Minecraft, avagy a milliókat fialó pixelbánya

Vágólapra másolva!
A grafikája egyszerű, története nincs, és még messze van a befejezéstől, mégis százezrek kedvence, a fejlesztője pedig, aki egyedül hozta létre, multimilliomos. Bemutatjuk az elmúlt hónapok legnagyobb független játéksikerét és egyben legújabb internetes mániáját, a Minecraftet.
Vágólapra másolva!

A Stockholmban élő Markus Persson, becenevén Notch játékszoftverét szeptember végéig majdnem háromszázezren vásárolták meg, vagyis töltötték le a programozó honlapjáról fejenként 10 euróért, amivel több mint 2,5 millió eurós bevételhez juttatták a svéd fejlesztőt (cikkünk megjelenésekor már több mint 450 ezernél tart a számláló). A dolog érdekessége, hogy a játék még félkész állapotban van: Persson immár másfél éve dolgozik rajta, és folyamatosan bővítgeti új elemekkel, de egyelőre nem is lehet tudni, mikor készül el vele.

A Minecraft így is elég jó ahhoz, hogy rajongói órákra belefeledkezzenek, és ontsák a róla szóló YouTube-videókat, fórumbejegyzéseket és online leírásokat. A játéknak ugyan sem története, sem meghatározott végcélja nincs, de így is nagyon sokféle elfoglaltságot ad felhasználóinak, és nagyon szórakoztató.

Saját kezűleg szétbányászható a világ

A játék címe körülbelül azt jelenti, bányászmesterség, és röviden összefoglalva egy 3D-s környezetben játszódó, mesés elemekkel átszőtt, túlélőhorrorral keresztezett bányaszimulátor. A szoftverben egy, a számítógép által véletlenszerűen generált térképen áshat értékes nyersanyagokért a föld mélyére a játékos, miközben bizarr szörnyekkel kell küzdenie a túlélésért, és okosan kell gazdálkodnia a rendelkezésre álló javakkal, mivel szerszámaiból, felszereléseiből is magának kell folyamatosan utánpótlást gyártania.

A játék világának egyméteres kockák az építőelemei, ezekből épül fel a táj, a dombok, a hegyek, még a fák is. A kockákat egyenként lehet kifejteni a helyükből, és egyrészt építkezni lehet belőlük, másrészt a feldolgozásuk révén szerszámokat, használati tárgyakat, további építőanyagokat és más hasznos dolgokat lehet készíteni. A játékban mind az építkezés, mind a gyártás - crafting, vagy "kraftolás", ahogy a hazai játékosok nevezik - nagyon egyszerű, de nagyon látványos eredményekkel jár. Az építkezéssel kapcsolatban a legfontosabb tudnivaló, hogy ugyan a játékos lezuhanhat a magasból, és különböző felszíni formák megmászásához is sokat kell ugrándoznia, de a világ építőkockáira csak korlátozottan érvényesek a gravitáció törvényei.

Gigantikus építmények pár ezer kattintással

A szilárd anyagból - például kőből, földből, üvegből, fából - való kockák ugyanis nem zuhannak le. Ugyan csak egymásra, vagy a lapjukkal érintkezve egymás mellé lehet őket lepakolni, de így bármilyen formában összeilleszthetők, és akkor is megállnak a levegőben, ha az ember alájuk bont. Ez akkor a leglátványosabb, amikor fát vágunk, és a kifejtett kockák fölött a fa törzse és a lombja ott marad lebegve a levegőben, de szintén ennek köszönhető, hogy a bányák egészen extrém formájú tárnái sem szakadnak be soha.

A könnyed építkezés lehetővé teszi, hogy a Minecraftben olyan gigantikus alkotásokat építsenek a játékosok, mint a YouTube-on szép számmal látható hatalmas piramisok, hullámvasutak, óriási szobrok vagy éppen a Star Trek Enterprise űrhajójának életnagyságú mása. Az ilyen művészi alkotások mellett szintén gigantikus méretű, de működő elektronikus szerkezeteket is lehet fabrikálni a játékban.

