A héten jelent meg az Egyesült Államok hadseregének toborzó célokat is szolgáló lövöldözős játékának, az America's Army-nak a legfrissebb része. Az Unreal motorjára épülő FPS nem csak önfeledt gyilkolászást ígér, hanem katonás fegyelmet is: az újabb fegyvereket például csak gyakorlópályák teljesítésével lehet megszerezni. Ráadásul a sebesülésekre is figyelni kell, a pályákon nincsenek szétszórva mágikus gyógyító csomagok, amik azonnal tökéletes állapotba hozzák a meglőtt harcosokat, a halálhoz pedig elég néhány lövés. A taktikai jellegű játékmenetnek vannak előnyei is, minden körülmények között lehet számítani a rajunkra, ha kereszttűzbe kerülünk egy folyosón, akkor például együtt halnak meg velünk. Az egy lövés, egy ember játékmenet miatt elég nehéz érvényesülni az America's Armyban. Talán csak a Tom Clancy játékokon edzett kiberkatonáknak, a katonai toborzójáték korábbi verziójában tapasztalatot szerzett játékosoknak és a CS bajnokoknak nem okoz kihívásokat a valódi bevetésekre hajazó küldetések túlélése.
A programot a Steam kliensen keresztül lehet ingyenesen telepíteni, akik azonban nincsenek regisztrálva azok a Big Downloadról, illetve a Szoftverbázisról is beszerezhetik a szoftvert letöltő apró segédprogramot. A 3,2 gigabájtos csomag beszerzése után még gyakorlópályák várnak azokra, akiknek nincs a toborzószoftver előző verziójából átmenthető játékosuk. Az oktatásokat célszerű végigcsinálni, mert ezek híján még gránátot sem tud használni karakterünk, ami a veszélyes zárt helyen történő harcban életet menthet. Az ingyenes FPS indulását nehezíti, hogy a Shacknews értesülései szerint a teljes fejlesztőgárdát kirúgták, és a program csiszolgatását saját hatáskörébe vonta a hadsereg. A most letölthető, még fagyási problémákkal megvert játék azonban van annyira szép és szórakoztató, hogy megérje tenni vele egy próbát.
Játékdemók a tudatos vásárlóknak
AAAAA - THE RECKLESS DISREGARD OF GRAVITY
Ajánlottuk már egyszer ezt a zseniális bázisugrós ügyességi játékot, akkor azonban csak pár pályát tartalmazott az alfa állapotban letölthető szoftver. A fejlesztők azonban lelkesen dolgoztak a féktelen száguldást - és kis szerencsével ejtőernyős érkezést - kínáló programon, így most már tucatnyi különböző épületről ugorhatnak le a félelmet nem ismerő játékosok. Helyére került a játék vezérlése is, a billentyűzetre már csak a zuhanás irányításához van szükség, minden mást egérrel is el lehet érni. Az új pályákon bőkezűen vannak elszórva a pluszpontokat adó felületek, amin át kell esnie a játékosnak. Ez azért is fontos, mert az újabb épületeket a sikeres landolások után kapott pontokból lehet megvásárolni.
Az Aaaaa-t megkedvelők arról is gondoskodhatnak, hogy a végleges verzióhoz hozzájussanak. Az elővásárlási lehetőséggel élők 15 dollárért, azaz háromezer forintért vehetik meg a programot. Ők harminc, angyalszerű lényekkel, repülő autókkal díszített pályát kapnak, hogy legyem mivel szórakozniuk a végleges verzió megjelenéséig. A pszichedelikus színekben pompázó, levegőben lebegő épületeket tartalmazó játék az utóbbi idők egyik legszebb független fejlesztésű címe, ha megtehetnénk, számon is kérnénk, hogy mindenki kipróbálta-e.
