30Y - Beck Zoli, Gradvolt Endre - "a recept: a hihetőség"

Vágólapra másolva!
A szombathelyi buszjáratról elnevezett 30Y igen aktív és termékeny zenekar, Idén újabb albummal jelentkeznek, és persze a folyamatos kísérletezésről, megújulásról sem mondanak le soha. Hirtelen népszerűségük nem véletlen, a 30Y minden tekintetben modern banda - az online világban is megtalálják a helyüket, mégis az élő zenét tartják a legfontosabbnak. Beck Zolival és Gradvolt Endrével beszélgettünk az új lemezről, a zenekar szokásairól és az internet nyújtotta lehetőségekről.
Vágólapra másolva!

Mikor fog megjelenni az új lemez?
(beckzoli) A terveink szerint 2008 őszén jön ki a következő lemez, de ez korántsem biztos, nem nagyon tudjuk előre. Nem vagyunk kényszerhelyzetben, nem kell mindenáron lemezt megjelentetnünk.

Manapság mitől lehet igazán jó egy zenekar? Van ennek egyáltalán receptje?
(beckzoli)
Hihetőség. Minden más ezután jön: jók a dalaid vagy rosszak, jó vagy rossz zenész, énekes, vagy gitáros vagy-e.

Késznek mondható gitárzenekar vagytok, vagy útkeresés van?
(beckzoli) Mindig útkeresés van. Ha elhatároznánk, hogy mifélék vagyunk, akkor egy viszonylag szűk keresztmetszet állna rendelkezésünkre, és ezt nem szeretném. Azért, mert egyrészt egy csomó dolgot - ami közben eszembe jut - nem csinálhatnék meg, hiszen ezzel hirtelen elveszítenénk önazonosságunkat. Ha nagyon mást akarok csinálni, akkor szívesen csinálok nagyon mást, és szerintem a zenekar tagjai is pont ilyenek.

Nem terhes ez a folyamatos kockáztatás?
(beckzoli) Csak akkor van értelme zenélni, ha folyamatosan kockáztatunk. Ha állandóan azt próbálod kitalálni, hogy a legújabb elképzelésed vajon megtöri-e a magadról kialakított imázsodat, marketingstratégiádat - a közönséged elfordul. Ha ilyenekben gondolkodnánk, nem nagyon volna jó zenélni. És akkor meg minek csinálnánk? Éppen, hogy a szabadság miatt csináljuk ezt, és nem azért, hogy valami béklyókat aggasszunk magunkra. Eddig úgy tűnik, hogy ez működik.

Mit szeretnél kihozni a 30Y-ból? Mondjuk 5 év múlva?
(beckzoli) Zenekarnak látni magunkat, az volna a legjobb. Bármilyen fura, de nekünk nincsenek ilyen külső mércéink, vagy próbáljuk azokat elhessegetni, amennyire lehet. Nem képzelem azt, hogy jobb zenekar lennénk attól, hogy több ember van a koncertjeinken. Megfordítom, nem attól vagyunk jobb zenekar, hogy egyre többen vannak a koncertjeinken, inkább az érdekel, hogy mi történik a zenénkkel, és kevésbé izgat, hogy a mérhető adatok szerint mi történik velünk. Az jó érzés, hogy amit csinálunk, azt szeretik. Ha öt év múlva még zenélünk, azt jelenti jó, amit csinálunk, és van értelme zenélni.

Köztudott, hogy jó ideje komoly online jelenlétetek is van. A 30Y mire használja a honlapját?
(endy) Több internetes felületünk is van, melyek alapvetően két funkciót töltenek be; az egyik egy arculatteremtés, a másik egy információs csatorna. Nem feltétlenül vannak közöttük prioritások, alá-, fölérendeltségek, de nyilván a honlapot látogatják a legtöbben. Ez szándékosan viszonylag egyszerű formátumra akartuk venni, az egyik oldalon linkek, a másik oldalon koncertek, információkkal, dátumokkal, középen aktuális hírek, és van fent egy kép. Több azért nincs rajta, mert úgy gondoltuk, nem is kell, hiszen van egy csomó másik kiaknázható felület. Ezek alapvetően szegmentálva vannak. Van egy fórumunk, ahová több mint kilencezren regisztráltak, és ahol több mint száznegyvenezer hozzászólás olvasható - ez a beszélgetős csatornánk. Ennek más a funkciója: az informatív szobákon kívül vannak letöltések, fénykép-, videó-, koncertbeszámoló- és hírarchívumok, illetve egy csomó csevegőtopik, ahol arról is beszélgethetnek az emberek, ami nem konkrétan a zenekarral kapcsolatos. A MySpaece és a HotBand zenekari portálja egy másik szférának szóló minimálprofil és kontaktfelület, ahol lehet kommentelni, mi meg néha chatelünk. Igyekeztünk ezt az egészet az átjárhatóság jegyében létrehozni, hogy ha felmész bármelyik felületünkre, találd meg az összes többi felületünk linkjét is. Lehet kattintgatni, kutatgatni, elmerülni, és mindenhol mást találsz meg, amitől izgalmas lesz: az egyiken képek, a másikon információk, a harmadikon zenekari sztorik vannak, a negyediken meg mondjuk lehet kötetlenül beszélgetni, talán inkább közösségteremtő jelleggel, mint valamiféle rajongói vonulattal. Ezek összehálózva működnek, nem feltétlenül fontosabb vagy jobb az egyik a másiknál, egyszerűen mindegyiknek van egy önálló feladata, amit ellát.

Elengedhetetlen az internetes jelenlét?
(endy) Én úgy gondolom, hogy igen. Nagyon sok régi együttesnek, mely a '90-es években alakult, vagy akkor volt a nagy áttörése, és a mai napig működik, nem volt lehetősége az internetes megjelenésre. Ezért is van az, hogy abból az időszakból alig egy tucat nevet tudsz mondani, aki fenn tudott maradni a köztudatban. Ez a fajta információáramlás és kommunikativitás elengedhetetlen egy könnyűzenei együttesnél. Ma már bármelyik zenekar tud élni ezzel a lehetőséggel. Ha felmész a Myspace-re, vagy bármelyik könnyűzenei portálra, akkor egy regiment jobbnál jobb zenekart találsz, akik szerintem ott voltak a régebben is, csak egész egyszerűen nem jutott el az emberekhez a létezésük híre. Ha ügyesen csinálod, korlátok nélkül tudod borítékolni a címzettjeidnek a zenédet, a mondanivalódat, és ez nagyon jó dolog. A hátránya nyilván az, hogy három volt zenekarból mindenki megtalálja azt az egyet, amit keres, háromezerből viszont nehéz kiszűrni azt a százat, amibe érdemes belehallgatnod, ami érdekelhet. Akkora kínálat van az interneten fiatal, tehetséges, vagy éppeen régebb óta működő, csak figyelmet nem kapott zenekarokból, hogy nehéz kiigazodni, megtalálni azt, ami igazán értékes. Könnyen továbbsiklasz igazán jó dolgok felett, de ez ilyen "amit a réven, azt a vámon"-történet. Kikerülhetetlen velejárója egy egyébként nélkülözhetetlen világ szabályrendszerének.