Csengőhangos szájtokat zárt be az EU

Vágólapra másolva!
Számos csengőhangot, háttérképet vagy egyéb mobiltelefonokra szánt tartalmakat kínáló webszájtot bezártak az Európai Unió fogyasztóvédelmi vizsgálatai nyomán. A legtöbb problémát a nem egyértelműen feltüntetett díjak jelentik, sokszor pedig ingyenességet sugallnak reklámaikban a fizetős szolgáltatások működtetői.
Vágólapra másolva!

Az Európai Unió összesen 301 darab, a kontinensen működő, mobiltelefonokra szánt tartalmakat - például csengőhangokat, háttérképeket, játékokat - kínáló szolgáltatás működését tekintette át 2008 nyarán indított, másfél éven át tartó vizsgálata nyomán, amelyet azért indítottak, mert kiemelkedően nagy számú vásárlói panasz érkezett ezekkel kapcsolatban minden tagállamból - nyilatkozta Meglena Kundeva EU-s fogyasztóvédelmi biztos. Számos esetben szülőktől érkeztek panaszok, akiknek gyerekei estek áldozatul az ingyenességet sugalló, valójában azonban borsos telefonszámlát generáló szolgáltatásoknak.

301-ből 54 szájtot kellett bezárni

Az EU-s ellenőrzést ún. sweep, vagyis söprögetés keretében hajtották végre, amelynek lényege, hogy a részt vevő hatóságok egyszerre, egy előre meghatározott időpontban végzik az ellenőrzést. Ennek eredményei nyomán az oldalak 70 százaléka, vagyis 210 oldal esetében merültek fel problémák, és 54 webszájtot (a vizsgált oldalak 17 százalékát) kellett véglegesen bezárnia a helyi hatóságoknak a fogyasztóvédelmi törvények megsértése miatt. 159 mobiltartalmakat kínáló szájt esetében (ez a vizsgált honlapk 52 százaléka) a felmerült problémákat orvosolták a működtetők.

A mobilokra küldött virtuális javakat árusító honlapok esetében a leggyakoribb problémát az jelenti, ha nem egyértelműen tüntetik fel (vagy elhallgatják) a használat díjait, vagy a szolgáltatóról nem szolgáltatnak elegendő információt, esetleg szándékosan nehezen fellelhetővé teszik azt. Sok esetben félrevezető reklámokat alkalmaznak a cégek, például ingyenesen letölthető csengőhangokat kínálva, amelyek aktiválása viszont olyan előfizetéses szolgáltatást aktivál, amelyben tartalmak fogadásáért kell fizetnie folyamatosan az ügyfélnek. A vizsgálatok nyomán csak Olaszországban 2 millió euró körüli bírságot róttak ki kilenc mobilos letöltőszájtra.

Hazai szájtokkal is volt probléma

Jelenleg közel félmilliárd mobiltelefont használnak Európában, és a csengőhangok árusításából becslések szerint még 2007-ben mintegy 691 millió eurós bevétele származott a cégeknek, pedig ezek csupán 29 százalékát teszik ki a mobilos tartalmak piacának.

Idehaza a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság bevonásával végzett vizsgálatok keretében 26 problémás honlapra bukkantak, melyek mögött 17 különböző cég áll, egy társaság ugyanis gyakran több mobiltartalmas szolgáltatást is működtet. A fogyasztóvédelmi vizsgálatok és panaszok nyomán nyolc társaság javította honlapjain a kifogásolt tartalmakat, tizenhét vállalkozás pedig beszüntette ilyen jellegű szolgáltatásait. Egy külföldi céggel, amely magyar honlapot is működtet, jelenleg is hatósági eljárás van folyamatban.

A jogsértések jellegével kapcsolatban a magyar vizsgálat tapasztalata hasonló volt az európaihoz abban a vonatkozásban, hogy az ellenőrzött honlapok háromnegyedének esetében hiányos volt az üzemeltetővel kapcsolatos információk feltüntetése, egy szájton azonban még mindig kifogásolható módon szolgáltatnak információkat. Az európai átlaghoz képest azonban rosszabb eredményt hozott az árak teljes körű és egyértelmű feltüntetésére vonatkozó vizsgálati szempont, ugyanis a magyar nyelvű oldalak 69 százaléka volt kifogásolható ebből a szempontból.