Vágólapra másolva!
Kivédhetetlenül beköszöntött a nyár, de egyelőre nem hozta magával az uborkaszezont. Heti ingyenjátékunk a gamereket kész kommandóssá képző, brutálisan nehéz taktikai lövöldözős játék, az America's Army legújabb része. Demóajánlókban egy remek, az űr benépesítésével kecsegtető stratégiai játék és az alfa korában már ajánlott pszichedelikus színekben pompázó base jumping játék legfrissebb kiadásáról írunk. Az akciófigyelő pedig tömve van olyan címekkel, amiknek minden hithű gamernek meg kell hogy legyen a polcán, így aki nem a strandon akarja tölteni a hétvégét, annak biztosan most is lesz mivel játszania.
Vágólapra másolva!

A héten jelent meg az Egyesült Államok hadseregének toborzó célokat is szolgáló lövöldözős játékának, az America's Army-nak a legfrissebb része. Az Unreal motorjára épülő FPS nem csak önfeledt gyilkolászást ígér, hanem katonás fegyelmet is: az újabb fegyvereket például csak gyakorlópályák teljesítésével lehet megszerezni. Ráadásul a sebesülésekre is figyelni kell, a pályákon nincsenek szétszórva mágikus gyógyító csomagok, amik azonnal tökéletes állapotba hozzák a meglőtt harcosokat, a halálhoz pedig elég néhány lövés. A taktikai jellegű játékmenetnek vannak előnyei is, minden körülmények között lehet számítani a rajunkra, ha kereszttűzbe kerülünk egy folyosón, akkor például együtt halnak meg velünk. Az egy lövés, egy ember játékmenet miatt elég nehéz érvényesülni az America's Armyban. Talán csak a Tom Clancy játékokon edzett kiberkatonáknak, a katonai toborzójáték korábbi verziójában tapasztalatot szerzett játékosoknak és a CS bajnokoknak nem okoz kihívásokat a valódi bevetésekre hajazó küldetések túlélése.


Már a béta is gyönyörű volt az amerikai harcszimulátorból

A programot a Steam kliensen keresztül lehet ingyenesen telepíteni, akik azonban nincsenek regisztrálva azok a Big Downloadról, illetve a Szoftverbázisról is beszerezhetik a szoftvert letöltő apró segédprogramot. A 3,2 gigabájtos csomag beszerzése után még gyakorlópályák várnak azokra, akiknek nincs a toborzószoftver előző verziójából átmenthető játékosuk. Az oktatásokat célszerű végigcsinálni, mert ezek híján még gránátot sem tud használni karakterünk, ami a veszélyes zárt helyen történő harcban életet menthet. Az ingyenes FPS indulását nehezíti, hogy a Shacknews értesülései szerint a teljes fejlesztőgárdát kirúgták, és a program csiszolgatását saját hatáskörébe vonta a hadsereg. A most letölthető, még fagyási problémákkal megvert játék azonban van annyira szép és szórakoztató, hogy megérje tenni vele egy próbát.

Játékdemók a tudatos vásárlóknak

AAAAA - THE RECKLESS DISREGARD OF GRAVITY

Ajánlottuk már egyszer ezt a zseniális bázisugrós ügyességi játékot, akkor azonban csak pár pályát tartalmazott az alfa állapotban letölthető szoftver. A fejlesztők azonban lelkesen dolgoztak a féktelen száguldást - és kis szerencsével ejtőernyős érkezést - kínáló programon, így most már tucatnyi különböző épületről ugorhatnak le a félelmet nem ismerő játékosok. Helyére került a játék vezérlése is, a billentyűzetre már csak a zuhanás irányításához van szükség, minden mást egérrel is el lehet érni. Az új pályákon bőkezűen vannak elszórva a pluszpontokat adó felületek, amin át kell esnie a játékosnak. Ez azért is fontos, mert az újabb épületeket a sikeres landolások után kapott pontokból lehet megvásárolni.

Mesebelien bátrak lehetünk az Aaaaa-ban

Az Aaaaa-t megkedvelők arról is gondoskodhatnak, hogy a végleges verzióhoz hozzájussanak. Az elővásárlási lehetőséggel élők 15 dollárért, azaz háromezer forintért vehetik meg a programot. Ők harminc, angyalszerű lényekkel, repülő autókkal díszített pályát kapnak, hogy legyem mivel szórakozniuk a végleges verzió megjelenéséig. A pszichedelikus színekben pompázó, levegőben lebegő épületeket tartalmazó játék az utóbbi idők egyik legszebb független fejlesztésű címe, ha megtehetnénk, számon is kérnénk, hogy mindenki kipróbálta-e.

