Az erő a gamerekkel van

Vágólapra másolva!
Megmentené a galaxist az elnyomóktól, vagy inkább lepaktálna Darth Vaderrel? Az évek során megírt több mint hatvan Csillagok háborúja-játék között minden rajongó megtalálhatja a neki való kalandokat.
Vágólapra másolva!

Filmből készült játékokat feldolgozó cikkünkből még tévedésből maradtak ki a Csillagok háborújá-nak eseményeit feldolgozó programok. Mostani válogatásunk összeállítása közben viszont rájöttünk, hogy a saját cikk is kevés a Star Wars univerzumának harminckét éves története alatt elkészült játékok felsorolására. Egy dolog egészen biztos, az összes fontosabb játékfajtából készült jedikkel és sith lovagokkal felszerelt verzió, ezt a végzetet talán csak a Pac Man és a Tetris kerülte el.

Erő a pixelekben

Luke Skywalker és a rejtőzködő jedimesterek lakta univerzum megszületésekor nem voltak még ott a játéktervezők. A nagyszabású, monitorra kívánkozó küzdelmeket rejtő űroperett második részéből készült csak videojáték 1982-ben, az akkor már öt éve létező Atari 2600 konzolra. A programban egy felfegyverzett hósiklót repülve kell szétlőni az Echo-bázis felé tartó birodalmi lépegetőket. A játékot lehetetlenség volt megnyerni, hiszen a Hoth-bolygó mindenképpen elesik, öt hósikló elvesztése vagy a lépegetők célba érése után a játékosnak már csak annyi dolga volt, hogy új menetet indítva megpróbálja túlszárnyalni korábbi eredményét.

A lépegetővadászatot a fénykardos küzdelmet ígérő Jedi Arena követte, amelyben sajnos csak egy gyakorlódrónt lehet pattogtatni a két játék között. Az Atari-konzolt birtokló rajongók a Halálcsillagot is megsemmisíthették a Millenium Falcon pilótafülkéjében ülve, ezt a lehetőséget rögtön két játék is felkínálta.

Valódi kalandok kezdődnek

George Lucas játékcége, a nyolcvanas évek eleje óta üzemelő LucasArts egészen 1991-ig várt a Csillagok háborújá-hoz kapcsolódó játék megjelentetésével. A cég a megelőző évtizedben főleg bonyolult kalandjátékokkal - például a legendás Maniac Mansion-nel - építette ki hírnevét, az űroperett történéseit viszont pörgős, platformjátékokban kezdték feldolgozni. Már a Nintendo téglalap alakú NES gépére megírt Star Wars is gyönyörű, színes hátterekkel szédítő játék volt. A japán cég nagyobb teljesítményű Super Nintendójára megjelentetett Super Star Wars-sorozatban pedig a játékos már irányíthatta a filmek fontosabb szereplőit, repülhetett űrhajóval, még Boba Fettet is lecsaphatta, ha elég ügyes volt.


Ma is klasszul fest a Super Nintendós Star Wars

Nem kell retróőrültnek lenni ahhoz, hogy még ma is kedve támadjon az embernek leülni a Super Star Wars valamelyik része elé. A filmek történetét hűen követő játékokban a trilógia összes fontos hőstettét végrehajthatjuk, ideértve a lépegetők rendkívül látványos elgáncsolását is. A tervezők még arra is figyeltek, hogy az egymást követő pályák kellően változatosak legyenek, a lövöldözéstől a pályán elszórt pontot érő tárgyak gyűjtögetéséig számtalan feladattal szembesül a játékos, a győzelem esélyét pedig remek pályavégi főellenségek rontják.

X-Wing: a galaxis legjobb hajói

Ahogy a gyorsuló hardverek és a számítógépek javuló grafikus teljesítménye lehetővé tette, megjelentek az dicsőséges, lézerharcos űrcsatákat ígérő szoftverek. Az első, a Rebel Assault még a kor szellemét követve főleg interaktív mozi próbált lenni hosszú, pixeles, digitalizált filmrészletekkel, ám a golyós egerekkel dicsőségesen játszhatatlan X-Wing-sorozattal hamar megszületett az igazi szimulátor is.


Interaktív film és űrhajós lövöldözés: Rebel Assault

A Csillagok háborúja szellemének megfelelően ezek a háromdimenziós űrvadászos játékok is erős történeti szállal rendelkeztek. A X-szárnyút vezető pilóta minden küldetésen pontosan tudja, tette miért fontos a lázadóknak, hogyan segíti a Birodalom legyőzését. Ez pedig még akkor is fontos információ, ha a nehezen megszerzett örök élet vagy örök lőszer kóddal indul a játékos a csillagromboló ellen. A X-Wing motorját felhasználva később készült a Birodalmi szimpatizánsoknak szóló TIE vadászos rész, a Tie Fighter, valamint többjátékos módra kihegyezett verzió is, ami kooperatív játékmódot is tartalmazott.

