GPS: drága az olcsó ellen

Vágólapra másolva!
A műholdas navigáció abszolút tömegtermékké vált: sokszor már a vásárolni induló anyukák autójában is ott világít a szélvédőre tapasztott képernyő. Európa-térképes GPS-t már huszonötezer forint körülö összegért is lehet venni, de az egyik új csúcsmodell százezernél is többe kerül. Mi lehet köztük a különbség? Négyszer olyan jó-e a drágább típus az alapmodellnél? Cikkünkből megtudhatja.
Vágólapra másolva!

Kollégák és ismerősök gyakran keresnek meg minket azzal a kérdéssel, hogy milyen GPS-t vegyenek. Általában valamilyen középkategóriás készüléket ajánlunk figyelmükbe, melyre válaszul gyakran elhangzik, hogy "de van huszonötezerért is!". A megjegyzés jogos, ez adta az ihletet ahhoz, hogy az eltérő árú modelleket hasonlítsuk össze.

Olcsó és fapados Telesystem

Tesztünk legolcsóbb szereplőjéért, a TeleSystem TS8410 Slim nevű készülékért a boltban huszonhétezer forintot kell fizetni, ennyiért egy kicsi, 8,9 centiméteres (3,5 colos) átlójú képernyővel navigátort kap a vásárló, 42 országot tartalmazó Európa-térképpel. Ennyiért persze nem a legújabb, hanem a két évvel ezelőtti iGO 8-as szoftver jár hozzá, pontosabban annak némileg módosított kiadása, amelyben például sávnavigáció is megtalálható.


Telesystem TS8410 Slim: az olcsó GPS működés közben

Ami tetszett benne: Bár a készüléknek a képernyője nem a legjobb minőségű, felbontása is elég kicsi, így az információk meglehetősen zsúfoltan férnek csak el rajta, de azért így is használható a szerkezet, a jól ismert 3D-s "madártávlat" nézetben mutatja a követendő utat. Hasznos extra a sávinformáció is, ez előre megmutatja, hogy egy több sávos úton hova kell sorolnunk, ha mondjuk balra kanyarodva vezet utunk Miskolc felé, s mely sávok visznek egyéb irányba. Noha a drágább modellek szoftverének külcsínye szebb, próbáink alapján az alapfunkcióban - címekre, ismert helyekre való navigálás - nem maradt le riválisai mögött.

Amit nem szerettünk: A kezelést illetően a két drágább modell barátságosabb felületével biztosan hamarabb megbarátkozik egy anyuka vagy nagymama, mint a gyárilag megspécizett iGo 8-assal. A legolcsóbb készülékek szegmensében vásárlás előtt még érdemes azt is megvizsgálni, jár-e térképfrissítés a készülékhez, a tesztünkben szereplő Telesync modell esetében ez ugyanis néhány ezer extra forintot kóstálhat. Ehhez a típushoz egy olyan autós tartót adnak, amit a műszerfal szellőzőrácsára lehet rögzíteni: tapasztalataink alapján viszont elég nehéz volt minden egyes alkalommal leszedni onnan, sokszor tartottunk attól, hogy eltörjük a légkiömlő műanyagját (kicsit össze is karcoltuk), ráadásul ebben a pozícióban a műholdvétel is gyakrabban hajlamos megszakadni, mint a szélvédőre cuppantható dokkolót használva.

Drága és szexi Garmin

A Garmin Nüvi 3760-es talán az eddigi legdögösebb navigátor, ami eddig kezünk között járt, pedig egy GPS általában nem kimondottan szexis eszköz. A borsos árú, 105 ezer forintba kerülő modell egy centiméternél is vékonyabb kivitelben készül, fémből gyártott gépháza minőségi kivitelű, 43 európai ország térképét adják hozzá.


Garmin Nüvi 3760: szuper képminőség százezerért

Ami tetszett benne: Közel tízcentiméteres képátlójú érintőkijelzőjének képe nagyon jó minőségű: ez egyrészt annak köszönhető, hogy az LCD nagy, 800x480 pixeles felbontást használ, ráadásul igen erős háttérvilágítással látták el, így napfényben is jól látható. Ennek a készüléknek a kezelőfelülete is jóval letisztultabb olcsóbb társáénál: a grafikai megjelenítés annak ellenére tetszetős, hogy nincsenek 3D-s épületmodellek a térképen.