LIGHT OF ALTAIR

Az emberiség egy rendesebb fajta kontinentális atomháború után úgy döntött, hogy talán inkább a Földön kívül kellene keresnie a boldogulást - így kezdődik a Lights of Altair. A játékos a terjeszkedő szakasz elején lép be a jöbőbeli világba, ám a történet előrehaladtával kiderül, hogy minden nézeteltérést nem sikerült elsimítani a hátországban. Szerencsére a kezdő kolonistának nincs ideje a politikára, a Google Earth földgömbjéhez hasonlóan pörgethető bolygók ezer problémája kellően le fogja foglalni. A kolóniákat irányító játékosnak figyelnie kell arra, hogy elég áram és étel álljon emberei rendelkezésére, emellett ügyelnie kell arra is, hogy a munkásai boldogan éljenek. A galaktikus SimCity folyamatos fejlesztésre készteti a játékost, az élelem előállításához szükséges hidroponikus üzemek lepakolása után áramot kell fejleszteni, kutatni, megindítani a bányászatot, nincs nyugalom.


Építkezés és hatalmas űrcsaták is várnak a leendő felfedezőkre

Az újabb bolygók megnyílásával csak bonyolódik a galaxis meghódítására készülő játékos dolga, mert így már kereskedni is lehet a különböző planéták között. A Lights of Altair elején nem áll az emberek rendelkezésére igazán gyors közlekedési eszköz - vagy legalábbis nem repkednek Enterprise csillaghajók a képernyőn - így néhány akcióra, például az új kolónia alapítására, várni kell. Szerencsére a stratégiai játékokból jól ismert időgyorsító mód segít áthidalni az unalmasabb részeket, a játék alatt folyamatosan szóló kellemes trance zene pedig az üresjáratokat is elviselhetővé teszi.

STREET FIGHTER BENCHMARK

Demót nem adtak ki a Streetfighter IV verekedős játékhoz, azonban egy tesztprogramot elérhetővé tett a gyártó, hogy a pofozkodós szoftverre vágyók ellenőrizhessék, fut-e gépükön a játék. A szoftverbázisról is letölthető Street Fighter IV Benchmark pár látványos, előre eltárolt csata levetítése után értékeli a számítógépet, illetve közli, hány kép/másodpercre számíthat a vásárló.


Így teszteli a program, hogyan fut majd a verekedős játék a PC-n

A héten történt játékországban

Miután a Microsoft és a Sony is bejelentette a mozgásalapú vezérlési technológiáját, megindult a találgatás, vajon milyen jellegű-, stílusú-, megjelenésű játékokban tudják leginkább kihasználni azt a fejlesztők, kiadók. A jelek szerint a Microsoft által bejelentett, legnagyobb újításnak számító Natal a legszebb, legkomplexebb játékokkal is könnyedén együtt tud működni, de ennek ellenére a játékipari szakértők, elemzők úgy gondolják, hogy legalábbis első körben csak speciális területeken, például a kevésbé bonyolult gyermekjátékokban érdemes bevetni az újfajta módszert. A komoly, hosszú órákig tartó csatározásokkal, hatalmas bejárható területtel kecsegtető játékok esetében nehéz lenne a jelenlegi, jól megszokott, egyszerűen használható vezérlőkkel felvértezett gamereket kirobbantani a kényelmes fotelekből. Az autós játékok könnyedén vezethetők ülve is, ezeknél az újfajta vezérlés nem problémás, de a lövöldözésre, bunyóra, és általánosságban gyors reakciókra épülő játékoknál inkább hátrányt jelenthet a jelenlegi vezérlők elhagyása. A Natal kapcsán semmilyen megjelenési információt nem tettek közzé egyelőre, a Sony viszont a héten elárulta, az új vezérlő, illetve az arra épülő játékok már 2010 tavaszán meg fognak jelenni.

Az űrhajó-szimulációt, az űrcsatákat és a kereskedés lehetőségét egy csomagban kínáló játékok a nyolcvanas években élték aranykorukat, abban a korban, amikor egy teherhajó kis négyzet, egy bolygó nagyobb négyzet formájában jelent meg a képernyőn. A grafikus gyorsítók elterjedésével egyenes arányban csökkent a hasonló játékok száma, és mire végre élvezhető minőséget sikerült kicsiholni a gépekből, szinte teljesen ki is halt a műfaj. A klasszikus Elite szériát kiötlő David Braben talán megfordítja a trendet, ugyanis évek óta dolgozik a legújabb, negyedik epizódon, ami végre teljes mértékben kihasználja majd a jelenleg elérhető technológiai szintet. Eddig kérdéses volt, hogy a nagy titokban készülő játék milyen platformokra jelenhet meg, a héten kiderült, hogy a PC-s gamerek mellett az Xbox 360 és a PlayStation 3 konzolok rajongói is kipróbálhatják, milyen érzés megküzdeni az űr kalózaival egy-egy zsírosabb szállítmányt védelmezve.