Rajongók által készített játékajánló az Eredet előzetesének mintájára

Ehhez a legfontosabb kellék az egyik kitalált ércből nyerhető vörös por, ami a földre szórva elektromos impulzusokat továbbít, mint egy hatalmas áramkör, és kapcsolókat tud működtetni. Persson eredetileg az ellenfeleket távol tartó biztonsági ajtók és csapdák kialakításához szánta ezt a mechanizmust, de a segítségével órát, futófényt vagy egyszerűbb működő számítógépet is építettek már a játékosok.

Az ilyen összetett alkotásoknak már nem csak a megépítése tart napokig, de a megtervezése is, és bár a létrehozásuk nem tartozik szorosan a játék menetéhez, a kreatív hajlamokkal rendelkező felhasználók aligha tudnak ellenállni a lehetőség csábításának, főleg a multiplayer módban, ahol más játékosokkal közösen, vagy éppen versengve építenek gigantikus építményeket és a Nazca-vonalakat megszégyenítő pixelrajzokat a térképeken. A Minecraft-pályák feltérképezéséhez a Google Maps motorját használó kiegészítők is készültek, amelyek a külső szemlélő számára is láthatóvá teszik ezeket a műveket.

Így fest egy működő számítógép a Minecraftben

Virtuális felfedezőutak

A Minecraft lényege röviden tehát annyi, hogy az ember, mint egy pixelvilágban partra vetett Robinson Crusoe, keresgél, bányászik, építkezik, harcol és eközben folyamatosan gyarapítja "vagyonát" saját készítésű javaival, és egy kiterjedtebb, egyre lakályosabb főhadiszállást hoz létre magának. Egyjátékos módban ez kemény küzdelem, már egy egyszerű szállás és egy alapvető szükségleteket kielégítő bánya létrehozása is több órát vesz igénybe, miközben a már említett ellenfelek mellett nappal is felbukkanó robbanó szörnyek is pusztítják a védelmet adó építményeit.

Forrás: [origo]
Az egyik magyar szerver térképének részlete pár nagyobb műalkotással

A multiplayer-szervereken a játékosok egymást is segítik, és ha az ember valahol elunta magát, vagy már kifogyott a nyersanyagokból, mindig van hová továbbállnia. a játék térképe a tengerszinttől számítva ugyan csak 64 pixel magas és mély, de horizontálisan végtelen. A szoftver addig generálja tovább a homokos vízpartokkal, erdőkkel, hasadékokkal tagolt hegyes-völgyes táját, ameddig a játékos halad benne tovább. A szoftver így az alkotás, a túlélés küzdelme mellett a felfedezés élményét is megadja a felhasználónak, hiszen, ha csak virtuális formában is, de ember által még sosem látott tájakat lehet bejárni benne.

A Minecraft látványvilága ugyan elsőre sokkolóan primitívnek tűnik a hatalmas kockákból álló tájjal és a kisebb tárgyak szögletes formáival, pixeles textúráival, ez szándékos koncepció, ami igen koherens összhatást nyújt, és rengeteg apró részlet teszi hangulatossá. Ilyenek például az égen átúszó felhők, a nap járása nyomán percről percre változó fényviszonyok, vagy az andalító dallamokból álló kísérőzene.

Egyedül hozta össze

A jelenleg 31 éves Persson már sikeres játékfejlesztő volt, amikor 2009 tavaszán úgy döntött, otthagyja addigi munkahelyét, és teljes egészében a Minecraftnek szenteli az idejét. Mint a játék sikere mutatja, az elképzelés bejött, ám a fejlesztő továbbra sem sportautókat vásárol a játékból befolyt pénzből, hanem a fejlesztésbe forgatja vissza azt. A korábban is minimalista, egyszerű ötleteket megvalósító játékokra specializálódott fejlesztő ugyan teljesen egyedül állt neki a munkának, de 2010 szeptemberére egyértelművé vált, hogy így már nem bír vele tovább.

