Újra hasít a Need for Speed

Vágólapra másolva!
Visszatér a gyökerekhez legújabb, Shift című részével a legendás Need for Speed videojáték. Az autószimulátor ősszel debütáló változatában a legnagyobb gyártók sportkocsijait totálkáros ronccsá is töltheti a versenyző, agresszíven vagy technikásan leküzdve a mindig egy kicsit erősebb kocsival induló ellenfeleket. Kipróbáltuk, a hosszú évek óta elhanyagolt, látványos effektusokkal feltuningolt belső nézetnek köszönhetően a gamerek valóban a sportkocsik volánja mögött érezhetik magukat az ősz legígéretesebb játékában.
Vágólapra másolva!

Az illegális utcai versenyek világa helyett a legújabb Need for Speed újra a valódi versenyzésre koncentrál; nincsen erőltetett történet, nincsen teljesen feleslegesen felépített, mindenféle funkciót nélkülöző városi környezet, a Shift szemmel láthatóan nem csupán a legújabb Snoop Dogg-szám promóciójának része. Ehelyett a gamer valódi versenyzői karriert futhat be, a számtalan játékmód teljesítése közben ráadásul a program rögzíti, és számon tartja a virtuális versenyek főszereplőjének minden rezdülésést, például azt, hogyan vette a kanyarokat, vagy milyen aggresszíven előzte az ellenfeleit. A sofőr profil nevű új rendszer így nem csak a megnyert versenyeket veszi alapul a végelszámolásnál, nem csak a győzelmeket honorálja, de számtalan egyéb tényezővel is számol, legyen szó az egyjátékos mód versenyeiről, vagy a többjátékos küzdelmekről.

Mégsem a mindenre kiterjedő statisztika a Shift legnagyobb meglepetése, hanem az, hogy a játékba visszakerült a szimulátorok fejlesztői által régen hanyagolt belső nézet is: a játékosok újra visszaülhetnek a brutálisan gyors autók kormányai mögé, nem csupán kívülről bámulhatják járgányukat. A Shift belső nézete nem csupán a beleélést mélyíti el, de a sebességérzetet is növeli. A száguldás valóban száguldásnak tűnik, a játékos szinte érzi, ahogy az ülésbe szorítják a nehézségi erők. Ha mindezektől nem emelkedne meg kellően a sofőr izgalomszintje, akkor az elkerülhetetlen ütközésekkor elhomályosuló képernyő, és a félig vakon folytatott autós üldözések gondoskodnak az adrenalinpumpák beindításáról.

Új, de jól ismert utakon

Az Undercover - illetve az azt megelőző epizódok - sikertelensége után a Need for Speed játékokat fejlesztő és kiadó Electronic Arts válaszúthoz érkezett. Egy ideig úgy tűnt, hogy pihentetik a kifáradt sorozatot, ám az autós játékok rajongóinak legnagyobb meglepetésre ehelyett három új részt jelentettek be. A csak Nintendo Wii-re és DS-re érkező NITRO, illetve az online versenyekre koncentráló World Online mellett megkezdték a széria teljes megújulását célzó Shift fejlesztését is.

Forrás: [origo]
A drift játékmód megmaradt a Shiftben (még több kép galériánkban)

Az új részek közül elsőként a legfontosabb a Shift jelenik meg, ezt már idén szeptemberben levehetik a boltok polcairól a játékosok. Az eddig csak zárt ajtók mögött bemutatott programot ráadásul hamarosan bárki kipróbálhatja a budai várban megtartandó Hungaroring Fest alkalmából. A július 23-26. közötti rendezvényen nem csupán a publikus bemutatóra kerül sor, a játék kiadója versenyeket és egyéb, a játékhoz kapcsolódó programokat is szervez. A publikus bemutató előtt az [origo] tesztelője is elvihette néhány körre a virtuális versenyautókat.


Piszkos trükkök és arcátlan manőverek állnak a sofőrök rendelkezésére

A Need for Speed átalakításával a Slighly Mad Studiost kérte fel a kiadó, akik a kisebb költségvetésből készült, ám a versenyzés fanatikusai által jól ismert címekkel már bizonyították hozzáértésüket. A csapat a sorozat egyik legjobban sikerült epizódját, a Porsche Unleashedet, illetve a versenyzős játékok etalonjának számító Colin McRae: DIRT-öt vették alapul a fejlesztés kezdetén. A játék ezért inkább a szimulációt, a vérbeli versengést részesíti előnyben, ami talán a játéktermi stílushoz szokott gamereknek kevésbé lesz imponáló, a komolyabb, realisztikusabb száguldozást kedvelőknek viszont biztosan jó választás lesz.