Az extrák közt a készülék a szivargyújtótöltőbe épített TMC-vevőt tartalmaz, melyen keresztül ingyenes forgalmi információkat tölt le rádióhullámon. Ezek mellett a Garmin csúcskészülékét is ellátták sávnavigációs képességgel, valamint gazdaságos vezetést célzó eco-mód is található a menüben. Ez az indulásokat, megállásokat vizsgálja, és jelzi, ha vezetési stílusunk nem túl optimális a benzinfogyasztás szempontjából, mert például mindig csikorgó kerekekkel indulva száguldozunk a kétszáz méterre lévő, következő lámpáig. Mivel a motor üzemi paramétereihez az eszköz nem fér hozzá, csodát nem érdemes várni ettől a funkciótól. Hasznosabbnak tűnik a TrafficTrends nevű újítás, amely a megtett utak elemzésével fejleszti az útvonalgenerálást: ha érzékeli, hogy egy adott utcában rendszerint lassan haladunk, később alternatív útvonalat javasol helyette. Sajnos egyhetes tesztünk alatt nem éreztük a technológia semmilyen hatását.

Amit nem szerettünk: Talán a készülék legidegesítőbb tulajdonsága, hogy már néhány percnyi használat után nagyon felmelegszik, ami miatt elég rossz érzés zsebrevágni, mert kissé égeti a combot. A Garmin készülékei esetében egyelőre csak külföldön érhető el az utcaneveket is felolvasó navigáció, hazánk útjain ezt egyelőre nem lehet használni. Cikkünk publikálását követően kiderült, hogy ehhez a készülékhez alapból nem jár térképfrissítés sem: a letölthető térképfrissítéseket egy külön frissítőkártya birtokában lehet csak elérni: ez harmincezer forintba kerül, és az eszköz élettartamáig teszi lehetővé az új útvonalak letöltését.

Bár a 3760-es Garmin beépített Bluetooth-kihangosítót is tartalmaz, százezer forint feletti árát nagyon magasnak találtuk, ennyiből már egy internetezésre, játékra, videolejátszásra és zenehallgatásra is alkalmas iPod Touchot, és mellé egy középkategóriás GPS-t is meg lehet vásárolni.

Arany középút az új iGO-val

Cikkünk harmadik szereplője a középkategóriát képviseli: az iGo legújabb, Primo nevű verzióját futtató Navon N480-as 41 országot tartalmazó Európa-térképpel, ötvenezer forint körüli összegért vásárolható meg, egy másik hasonló - ugyancsak primós - modell, a Becker Z112-es 45 ezer forintba kerül, de a szoftver e sorok írásakor csak alig néhány típussal rendelhető.


A legújabb, utcaneveket is beolvasó iGO Primót futtatja a Navon N480-as

Ami tetszett benne: Az iGO Primo szoftver legfontosabb újításának a hangos utcanevek számítanak: ez a szoftver már nem csak azt képes bemondani, hogy "háromszáz méter múlva forduljon jobbra", hanem azt is beolvassa a sofőrnek, hogy melyik utcára kell fordulnia: "háromszáz méter múlva forduljon jobbra, a Gábor Dénes utcára". A korábbi navigációs hangokkal ellentétben az utcanevek nem digitalizáltak, hanem beszédszintetizátor állítja elő ezeket: bár ennek eredményeként jóval robotszerűbbek, összességében nagyon jól használhatónak bizonyultak próbáink során. Ha például egymás közelében két utca is megtalálható volt, sok esetben nehéz volt eldönteni, hol is kell befordulni, az utcanév pontos megnevezése mindezt teljesen egyértelművé teszi, persze csak, ha vannak leolvasható utcanévtáblák.