Forrás: The World of Notch
Notch, vagyis Markus Persson

Szeptember végén ugyanis egy hibás frissítés miatt összeomlott a játékosokat indítás után azonosító szerver, és potyázók is kipróbálhatták a játékot, akik amellett, hogy túl is terhelték az igen kezdetleges állapotban lévő szoftverrel működő szervereket, komoly pusztítást végeztek azok térképein, hiszen nem ismerték az ottani törzsközönség által kidolgozott szabályokat - és az adminisztrátoroknak nem is voltak hozzá eszközeik, hogy visszatartsák őket. A javítás jócskán adott feladatot Perssonnak, aki elkezdett alkalmazottakat toborozni maga mellé a gyorsabb fejlesztéshez, de az "ingyenes hétvége" pozitív következménnyel is bírt: olyan sokan kaptak ugyanis kedvet így a játékhoz, hogy megugrottak az eladások is.

Ennyit még senki nem szakított PC-n

A játék sikere egyedülálló a független PC-s játékok történetében. Hasonló sikersztorikat az elmúlt években az iPhone-ra fejlesztő programozók értek el alkalmazásaikkal, Persson azonban nem támaszkodhatott az Apple App Store-jához hasonló letöltőközpontra a játék népszerűsítéséhez. Azt, hogy a Minecraft idáig jutott, elsősorban a rajongóinak, és az általuk folytatott online hírverésnek köszönheti. A Minecraftet övező kultusz odáig fajult, hogy Notch már a fő ellenséget, a robbanó szörnyet ábrázoló plüssfigurát is árul, a felhasználók pedig számtalan rajongói fórumot és saját szervert üzemeltetnek, ahol folyamatosan osztják meg egymással a legfontosabb tudnivalókat az eredményes bányászatról, vagy a legújabb tárgykészítési receptekről.

Forrás: Minecraft.net
Előzetes a Halloween-frissítésből: a pokol látképe

A közösség valamennyire maga is részese a játék fejlesztésének, hiszen Persson az ő reakcióikat, ötleteiket is folymatosan figyeli többek között a játék hivatalos fórumán és a Twitteren. A programozó előre leszögezte azt is, hogyan képzeli el a játék, mint termék jövőjét. A virtuális bányászást egy lebutított, böngészőben játszható verzióban ingyenesen is ki lehet próbálni a Minecraft.net-en. Amíg a szoftver a jelenlegi, új funkciókkal folyamatosan bővülő alfa állapotában van, 10 euróért lehet megvenni, míg a funkciókész béta 15 euróba, a kész program pedig 20 euróba kerül majd, de aki egyszer megvette valamelyik szakaszban, annak utána már nem kell fizetnie érte.

Sok mindent ötvöz szellemesen

A fejlesztést Persson akkor sem akarja abbahagyni, ha elkészült a szoftverrel, ez után kiegészítőket szeretne gyártani hozzá, ha pedig már így sem érdekel majd senkit, és nem lesz többé kelendő, akkor ingyenesen közzéteszi az forráskódot, vigye, használja, aki akarja. A következő, konkrét terve pedig egy október 31-én megjelenő nagy, Halloween-i frissítés, ami többek között különböző éghajlatú területekkel, kiégő fáklyákkal és a játékos figurájának fejébe húzható töksisakokkal dobja majd fel az eddigi élményt.

Egy igazi fanatikus alkotása: a USS Enterprise életnagyságú mása

A fiatal svéd programozó megmutatta, hogyan lehet egy remek ötlettel, no meg rengeteg tehetséggel és munkával versenyre kelni a legnagyobb játékfejlesztő cégekkel. Ugyan a sajátos hangulatú, a Second Life-tól a Sim City-n át a fantasy-kalandjátékokig sok más játék elemeit megidéző, de összességében semmi másra nem hasonlító Minecraft erőteljesen megosztja az internetezőket, vagyis vagy nagyon megfogja az embert, vagy teljesen hidegen hagyja, valószínűleg még hosszú évekig megélhetést biztosít alkotójának.