Mérnökien pontos száguldozás

A már említett versenyzői profil a játékos személyiségét is feltérképezi, rögzítve, hogy milyen stílusban vezet, mennyire aggresszív száguldozás közben a sofőr. Az ellenfelek ennek megfelelő stílusban versenyeznek, ha a pilóta hajlamos lökdösődni a jobb helyezés megszerzésének érdekében, az ellenfelek sem lesznek restek hasonló módszerekhez folyamodni. Első próbálkozásra nem könnyű megszerezni a dobogós helyek egyikét, de nem kell túl sok gyakorlás ahhoz, hogy a játékos ráérezzen, melyik kanyarban mennyire érdemes fékezni, milyen taktikát érdemes használni az igazi erőgépekben ülő ellenfelek ellenében.


Tolakodás és taktikázás őrületes sebességgel

A nagyjából nyolcvan különböző licencelt autó közt megtalálhatók a Renault, a Nissan, a Mazda vagy a BMW sportosabb járgányai és a Ferrari vagy a McLaren luxuskategóriás modellei is. Az autók viselkedése, az útfekvés, a különféle karakterisztikák modellenként változnak, ráadásul minden egyes autó jó néhány tulajdonságát szabadon állíthatják, tuningolhatják a játékosok. A járgányok külsejének és belsejének megjelenését is testre lehet szabni, az egyediséget és az elismertség érzését a jó eredmények elismeréseként kapott jelvények feltüntetése garantálja majd. Sok egyéb mellett az extra sebességnövekedést biztosító nitró használatán is változtattak, az új rész sokkal realisztikusabban jeleníti meg ennek hatását elődeinél. Az új megoldással a kép nem mosódik el teljesen, nem válik irányíthatatlanná a kocsi, ám a játékos jelentős sebességtöbblettel gazdálkodhat, amíg ki nem fogy a gáz a palackból.

Végre van totálkár

Kifejezetten lehangoló, ha egy autós játékból hiányzik a törésmodell, és az ütközéseknek semmilyen hatásuk nincsen a járgány megjelenésére, vezethetőségére. A Shift producere ezzel kapcsolatban elárulta, korábban inkább az ismert gyártók ellenkezése miatt kellett lemondani az autók sérüléséről. A nagy autógyárak vezetői nem szerették volna, hogy a játékokban összetörve jelenjenek meg modelljeik, mert úgy érezték, ez rossz reklám lenne a cég autóinak. Amióta a négy-ötmillió - sőt, extrém esetekben akár 15 millió - példányban kelnek el ezek a játékok, fordult a kocka. Mostanában a nagy autógyártóknak kell megküzdeni azért, hogy egyáltalán bekerülhessenek járműveik a játékokba, és most már nem tudnak hasonló követeléssel előállni.


Jobban csúszik: driftelni is félelmetesebb az új Need for Speed-ben

A trendnek megfelelően a Shiftben található autókat akár totálkárosra is lehet törni, a belső nézet használatánál külön izgalmakat hozhat például a szélvédő elé felgyűrt motorháztető. A kipróbálható változatban csak a hagyományos versenymódok szerepeltek, de az Electronic Arts a héten elárulta, több újszerű játékmód is szerepel majd az új epizódban. Az már biztos, hogy az előző részekben megismert drift, az erőcsúsztatás is megjelenik újra, ez önmagában nem jelentene nagy újdonságot, de belső nézetből teljesen új élményt jelent a mesterien kivitelezett csúszkálás, mint a korábbi részek külső nézetét használva.

Szükség van a sebességre?

A Shift valószínűleg beváltja a hozzá fűzött reményeket, hiszen szinte mindenben különbözik az előző, illegális versenyzésre épülő, a Most Wanted, Underground és Undercover játékok fémjelezte szériától. Kérdés, hogy a kevésbé tapasztalt, szimulációra kevésbé fogékony játékosokat sikerül-e megnyerni az új programmal. Nem lehet véletlen, hogy a kiadó a Shift megjelenése előtt árulta el, a Burnout sorozat fejlesztői dolgoznak a legújabb, egyelőre név nélküli Need for Speed játékon, amely a legelső részek hangulatát, stílusát idézi meg. Akiknek nem tetszett a Colin McRae: DIRT, vagy a Porsche Challenge, azoknak inkább a - vélhetően jövő év végén megjelenő - részt lesz érdemes megvárni. Mindenki másnak érdemes kipróbálni: a néhány próbakör alatt az új Need for Speed meggyőzte tesztelőnket arról, hogy nem érdemes leírni a sorozatot, akár a régi ötletek újbóli felhasználásával is valami igazán mutatós, igazán élvezetes végeredményt lehet összehozni.

Tóth Tibor