Az emberiség egy rendesebb fajta kontinentális atomháború után úgy döntött, hogy talán inkább a Földön kívül kellene keresnie a boldogulást - így kezdődik a Lights of Altair. A játékos a terjeszkedő szakasz elején lép be a jöbőbeli világba, ám a történet előrehaladtával kiderül, hogy minden nézeteltérést nem sikerült elsimítani a hátországban. Szerencsére a kezdő kolonistának nincs ideje a politikára, a Google Earth földgömbjéhez hasonlóan pörgethető bolygók ezer problémája kellően le fogja foglalni. A kolóniákat irányító játékosnak figyelnie kell arra, hogy elég áram és étel álljon emberei rendelkezésére, emellett ügyelnie kell arra is, hogy a munkásai boldogan éljenek. A galaktikus SimCity folyamatos fejlesztésre készteti a játékost, az élelem előállításához szükséges hidroponikus üzemek lepakolása után áramot kell fejleszteni, kutatni, megindítani a bányászatot, nincs nyugalom.
Az újabb bolygók megnyílásával csak bonyolódik a galaxis meghódítására készülő játékos dolga, mert így már kereskedni is lehet a különböző planéták között. A Lights of Altair elején nem áll az emberek rendelkezésére igazán gyors közlekedési eszköz - vagy legalábbis nem repkednek Enterprise csillaghajók a képernyőn - így néhány akcióra, például az új kolónia alapítására, várni kell. Szerencsére a stratégiai játékokból jól ismert időgyorsító mód segít áthidalni az unalmasabb részeket, a játék alatt folyamatosan szóló kellemes trance zene pedig az üresjáratokat is elviselhetővé teszi.
Demót nem adtak ki a Streetfighter IV verekedős játékhoz, azonban egy tesztprogramot elérhetővé tett a gyártó, hogy a pofozkodós szoftverre vágyók ellenőrizhessék, fut-e gépükön a játék. A szoftverbázisról is letölthető Street Fighter IV Benchmark pár látványos, előre eltárolt csata levetítése után értékeli a számítógépet, illetve közli, hány kép/másodpercre számíthat a vásárló.
A héten történt játékországban
Miután a Microsoft és a Sony is bejelentette a mozgásalapú vezérlési technológiáját, megindult a találgatás, vajon milyen jellegű-, stílusú-, megjelenésű játékokban tudják leginkább kihasználni azt a fejlesztők, kiadók. A jelek szerint a Microsoft által bejelentett, legnagyobb újításnak számító Natal a legszebb, legkomplexebb játékokkal is könnyedén együtt tud működni, de ennek ellenére a játékipari szakértők, elemzők úgy gondolják, hogy legalábbis első körben csak speciális területeken, például a kevésbé bonyolult gyermekjátékokban érdemes bevetni az újfajta módszert. A komoly, hosszú órákig tartó csatározásokkal, hatalmas bejárható területtel kecsegtető játékok esetében nehéz lenne a jelenlegi, jól megszokott, egyszerűen használható vezérlőkkel felvértezett gamereket kirobbantani a kényelmes fotelekből. Az autós játékok könnyedén vezethetők ülve is, ezeknél az újfajta vezérlés nem problémás, de a lövöldözésre, bunyóra, és általánosságban gyors reakciókra épülő játékoknál inkább hátrányt jelenthet a jelenlegi vezérlők elhagyása. A Natal kapcsán semmilyen megjelenési információt nem tettek közzé egyelőre, a Sony viszont a héten elárulta, az új vezérlő, illetve az arra épülő játékok már 2010 tavaszán meg fognak jelenni.
Az űrhajó-szimulációt, az űrcsatákat és a kereskedés lehetőségét egy csomagban kínáló játékok a nyolcvanas években élték aranykorukat, abban a korban, amikor egy teherhajó kis négyzet, egy bolygó nagyobb négyzet formájában jelent meg a képernyőn. A grafikus gyorsítók elterjedésével egyenes arányban csökkent a hasonló játékok száma, és mire végre élvezhető minőséget sikerült kicsiholni a gépekből, szinte teljesen ki is halt a műfaj. A klasszikus Elite szériát kiötlő David Braben talán megfordítja a trendet, ugyanis évek óta dolgozik a legújabb, negyedik epizódon, ami végre teljes mértékben kihasználja majd a jelenleg elérhető technológiai szintet. Eddig kérdéses volt, hogy a nagy titokban készülő játék milyen platformokra jelenhet meg, a héten kiderült, hogy a PC-s gamerek mellett az Xbox 360 és a PlayStation 3 konzolok rajongói is kipróbálhatják, milyen érzés megküzdeni az űr kalózaival egy-egy zsírosabb szállítmányt védelmezve.