Mivel az iGO térképe az épületek alaprajzát is tartalmazza, ezek többé-kevésbé élethű virtuális makettje is megjelenik a navigáció során: tesztelőnket ez a szolgáltatás teljesen hidegen hagyta, de volt olyan kolléga, aki úgy vélte, sokat segít a tájékozódásban. Mindenki szerint nagyon hasznos viszont a sávinformációs szolgáltatás, amely a Primóban különösen jól működik. Ez a készülék is képes TMC forgalmi információk vételére.

Amit nem szerettünk: Az általunk tesztelt Navon készülék 11 centiméteres átlójú képernyője kisebb felbontású a Garmin csúcsmodellénél, azonban nem emiatt volt bajunk vele, hanem azért, mert elég gyenge a háttérvilágítása, ráadásul nagyon tükröződik. Nagyságrendekkel rosszabbul látni a tartalmát, mint a riválisokét, ráadásul nem csak erős napfényben, hanem a borult időben produkált szórt fényben is - ahogy az videónkon is jól látszik.

Megéri a drágábbat?

Szúrópróbaszerűen kiválasztott címekkel, érdekes helyekkel végeztük el a navigátorok tudásának összehasonlítását: a mintegy húsz különböző belföldi, külföldi hely betáplálásával. Ennek eredményei csupán minimális különbséget mutattak, azaz a legolcsóbb modell sem volt számottevően butább a négyszer annyiba kerülő társánál.

A legolcsóbb Telesync készülék adatbázisában a müncheni BMW múzeumot és a miskolci Auchan áruházat nem találtuk meg. A szupervékony Garmin a Bécsi úti Tescót nem volt képes megkeresni nekünk, akárhogy szűkítettünk, mindig csak egy hosszú listát volt hajlandó generálni, amelyen egyenként kellett volna végigkattintgatni számos bejegyzést, mivel nem szerepelt mellettük sem utca, sem város. Mindhárom GPS megtalálta az U Fleku nevű prági kocsmát, a pulai amfiteátrumot és a bécsi Pratert, bár ez utóbbi esetében a Telesync és a Garmin csak a Wien városnevet fogadta el, az iGo primós Navon viszont a Bécset is.

Extra pénzösszeget autóban használatos GPS esetében a jó minőségű, minél nagyobb képernyőre érdemes áldozni, a közelmúlt újításai közül emellett még a sávinformáció és az utcaneveket felolvasni képes hangnavigációra érdemes áldozni. A százezer forintos árat egy autóba szánt készülék esetében eltúlzottnak tartjuk, fele ennyiért már jól használható, könnyen kezelhető navigátort lehet vásárolni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Csak sötétben egyforma a képük

Egy jobb dugófigyelő kellene

Az igazi vevőcsalogató adu ász az idehaza két éve működő, ingyenes TMC forgalmi információszolgáltatás lehetne, ha a jelenleginél hatékonyabban működne: próbáink során sokszor teljesen üres utakat jelzett zsúfoltként, és fordítva. A Petőfi rádió hullámsávján érkező, útlezárásokról, korlátozásokról, dugókról szóló jelek fogadására a drágább, megfelelő vevővel képes modellek alapból képesek, de az utóbbi években megjelent típusok jelentős része is kompatibilissé tehető megfelelő kiegészítők megvásárlásával. Bár a hazai TMC-rendszer a valós idejű forgalmi információkban nem túl erős, a legalább egy-két napig tartó útlezárásokat, korlátozásokat viszonylag korrektül továbbítja a készülékeknek, amelyek az extra információk birtokában elkerülő utakat tervezhetnek.

Összességében úgy tűnik, a navigáció elért egy elég komoly fejlettségi szintet, ahonnan már nem igazán lehet komoly áttörésekre számítani, nem véletlen, hogy a gyártók is a fő funkcióhoz, a tájékozódáshoz szorosan nem kapcsolódó szolgáltatásokkal, például vicces navigációs hangok bevezetésével próbálkoznak. Ez viszont abból a szempontból jó hír, hogy az alapvető navigációs szolgáltatások terén az olcsóbb készülékek sem maradnak le drágább társaik mögött.

Cikkünk folytatásában a mobiltelefonos navigációs megoldásokat mutatjuk majd be.