Jedi Knight: kardozós, lövöldözős

A szimulátorok névtelen, de legalábbis elfelejtett nevű hősei mellett születtek olyan Csillagok háborúja héroszok is a videojátékokban, akikre könnyű emlékezni. Kyle Katarn, a birodalmi katonából a kalandok során jedimesterré váló például ilyen figura. Az 1995-ös Dark Forces FPS-ben ő szerzi meg az első Halálcsillag terveit, a későbbi játékokban pedig további világhódító terveket sikerül megállítania az időközben jedi erejét is felismerő katonának.


Sith Lovagok a Jedi Outcastban

Az ötrészesre bővülő Katarn-sorozat eddigi utolsó epizódjában (Jedi Academy) a mesterré vált szereplő már a jövő lovagjait kiképző Jedi Akadémia vezetőjeként tűnik fel. A játékosok be kell érjék egy fiatalabb jedinövendék vezetésével. A Quake III Team Arena motorjára felépített Jedi Outcast és a Jedi Academy legnagyobb vívmánya, hogy olyan búgó fénykardokkal és szikrákkal díszes párbajokat lehet vívni, ami után szinte még az ózonszag is érezhető. A játékok többjátékos módja egy kicsit emlékeztet arra a farsangra, amikor mindenki jedinek öltözött, de ha az Erőt használó ellenfelek magas számán felül tud emelkedni a játékos, akkor nagyon szórakoztató meccsekben lehet része. Aki Katarn helyett az eredeti hősökkel akar találkozni a monitor képernyőjén, annak a Star Wars Battlefront FPS-sorozat játékait ajánljuk.

A korábbi részek tartalmából

Nagy lendületet adtak az addig sem lazsáló játéktervezőknek a klasszikus trilógia előzményeit feldolgozó új Star Wars filmek is. A Baljós árnyak 1999-es megjelenése után nem sokkal elárasztották a boltokat a fogatversenyek, a bolygó és galaxis szinten gondolkodó hadvezéreket igénylő stratégiai játékok, valamint az eddigi történetek LEGO feldolgozásai.

Születtek az új filmek történetétől elszakadó, önálló sztorival rendelkező alkotások is, ezek legsikerültebbike a BioWare által fejlesztett Knights of the Old Republic szerepjáték. A harcokkal és nyomozással teli történetben számos jól kidolgozott, különböző háttértörténettel rendelkező segítő áll a játékos rendelkezésére. Az amnéziás orgyilkos droidtól az idős jedimesterig terjedő palettából érdekes csapatokat lehet összerakni, az ütőképesebb karakterek pedig azt is lehetővé teszik, hogy a játékos a nehezebb, alacsonyabb szinten kevéssé hatékony utak valamelyikét válassza. Az sem elhanyagolható előnye a Knight of the Old Republic-nak, hogy a játékos engedhet benne a sötét oldal csábításának - bár nem könnyű - erős Sith lovaggá alakítva karakterét.


Játékmenet a Knights of the Old Republic-ból

Az újabb Csillagok háborúja-játékok fejlesztése nem állt meg azután sem, hogy A Sith-ek bosszújá-nak végén láttuk megszületni Darth Vadert és így a két filmtrilógia története nagyjából összeért. A harmadik és a negyedik rész közti, körülbelül húszéves rést kitötendő máris megjelent az általunk is tesztelt Force Unleashed, amely még látványosabb harcokat, szebben dünnyögő kardokat hozottt és minden eddiginél okosabb ellenfelekkel kényeztette a konzolos játékosokat.

Eltérő világok

Meg sem próbáltuk sorra venni az összes Csillagok Háborúja témájú játékot, a több mint hatvan jedis, űrháborús játék eleve lehetetlenné tette a cikk hosszúságú áttekintés létrehozását. Csak a Jedi visszatér utáni években kezdődő szöveges szerepjáték története megtölt egy rajongók által szerkesztett wikit. A különböző játéksorozatok elágazó történeteit könyvekben és képregényekben folytatták az új hősök által megihletett szerzők. Az sem példa nélkül való, hogy a rajongók is kihasították a saját szeletüket az univerzumból, megteremtve a saját bolygóikat, saját lázadóikat.

A történetbe pedig ma is be lehet szállni. A kilencvenes évek elején indult Star Wars MUSH szöveges szerepjáték és 1996-ban indult társa, az Unsung Heroes is fut, nagy közös álomban létrehozva a galaxis A jedi visszatér utáni történetét. A grafikára is vágyó szerepjátékosokat a három kiegészítővel és cserélgetős kártyajátékkal is felvértezett Star Wars Galaxies MMO várja.