Feltámadhat a legendás Elite
Az eddigi epizódoktól eltérően összetett, minden részletre kiterjedő profil készül az új Need for Speed epizód játékosairól. A Shift legfontosabb újításaként aposztrofált "sofőr profil" gyakorlatilag a karrier összes fontos összetevőjét magába foglalja. A legfontosabb tényező a sikeresség, azaz, hogy a játékos hány versenyt tud megnyerni, de az elszámoltatásnál emellett számítani fog például a személyiség, a begyűjtött profilpontok száma, és a megszerzett jelvények mennyisége és típusa is. A személyiség értékeléséhez a játék azt vizsgálja, mennyire agresszív a játékos, milyen stílusban, milyen eszközökkel próbálja megszerezni az első helyet. Eközben minden egyes profin bevett kanyarért, minden lehagyott ellenfélért bizonyos számú pontot ad, ezek adódnak hozzá a profilpontok összegéhez. A kiemelkedő teljesítményt, a száguldás igazi bajnokait a Shift a legkülönfélébb jelvényekkel jutalmazza, ezek egyediséget, stílust csempésznek a játékos profiljába. A sofőr profil nem csupán az egyjátékos mód, de a többjátékos küzdelmek során elért eredményeket is rögzíti, így minden egyes online és offline verseny is beleszámít a játékos összértékelésébe.
A Jack Black főszereplésével készülő Brütal Legend az év egyik leghumorosabb, legegyedibb játékának ígérkezik. A kedvező előjelek ellenére a fejlesztés nem volt mentes a botrányoktól. Korábban a játék előző kiadója okozott kellemetlen perceket a fejlesztőknek, most a szereplők cseréje miatt kellett magyarázkodniuk az alkotóknak. Ronnie James Dio, a legendás Dio együttes alapítója az előzetes tervekkel ellentétben mégsem jelenik meg a játékban, rögtön felmerült a kérdés, hogy mi lehet az oka a hirtelen váltásnak. Mivel a játékban komoly szerepet játszó Ozzy Osbourne és a Dio közt komoly ellentétek feszültek a múltban, a szaksajtó arra következtetett, Ozzy áll a háttérben, aki esetleg még egy játékban sem akar egy képernyőn megjelenni az egykori riválissal. A játékot megálmodó Tim Schafer elárulta, szó sincsen erről, végül egy karakterszínészt, Tim Curryt választották a szerepre, akinek személyisége sokkal jobban passzol a szóban forgó, Doviculus nevű karakterhez.
A világ legismertebb, legsikeresebb fejlesztőjének, illetve játékkiadójának számító Blizzard egészen eddig titkolta, hogy mikor szándékozik kiadni a StarCraft széria hosszú évek óta készülő, a játékosokat folyamatosan lázban tartó kettes sorszámmal ellátott epizódját. Nagy meglepetésre Svédországban, egy helyi, játékokkal foglalkozó csatorna műsorában árulták el, hogy a StarCraft II biztosan megjelenik idén, nagy eséllyel az amúgy sem gyenge karácsonyi szezont fogja erősíteni a csapat stratégiai játéka. Azt is elárulták, hogy a bétateszt hamarosan, egy-két hónapon belül megkezdődhet, erre már egy ideje fogadják is a játékosok jelentkezését.
Akciók és friss megjelenések
Az elmúlt hetek lanyhasága után végre újra felpörgött a játékpiac, szinte minden játékos ízlését kielégítő anyaggal álltak elő a játékkiadók. A taktikai elemeket is tartalmazó háborús játékok rajongóinak a magyar felirattal ellátott, PC-re megjelent ArmA II-t érdemes keresni. A Red Faction: Guerilla, illetve a PROTOTYPE a szabadon bejárható terület, illetve korlátlan rombolás élményét kereső játékosoknak okozhat örömöt, az előbbiből csak az Xbox 360 és PlayStation 3 verziók láttak napvilágot, az utóbbi viszont a konzolos verziók mellett rögtön elérhető PC-re is. A stratégiai játékok rajongóinak a kedvező, 4990 forintos áron elérhető Rome: Total War antológiát érdemes keresni, a dobozba az alapjátékot és a két hivatalos kiegészítőt is belecsomagolta a kiadó.
