Google Zümm: üzenőfalat kapott a Gmail

Vágólapra másolva!
Leginkább a közösségi oldalak üzenőfalaihoz hasonlít a Google új szolgáltatása, a Buzz, magyarul Zümm, amivel bármilyen tartalmat megoszthatnak egymással a felhasználók a levelezőrendszeren vagy mobilon keresztül.
Vágólapra másolva!

A Gmail-felhasználók fiókjaiban az elkövetkezendő hetekben folyamatosan jelenik majd meg az új funkció, amit egy Google-színekben pompázó párbeszédbuborék-ikon jelöl. A Buzz, magyar nevén Zümm egyfajta közös üzenőfal lesz, amelynek segítségével linkeket, képeket, webes videókat vagy rövid üzeneteket oszthatunk meg ismerőseinkkel, és ezekről cseveghetünk is velük a rendszerben. A rendszer képes fogadni a Twitter-üzeneteket, Flickrre feltöltött képeket, YouTube-videókat is, viszont a legnagyobb riválisát, a facebookos státuszüzeneteket - amelyekbe szintén beköthető bármilyen külső szolgáltatás - nem tudjuk ide csatornázni: úgy tűnik, a Google inkább rivalizálni próbál az első számú közösségi oldallal. A szolgáltatásból céges változat is elérhető lesz az internetes vállalat előfizetős irodai szolgáltatásait használó felhasználóknak.

A Zümm automatikusan begyűjti a Gmailből a 40 leggyakrabban keresett ismerőst, akikről feltételezi, hogy szeretnénk rendszeresen kommunikálni velük. A szolgáltatás felületén megosztott linkek, galériák, videók is úgy viselkednek, mint a Facebookon (vagy legújabban az iWiW-en): a videókat egy beágyazott lejátszóval közvetlenül a postafiókból le lehet játszani, a fotók látványos diavetítés-szerű felületen lapozhatók végig, a linkekhez pedig idézetet, képeket lehet kiválasztani a hivatkozott oldalról, hogy még érdekesebben nézzen ki a bejegyzés.

Szűrni is próbál nekünk

A rendszerben a megosztások lehetnek teljesen nyilvánosak is, de kiválaszthatunk zárt csoportokat is, azok pedig, akik hozzáférnek az üzeneteinkhez, kommentálhatják is azokat. A párbeszéd azonban csak itt jelenik meg, vagyis a kommentek nem kerülnek ki a Twitterre, ha egy twitteres üzenethez érkeztek, vagy a Flickr fotómegosztóra, ha egy oda feltöltött képhez szólnak hozzá zümmögő barátaink. A hozzászólásokról a Zümm értesítést is küld a felhasználó postafiókjába, így nem maradunk majd le semmiről. A rendszer egyik érdekes újítása, hogy a Google igyekszik kiszűrni a számunkra érdekes, releváns tartalmakat: a hozzászólások közül is csak azokat jeleníti meg, amelyek számunkra a legfontosabbak lehetnek, és ismeretlenek megosztásaiból ajánl relevánsnak vélt tartalmakat.

A Google Buzzt (Zümmöt) bemutató videója

A Zümm fejlesztői erőteljesen építenek a cég mobilos helyfüggő technológiájára is. Telefonról a buzz.google.com webcím megnyitása után lehet használni, de a Zümm ikonja a Google mobilos kezdőlapján is megjelenik - ami a világ legnépszerűbb mobilos kezdőlapja, mint az a bemutatón elhangzott -, ahonnan a felhasználók közvetlenül tehetnek közzé üzeneteket. A Zümmöt a mobilos Google Maps szoftverbe is integrálták, amelyből a mobillal készített fotókat is közvetlenül fel lehet lőni az üzenőrendszerbe. A mobilos beküldésnél a felhasználó automatikusan megjelölheti a tartózkodási helyét.

A Zümm nem egyszerűen csak térképre teszi az embert, hanem az üzenetbe is megpróbálja beleírni az adott koordináták alapján felismert tartózkodási helyet: otthon, munkahely, vagy az adott cég neve, amit vagy a Google Maps adatbázisából, vagy saját kezűleg lehet megjelölni. A Google Mapsben a felhasználó térképén meg is jelennek a környékről küldött üzenetek, és ezeket a helyszín alapján is lehet keresni, ami jól jöhet például egy fesztiválon, koncerten, vagy akár a bedugult autópályán is akkor, ha elegen zümmögnek a környéken.