Feltámadhat a legendás Elite

Az eddigi epizódoktól eltérően összetett, minden részletre kiterjedő profil készül az új Need for Speed epizód játékosairól. A Shift legfontosabb újításaként aposztrofált "sofőr profil" gyakorlatilag a karrier összes fontos összetevőjét magába foglalja. A legfontosabb tényező a sikeresség, azaz, hogy a játékos hány versenyt tud megnyerni, de az elszámoltatásnál emellett számítani fog például a személyiség, a begyűjtött profilpontok száma, és a megszerzett jelvények mennyisége és típusa is. A személyiség értékeléséhez a játék azt vizsgálja, mennyire agresszív a játékos, milyen stílusban, milyen eszközökkel próbálja megszerezni az első helyet. Eközben minden egyes profin bevett kanyarért, minden lehagyott ellenfélért bizonyos számú pontot ad, ezek adódnak hozzá a profilpontok összegéhez. A kiemelkedő teljesítményt, a száguldás igazi bajnokait a Shift a legkülönfélébb jelvényekkel jutalmazza, ezek egyediséget, stílust csempésznek a játékos profiljába. A sofőr profil nem csupán az egyjátékos mód, de a többjátékos küzdelmek során elért eredményeket is rögzíti, így minden egyes online és offline verseny is beleszámít a játékos összértékelésébe.


Mindent fog tudni a sofőrről a Need for Speed: Shift

A Jack Black főszereplésével készülő Brütal Legend az év egyik leghumorosabb, legegyedibb játékának ígérkezik. A kedvező előjelek ellenére a fejlesztés nem volt mentes a botrányoktól. Korábban a játék előző kiadója okozott kellemetlen perceket a fejlesztőknek, most a szereplők cseréje miatt kellett magyarázkodniuk az alkotóknak. Ronnie James Dio, a legendás Dio együttes alapítója az előzetes tervekkel ellentétben mégsem jelenik meg a játékban, rögtön felmerült a kérdés, hogy mi lehet az oka a hirtelen váltásnak. Mivel a játékban komoly szerepet játszó Ozzy Osbourne és a Dio közt komoly ellentétek feszültek a múltban, a szaksajtó arra következtetett, Ozzy áll a háttérben, aki esetleg még egy játékban sem akar egy képernyőn megjelenni az egykori riválissal. A játékot megálmodó Tim Schafer elárulta, szó sincsen erről, végül egy karakterszínészt, Tim Curryt választották a szerepre, akinek személyisége sokkal jobban passzol a szóban forgó, Doviculus nevű karakterhez.


Megmondatott: a rock örök és elpusztíthatatlan

A világ legismertebb, legsikeresebb fejlesztőjének, illetve játékkiadójának számító Blizzard egészen eddig titkolta, hogy mikor szándékozik kiadni a StarCraft széria hosszú évek óta készülő, a játékosokat folyamatosan lázban tartó kettes sorszámmal ellátott epizódját. Nagy meglepetésre Svédországban, egy helyi, játékokkal foglalkozó csatorna műsorában árulták el, hogy a StarCraft II biztosan megjelenik idén, nagy eséllyel az amúgy sem gyenge karácsonyi szezont fogja erősíteni a csapat stratégiai játéka. Azt is elárulták, hogy a bétateszt hamarosan, egy-két hónapon belül megkezdődhet, erre már egy ideje fogadják is a játékosok jelentkezését.

Akciók és friss megjelenések

Az elmúlt hetek lanyhasága után végre újra felpörgött a játékpiac, szinte minden játékos ízlését kielégítő anyaggal álltak elő a játékkiadók. A taktikai elemeket is tartalmazó háborús játékok rajongóinak a magyar felirattal ellátott, PC-re megjelent ArmA II-t érdemes keresni. A Red Faction: Guerilla, illetve a PROTOTYPE a szabadon bejárható terület, illetve korlátlan rombolás élményét kereső játékosoknak okozhat örömöt, az előbbiből csak az Xbox 360 és PlayStation 3 verziók láttak napvilágot, az utóbbi viszont a konzolos verziók mellett rögtön elérhető PC-re is. A stratégiai játékok rajongóinak a kedvező, 4990 forintos áron elérhető Rome: Total War antológiát érdemes keresni, a dobozba az alapjátékot és a két hivatalos kiegészítőt is belecsomagolta a kiadó.