Az e heti akciók végre nem csak az FPS-ek kedvelőinek szólnak, egészen változatos kínálatot állítottak össze az online játékboltok. A szerepjátékok rajongói, a hatalmas bejárható vidékek kedvelői a The Elder Scrolls harmadik és negyedik részét, azaz a Morrowind-et és az Oblivion-t vehetik meg húsz százalék kedvezménnyel a Steamen. Az egy hónapra előre bevásárlók pedig vehetnek teljes deluxe csomagot is, amiben a két játékon túl megtalálható az összes kiegészítő is. Az Elder Scrolls sorozat a nyílt végű, kötött történettel nem, vagy csak alig rendelkező szerepjátékok kedvelőinek szól. A jóság vagy a gonoszság közti egyszerű döntés helyett a játékos a fantasy világ számtalan helyzetében kénytelen kitalálni, hogy mit is csinálna a karaktere.
Bár a Elder Scrolls világa sem mentes a horror elemektől, az igazi mély, kivédhetetlen történésektől való rettegést kereső játékosok dönthetnek a szintén leárazott Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth mellett is. Az 1920-as években játszódó - ami azt is jelenti, hogy nem lehet igazán jó gépfegyverekkel aprítani majd az ellent - Lovecraft novella alapján készült túlélős programban a nyomozót alakító játékosnak két célja van: megúszni valahogyan a megőrülést és túlélni a városkát ellepő furcsa kultistákat, szenvtelen és gyilkos öreg isteneket és szörnyeket. Csak szurkolni tudunk nekik.
Nagyon szeretné a kiadó, ha minden gamernek jutna a Dark Sector című akciójátékból, mert nem csak a Steamen, de a Gamer's Gate-n is ötven százalékos akcióban kínálják a szoftvert, ami így 4200 forintba kerül. A harmadik személyű nézőpontot kínáló sci-fi horror programban egy mutáns CIA ügynökkel dobálhatják le a játékosok a szembejövő hasonlóan mutáns kelet-európai szörnyeket egy idegen eredetű háromágú dobócsillaggal. A játéktól a kritikusok sem voltak elragadtatva, azt azonban mindenki elismeri, hogy egy hétvégére elég gyilkolásznivaló van a játékban.
A Gamer's Gate az alkalmi játékosoknak is tartogat programot. A Flock!-ban egy repülő csészealjjal kell beterelgetni a furcsa, foltonfolt takarók mintáját idéző zöld mezőkön legelésző állatokat a föld végén várakozó anyahajóba. Az elsőre egyszerűnek tűnő feladatot akadályok, esztelenül szanaszét menekülő birkák, villámgyorsan odébbguruló és a tereptárgyakról lepattanó disznók nehezítik meg. A játékos által irányított űrhajó nem csak terelni tud, nagyobb tárgyakat fel is tud emelni a sugarával, de még ez sem elég minden feladat megoldásához. A játék ötvenöt pályát tartalmaz, amiből párat ki is lehet próbálni az ingyenesen letölthető demóban. A teljes program pedig 7,5 euróért vehető meg.
A keményebb, űrcsatákra és lehetetlen káoszlényekre vágyó játékosoknak a Warhammer 40k univerzumában játszódó valós idejű stratégia játékot árazták le a Gamer's Gate gazdái. A Dawn of War: Soulstorm-ban az Istencsászár által vezérelt univerzum legkeményebb harcosainak, a hatalmas páncélokban a csatatérre lépő űrgárdistáknak főnökévé válhat a vállalkozó kedvű hadúr.
A Steam egyelőre kisebb kínálattal rendelkező, de stabilan fejlődő riválisán, az Impulse Driven-en megjelentek a héten az Ubisoft játékai. A stúdió beköszönését csak apróbb akció kíséri, a Far Cry 2-t, az Assassin's Creed-et és a Heroes of Might and Magic V-öt vásárolhatják meg az érdeklődők tíz százalékkal olcsóbban, azaz 3600 forintért.