USA: leszámolnak a mutyizós bloggerekkel

Vágólapra másolva!
Véget vetnének az amerikai webnaplók írói és a cégek közti mutyizásnak: a jövőben a bloggereknek is jelezniük kell, ha az általuk bemutatott terméket ingyen bocsátották rendelkezésükre tesztelés céljából, vagy egyéb juttatásokban részesültek - jelentette be a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC).
Vágólapra másolva!

A New York Times beszámolója szerint a szabályozótestület közel harminc év után kívánja az internet korszakának megfelelően módosítani saját irányelveit. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a civilek által készített blogokra, illetve a közösségi szájtokon publikált tartalmakra is kiterjesztenék az elektronikus és írott sajtóban alkalmazott előírásokat. Ez a jövőben hátrányosan érintheti azokat a hobbibloggereket, akik ingyenes javakhoz való hozzájutás érdekében álltak neki saját terméktesztek készítésének.

Ennek értelmében a termékekről vagy szolgáltatásokról tesztet készítő bloggereknek december 1-jétől egyértelműen jelezniük kell, ha az adott dolgot - legyen szó akár mobiltelefonról, akár mondjuk egy csomag pelenkáról - a gyártó, szolgáltató ingyen bocsátotta rendelkezésükre, vagy a tartalom előállításáért bármilyen juttatásban, ellenszolgáltatásban részesültek. Azt is fel kell tüntetniük, hogy az ilyen jellegű tartalmak szolgáltatása eseti vagy gyakori az oldalon - magyarul a nem lelkesedésből, hanem pénzért blogolóknak fel kell tüntetniük ezt a tényt az oldalaikon.

A vásárlókat akarják védeni

Erre az indoklás szerint azért van szükség, mert napjainkban sokan nem a hagyományos sajtótermékekből, hanem blogokról vagy Twitteren, Facebookon publikált véleményekből tájékozódnak vásárlás előtt, ha pedig itt kvázi lefizetett tesztelők írásai olvashatók, nem kaphatnak objektív képet az adott dologról. Az új irányelvek értelmében a különböző termékek tesztelésébe bevont hírességeknek is publikálniuk kell a hirdetőkkel való kapcsolataikat. A BBC értesülései szerint alkalmanként 11 ezer dolláros, vagyis nagyjából kétmillió forintnak megfelelő büntetést is kiróhatnak majd a lemutyizott terméktesztek közlésében részt vevőkre - bár valószínűbb, hogy ilyen esetekben a hirdetőket fogják szankcionálni - nyilatkozta az FTC képviselője.

Termékmintáért nem büntetnének

A CNet szerint a jövőben elviekben az FTC új irányelveibe ütközik majd az is, ha egy prominens személyiségnek ingyen biztosít szállást egy hotel, aki ezt követően, mondjuk, a Facebookon az adott hely rajongójának jelöli magát. Nem kivételez a kereskedelmi bizottság a legfeljebb 140 karakter hosszúságú twitteres bejegyzésekkel sem: a szervezetnél úgy vélik, meg lehet találni a módját, hogy a mikroblog szájt használói is jelezzék, milyen ellenszolgáltatásokban részesültek.

Az FTC képviselője, Richard Cleland az Associated Pressnek hangsúlyozta, nem az olyan esetekre vonatkozik az új szabályozás, amikor valaki kap egy csomag kutyaeledelt a boltban, és megosztja a neten ezzel kapcsolatos tapasztalatait. Az irányelvekbe csak az olyan esetek ütköznek, amikor a blogger a hirdető tudtával kap meg egy terméket vagy szolgáltatást, hogy ezzel próbáljanak tőle kedvezőbb véleményeket kapni. Cleland azt is elmondta, nem akarnak beleavatkozni online termékértékelő szájtokon folyó eszmecserékbe, az új szabályok az ügynökségek, hirdetők nevében tevékenykedő bloggerekre vonatkoznak.

Kiszűrnék a kamu fogyókúrás reklámokat is

A megreformált irányelvek a jövőben az olyan, szenzációs mértékű súlyvesztésről beszámoló, fogyókúrás termékeket népszerűsítő hirdetéseknek is gátat szabnak majd, amelyek végén eddig kisbetűkkel ott szerepelt: "a bemutatott eredmény nem mondható tipikusnak". A jövőben az ilyen reklámoknál fel kell tüntetni majd azt is, a vásárló általános használat mellett milyen mértékű fogyásra számíthat.

A New York Timesnak Jonathan Zittrain, a Harvard Law School professzora úgy nyilatkozott, az új szabályokkal elejét lehet venni annak, hogy a jövőben konkrét piaca alakulhasson ki a hitelesnek tűnő, kedvező felhasználói értékelések megvásárlásának. Ugyanakkor a szervezet képviselője elárulta, nincs kapacitásuk blogok ezreinek monitorozására sem, ám ha valakit az irányelvek megsértésével vádolnak meg, egyedileg vizsgálják majd ki az eseteket, bár egyelőre csupán azon dolgoznak, hogy megismertessék ezeket a netezőkkel.

Sokan nem tartják jó ötletnek

Nem tartja jó ötletnek a blogok szabályozását a Riporterek Bizottsága a Sajtószabadságért szervezet egyik vezetője, Gregg Leslie. A szakember a Wall Street Journalnak úgy nyilatkozott, hogy a magukra valamit adó sajtóorgánumok többnyire tiltják munkatársaik számára az ajándékok elfogadását, a tesztelésre kapott termékeket pedig visszaszolgáltatják a gyártóknak, tehát a kormányzatnak nem kellene beleavatkoznia a dologba, mert etikai, nem pedig jogi kérdés.

Céltalan, veszélyes ötletnek tartja az új irányelveket Jeff Jarvis, a New York-i City Egyetem újságírás-professzora is: a szakember szerint a bizottság egy olyan dolgot akar szabályozni, amelyet nem lehetséges.