Többször belebuktak már

Forrás: Google
Buzz mobilon

A Google fejlesztői ezzel az újdonsággal sok, külön-külön már meglévő ötletet integráltak egy szolgáltatásba, amelynek jövője azonban kérdéses. Az internetes vállalat már többször bukott bele közösségi szájtok fejlesztésébe: az Orkut nevű közösségi oldalát legyűrte a MySpace, majd a Facebook, a Jaiku és a Dodgeball nevű üzenetküldő-szolgáltatások pedig a Twitter mellett nem tudtak labdába rúgni pár évvel később. Az online státuszüzenetek és megosztások, valamint az azokhoz kapcsolódó diskurálás jelenleg a világszerte négyszázmillió tagot számláló Facebookon éli virágkorát, ahová, mint említettük, szintén beköthető számos külső webes alkalmazás - akár olyanok is, amelyek a felhasználó tartózkodási helyét jelölik meg.

A Zümmnek leginkább az adhat lendületet, hogy a Gmailben már meglévő kapcsolatokra épít, és némi előképe már van: a felhasználók egy részének körében idehaza is népszerű lett a cég webes RSS-hírolvasójába, a Readerbe integrált tartalommegosztó funkció, ahol a kedvenc híreket vagy bvlogbejegyzéseket meg lehet mutatni másoknak, blogszerűen meg lehet jeleníteni a weben, és kommentálni is lehet a rendszerben. A Zümm felületére a fejlesztők most a Readeres megosztásokat is átemelték. A többség számára azonban zavaró lehet, hogy a Google új szolgáltatása éppen a Facebook közösségi felületétől vágja el őket, és ehelyett próbál alternatívát kínálni.

A Wave-ből merítettek

A Gmail felhasználóinak száma pedig kevés is ahhoz, hogy a Buzz innen elrugaszkodva váljon a Facebookot fenyegető riválissá: a Google levelezőjét decemberben világszerte 176 millióan használták a ComScore szerint, szemben a közösségi oldal 400 millió, és intenzív ütemben növekedő felhasználói táborával. A Microsoft Hotmailjét jelenleg majdnem 370 millióan, a Yahoo! Mailt pedig 304 millióan használják világszerte, vagyis a Gmail még hozzájuk képest is kevés felhasználóval rendelkezik. A Yahoo éppen pár héttel ezelőtt újította meg levelezőrendszerét egy értesítési rendszerrel, amely például az ismerősök webre feltöltött képeiről és hasonló online aktivitásairól tájékoztat.

A Zümm másik érdekessége, hogy a Google pár hónappal korábban már bemutatott egy olyan tartalommegosztó- és kommunikációs eszközt, amelyet az e-mail utódjának szántak: ez a Wave. A cég most látszólag szembe megy korábbi elképzelésével, és a Gmailre építi az új szolgáltatást. Ennek magyarázata persze már a Zümm bemutatóján is elhangzott a fejlesztőktől, akik szerint ez logikus lépés, hiszen úgyis a postafiókjára figyel leginkább az ember.

Forrás: [origo]
A Wave is valami hasonlónak indult

Az online kommunikációt teljes egészében megreformálni hivatott Wave bonyolult felhasználói felületével szemben pedig a Zümm egy hagyományos, egyszerűbben átlátható, és a közösségi oldalakról már ismert kialakítással jelenik meg. Az új szolgáltatás bemutatóján a Zümm termékmenedzsere maga is elismerte, hogy sokat merítettek a Wave-ből, de annak jövőjéről nem nyilatkoztak. A fejlesztők persze azt is hangsúlyozták, a szolgáltatás még nincs teljesen kész, vagyis, ahogy az a Google-termékeknél lenni szokott, ezt is folyamatosan alakítják majd menet közben a használata során összegyűjtött tapasztalatok alapján.

Ami a Google Zümm nemzetközi sajtóját illeti, a lapok a New York Times-tól a Wall Street Journalon át az informatikai portálokig a Facebook és a Twitter elleni hadüzenetnek értékelik az új szolgáltatás elindítását, de a legtöbb szakíró hozzánk hasonlóan kételkedik benne, hogy ez sikeres próbálkozás lehetne. Azt azonban többen - például a Business Week online kiadása is - megemlítik, hogy a Buzz értékes új hirdetési felületet jelenthet majd a Google-nak, és ilyen tekintetben akár sikeresebb is lehet, mint a közösségi oldalak, ahol a webes hirdetések mindeddig kevésbé voltak hatékonyak. Az új közzösségi szolgáltatásban ugyanis folyamatosan a felhasználók közötti megosztások és az éppen zajló párbeszéd témájához kapcsolódó, jól célzott hirdetések jelennek majd meg, csakúgy, mint a webes keresések találati listái mellett.