Nem jól alakul a hazai digitális televíziózás

Vágólapra másolva!
A vállaltnál lassabban építi ki a digitális televíziós és rádiós hálózatát az Antenna Hungaria (AHRT), és jelenleg a vállaltnál jóval kevesebb csatornát lehet fogni az új technológiával a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) vizsgálata szerint. A jövő héten piacfelügyeleti vizsgálatot indítanak a cég ellen, amelyben megvizsgálják, a társaság felelős-e abban, hogy a jobb minőségű vételt biztosító digitális technológia bevezetése kedvezőtlenül alakul.
Vágólapra másolva!

A digitális rádiós (DAB+) és a televíziós (DVB-T) platformon egyaránt három, míg a mobiltévé (DVB-H) esetében nyolc százalék az új generációs műsorszóró rendszer kiépítésének koncesszióját elnyert Antenna Hungária lemaradása - nyilatkozta Rozgonyi Krisztina, az NHH tanácsának elnökhelyettese. A hatóság azt vizsgálta meg, miként alakul a hagyományos szoba- vagy tetőantennával tévéző és rádiózó háztartások számára jobb minőségű vételt biztosító digitális technológia bevezetése.

Nem megfelelő a lefedettség

Az NHH tájákoztatása szerint a jövő héten piacfelügyeleti eljárást kezdeményeznek, melynek során tisztázni fogják, mely hiányhiányosságok róhatók fel a pályázatot tavaly nyáron megnyerő vállalatnak. A hatóság megállapításai szerint a lefedettség a digitális tévé esetében a vállalt 59 százaléktól 3 százalékkal marad el (jelenleg 5,6 millióan érhetik el), míg a mobiltévé esetében jóval nagyobb az elmaradás: ennek esetében a beltéri lefedettség csupán 8 százalékos a szerződésben vállalt 16 százalék helyett. Az Antenna Hungáriának november 1-jéig kell pótolnia a vállalt értékek elérését, ha ez nem valósul meg, az NHH szankciókat alkalmazhat a céggel szemben, azaz például bírság megfizetésére kötelezheti.

A hatóság problémásnak találta azt is, hogy a hat közszolgálati tévé- és rádióadó műsorának digitális továbbítása - melyet az Antenna Hungáriának kötelezően kellett vállalnia - csupán egyetlen csatorna, a Duna Televízió esetében zajlik szerződés alapján, az erre vonatkozó közbeszerzési eljárást a Magyar Televízió még nem bírálta el, a Magyar Rádió pedig ki sem írta. Az NHH úgy véli, ez utóbbi esetekben a csatornákat is felelősség terheli a szerződés el nem készülte miatt. Az ugyancsak kötelezően sugárzandó két kereskedelmi tévécsatorna, az RTL Klub és a TV2 bíróságon támadta meg az Antenna Hungária ajánlatát, ezek ügyében csak a peres ügyek lezárultát követően folytatnak vizsgálatot a szerződések hiánya miatt.

Ezen kívül az AHRT-nek már sugároznia kellett volna legalább egy általános tematikájú, ingyenesen elérhető csatorna (a Viasat vagy a Humor1) műsorát, e kötelezettségét azonban a társaság nem teljesítette. Az, hogy a köztévék műsorát hagyományos vagy nagyfelbontású (HD) minőségben sugározzák-e majd a jövőben, médiapolitikai döntést igényel - közölte Rozgonyi Krisztina. Az utóbbi megoldás előnye a jobb képminőség, azonban ennek alkalmazása nagyobb sávszélességet foglal le, így csökkenti a maximálisan sugározható csatornák számát.

Nem kaphatók olcsó dekóderek

A hírközlési hatóság megállapította, hogy az Antenna Hungária nem alakította ki a szerződésben vállalt, részletfizetéses dekódervásárlási rendszert: az ún. set-top-boxok segítségével a hagyományos televíziók a digitális átvitellel továbbított műsorok vételére tehetők alkalmassá, az eszközök kedvezményes megvásárlásának lehetősége azonban jelenleg nem biztosított - az MTI értesülései szerint május elsejétől lesz az. Az NHH ugyan bevezetett egy olyan matricarendszert, amellyel azokat a tévékészülékeket látják el, amelyek kompatibilisak a hazai, MPEG4 tömörítést használó DVB-T digitévés rendszerrel. Ugyanakkor a hatóság kifogásolta, hogy az ellenőrzések során kiderült, a pályázati ajánlatban szereplő disztribúciós hálózat (Tesco és Photo Hall) üzleteiben nem lehetett vásárolni felmatricázott dekódert.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság vizsgálata szerint a digitévés szolgáltatás műszaki követelményeit, az igénybevételről tájékoztató internetes oldalt, információs központot és telefonos ügyfélszolgálatot megfelelően üzemeltetik, egyedül a tájékoztató kampány finanszírozásával és a promóciós füzet tartalmával kapcsolatban merültek fel hiányosságok.