Prototype: mintha a Terminátorral GTA-znánk

Az e heti akciók végre nem csak az FPS-ek kedvelőinek szólnak, egészen változatos kínálatot állítottak össze az online játékboltok. A szerepjátékok rajongói, a hatalmas bejárható vidékek kedvelői a The Elder Scrolls harmadik és negyedik részét, azaz a Morrowind-et és az Oblivion-t vehetik meg húsz százalék kedvezménnyel a Steamen. Az egy hónapra előre bevásárlók pedig vehetnek teljes deluxe csomagot is, amiben a két játékon túl megtalálható az összes kiegészítő is. Az Elder Scrolls sorozat a nyílt végű, kötött történettel nem, vagy csak alig rendelkező szerepjátékok kedvelőinek szól. A jóság vagy a gonoszság közti egyszerű döntés helyett a játékos a fantasy világ számtalan helyzetében kénytelen kitalálni, hogy mit is csinálna a karaktere.

Bár a Elder Scrolls világa sem mentes a horror elemektől, az igazi mély, kivédhetetlen történésektől való rettegést kereső játékosok dönthetnek a szintén leárazott Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth mellett is. Az 1920-as években játszódó - ami azt is jelenti, hogy nem lehet igazán jó gépfegyverekkel aprítani majd az ellent - Lovecraft novella alapján készült túlélős programban a nyomozót alakító játékosnak két célja van: megúszni valahogyan a megőrülést és túlélni a városkát ellepő furcsa kultistákat, szenvtelen és gyilkos öreg isteneket és szörnyeket. Csak szurkolni tudunk nekik.


Kikeveredni az öreg istenek útjából, ez a túlélés útja

Nagyon szeretné a kiadó, ha minden gamernek jutna a Dark Sector című akciójátékból, mert nem csak a Steamen, de a Gamer's Gate-n is ötven százalékos akcióban kínálják a szoftvert, ami így 4200 forintba kerül. A harmadik személyű nézőpontot kínáló sci-fi horror programban egy mutáns CIA ügynökkel dobálhatják le a játékosok a szembejövő hasonlóan mutáns kelet-európai szörnyeket egy idegen eredetű háromágú dobócsillaggal. A játéktól a kritikusok sem voltak elragadtatva, azt azonban mindenki elismeri, hogy egy hétvégére elég gyilkolásznivaló van a játékban.

A Gamer's Gate az alkalmi játékosoknak is tartogat programot. A Flock!-ban egy repülő csészealjjal kell beterelgetni a furcsa, foltonfolt takarók mintáját idéző zöld mezőkön legelésző állatokat a föld végén várakozó anyahajóba. Az elsőre egyszerűnek tűnő feladatot akadályok, esztelenül szanaszét menekülő birkák, villámgyorsan odébbguruló és a tereptárgyakról lepattanó disznók nehezítik meg. A játékos által irányított űrhajó nem csak terelni tud, nagyobb tárgyakat fel is tud emelni a sugarával, de még ez sem elég minden feladat megoldásához. A játék ötvenöt pályát tartalmaz, amiből párat ki is lehet próbálni az ingyenesen letölthető demóban. A teljes program pedig 7,5 euróért vehető meg.


Minden sikeres gazda mögött egy jól felszerelt anyahajó áll

A keményebb, űrcsatákra és lehetetlen káoszlényekre vágyó játékosoknak a Warhammer 40k univerzumában játszódó valós idejű stratégia játékot árazták le a Gamer's Gate gazdái. A Dawn of War: Soulstorm-ban az Istencsászár által vezérelt univerzum legkeményebb harcosainak, a hatalmas páncélokban a csatatérre lépő űrgárdistáknak főnökévé válhat a vállalkozó kedvű hadúr.

A Steam egyelőre kisebb kínálattal rendelkező, de stabilan fejlődő riválisán, az Impulse Driven-en megjelentek a héten az Ubisoft játékai. A stúdió beköszönését csak apróbb akció kíséri, a Far Cry 2-t, az Assassin's Creed-et és a Heroes of Might and Magic V-öt vásárolhatják meg az érdeklődők tíz százalékkal olcsóbban, azaz 3600 forintért.