is.
A Google+ bemutatója (angol)
Ez sokszor okoz frusztrációt a facebookozókban, hiszen ha valaki mondjuk vasútmodellező barátaival akarja megosztani kedvenc linkjeit, azok általában megjelennek a téma iránt nem érdeklődő ismerősök előtt is. A Google ezt a helyzetet akarja megváltoztatni azzal, hogy eleve ismerőseinek csoportokba rendezésére ösztönzi a felhasználókat. Ettől a cég azt reméli, hogy a közösségi tartalmak megosztása nem lesz olyan frusztráló, mint a Facebookon, mivel minden csoport csak a számára releváns tartalmakat kapja meg, a példában említett makettes linkeket például csak a vasútmodellezős ismerősök, az esti bulin készült fotókat csak a barátok láthatják, a nyaralós fotókat pedig mondjuk a családtagok.
Chatelés az összes baráttal egyszerre
A személyes adatok megfelelő kezelése mellett a mobiltelefonos használatra is nagy hangsúlyt helyezetta a Google. Míg a Facebook különböző platformokon eltérő fejlettségű klienseket kínál, az előzetes bemutatók alapján a Google+ egységes felülettel bír majd. Az Android-alkalmazás és a mobil böngészőben tökéletesen működő weboldal már kész van, a közeljövőben pedig megjelenik az iPhone-alkalmazás is az új szolgáltatáshoz. A szoftverben csoportos beszélgetéseket kezdhetünk az egyes körökbe tartozó ismerősökkel, feltölthetjük a telefonnal készült fotókat, hozzáférhetünk a Google+ összes funkciójához.
Körökbe, vagyis csoportokba rendezhetők az ismerősök
Releváns híreket ígérnek
Ezen kívül a Google+-ban egy új hírek és linkek megosztására szolgáló felület is megtalálható, amely a Sparks (magyarul szikrák) nevet viseli. Ennek működése hasonló a Facebook üzenőfalához, ám azt az extra lehetőséget is beleépítik, hogy a felhasználók megadhatják az őket érdeklő témaköröket - például autók, divat, környezetvédelem vagy akár modellvasút -, és a mások által megosztott linkek közül csak az ezekhez kapcsolódó tartalmak fognak megjelenni, nem pedig válogatlanul minden, ahogy a Facebookon.
Kávézás a barátokkal a monitor mellett
A régi chatprogramokat idéző beszélgetős funkciót épített a Google a Plusba. A szolgáltatás Hangouts (magyar fordításban "lófrálás") nevű részében jelezhetjük, ha ráérünk épp beszélgetni barátaink pedig eldönthetik, hogy csatlakoznak-e. A videochatre épülő rendszer a kávéházi beszélgetéseket próbálja elterjeszteni az interneten: bárki beleszólhat, bárki csatlakozhat, a társaság összes tagja felé nyitott a Hangouts.
Ilyen felületen lehet megosztani a tartalmakat az ismerősök csoportjaival
Az óriási mobilos adatforgalmazási díjaktól félőknek azonban van szöveges beszélgetés is. A Google+ androidos kliensében található Huddle-lel (a magyar nyelvű felületen Konferencia) egy-egy kör összes tagjának lehet chatüzenetet küldeni. A közeli baráti körrel sörözést lehet megbeszélni vagy épp a legfrissebb pletykákat lehet megosztani, a tágabb körrel pedig mindenki érdeklődésére számot tartó információkat lehet elküldeni.
Nagy dobásra van szüksége a Google-nek
A Google egy-két évetne megpróbálkozott saját közösségi oldal létrehozásával, ám sosem járt szerencsével. A közösségi web korai éveiben létrehozott Orkut csak Dél-Amerikában vált népszerűvé, a csoportmunkát és közösségi funkciókat tartalmazó Wave világszerte óriásit bukott, a kezdő netezők számára talán nem elég egyszerű Google Reader hírmegosztási funkciójára és a Gmailre épített Zümm pedig nem tudott elterjedni. "A korábbi közösségi szolgáltatások esetében [a Google] rendelkezett azzal a luxussal, hogy hibákat követhessen el. Most nincsenek ilyen helyzetben. A közösségi interneten sikeres cégek kapják az oldalletöltéseket, a felhasználóik elkötelezettségét és végül ők kapják meg a Google számára fontos hirdetésből származó dollárokat is" - mondta Ray Valdes, a Gartner piackutató cég elemzője.
A Google+-t kis körben kezdte el tesztelni a keresőcég. Meghívóért a plus.google.com oldalon lehet folyamodni, jelenleg csak szűk körben, korlátozott felhasználói számmal folyó tesztüzeme folyik az oldalnak. A Google egyelőre nem közölte, mikor fog élesben elindulni a szolgáltatás.