Aki virágok helyett égő roncsokat fotóz

Vágólapra másolva!
Van, aki szép tájakat, épületeket, netán hírességeket fényképez, mi viszont ezúttal egy olyan fotóssal beszélgettünk, aki égő házakat, baleseteket, tragédiák helyszínét kapja lencsevégre. Kis-Guczi Péter tűzoltósági fényképésznek ugyanis ez a munkája és a hobbija is.
Vágólapra másolva!

- Miért kezdtél épp baleseteket, tűzeseteket fényképezni?
A testvérem tűzoltó, jómagam pedig egy internetes hírportálnál töltöttem a főiskolai szakmai gyakorlatomat, ahol bűnügyi újságíróként kezdtem dolgozni, így számos balesetről, tűzesetről tudósítottam. Az itt szerzett tapasztalat segítségével vettem részt a Lánglovagok.hu alapításában. Az oldal hobbiként indult, de mára a hazai tűzoltók közösségi oldalává nőtte ki magát, évente megválasztjuk rajta az Év tűzoltóját is.

A Lánglovagok a káresetekről való tájékoztatáson túl megteremti a kapcsolatot a tűzoltók és a tűzoltóság iránt érdeklődők között, számos háttérinformációval szolgál erről az érdekes, egyben becsületreméltó hivatásról. A lapot néhány fős csapat szerkeszti, de sok tűzoltó és fotóriporter küld rá felvételeket. Bár jelenleg már a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság kommunikációját segítem, a szabadidőmet továbbra is a Lánglovagok tölti ki.

- Mi a célja annak, hogy publikáljátok a balesetekről, tűzesetekről készült fotókat?
A tájékoztatáson túl a tragédiák helyszínén készült fotók tűz- és balesetmegelőzési célokat szolgálnak. Például látható, mit okozhat egy égve felejtett gyertya, mivel jár, ha valaki a kigyulladt főzőolajat vízzel próbálja oltani, egy autóroncs fotóit megtekintő látogató pedig talán elgondolkodik azon, hogy mondjuk be kell kapcsolni a biztonsági övet, vagy néhány perc előny miatt nem érdemes a saját és mások életét kockáztani, az ittas vezetésről már nem is beszélve.

Fotó: Kis-Guczi Péter
Nézze meg Kis-Guczi Péter fotóit!

- Hogyan viszonyulnak a hírekhez, fotókhoz a sérültek, az áldozatok hozzátartozói?
A Lánglovagok híreinél kizártak ezek a címek: Széttrancsírozta a vonat, majd kettévágta, vagy Horror! - Hét sérült az ötszemélyes autóban. Elkeserítőnek tartom azt a tendenciát, ami egyes hírportálokra jellemző, az, hogy csak az a lényeg, a hírgyűjtő szájtokon minél többet kattintsanak a "véres" hírekre, ezáltal minél nagyobb legyen az adott oldal látogatottsága. Ezzel nem csak a bűnügyi újságírói szakmát járatják le, hanem a teljes magyar médiát, nem utolsósorban pedig nem lennék annak a hozzátartozónak a helyében, aki ilyen módon tálalva olvassa vissza a családjában történt tragédiát az interneten.

A képek tekintetében mindig szem előtt tartjuk a személyiségi és kegyeleti jogokat, ha egy sérült vagy áldozat látszik, kikockázzuk az arcát. Eleve inkább a mentést próbáljuk megörökíteni, ugyan némileg a sokkolás a cél, de nem öncélúan közlünk horrorisztikus felvételeket, nem a vérre utazunk. Egyébként nemegyszer előfordult az is, hogy egy baleset elszenvedője a Lánglovagokon megjelent tudósítás hatására mondott köszönetet az őt megmentő tűzoltóknak és mentőknek.

- Hogy lehet ezt bírni lelkileg?
Nincs könnyű helyzetben egy fotóriporter, mert ahhoz, hogy minél élethűbben be tudja mutatni a történteket, szinte az esemény részesévé kell válnia, mind a tűzoltók erőn felüli munkáját, mind a sérültek tragédiáját át kell éreznie, s mindezt képbe öntenie. Ez rendkívüli pszichikai megterhelést jelent, mely az ember egész életére hatással van. Ahogy a tűzoltók, úgy próbálják a fotósok is kibeszélni egymás között az eseteket, ez némileg segít.

- Mi volt az eddigi legmegrázóbb eset, amivel találkoztál?
A tűzoltókat leginkább a gyermekhalál rázza meg, és nem hiszem, hogy a fotósoknál is máshogy lenne. Ilyen tragikus látványban szerencsére még sosem volt részem. De ahogy mindenkiben, az első holttest képe ma is tisztán él bennem: egy mozgásában korlátozott, idős nő ágyban dohányzott, az ágy meggyulladt és a lakó szó szerint beleégett. A halál úgy állt be, hogy a fekvő nő jobb karja a levegőben volt, próbálta ugyanis a falon lévő telefont elérni.

Fotó: Kis-Guczi Péter
Nézze meg Kis-Guczi Péter fotóit!

- Kik szoktak fotózni egy tűzeset, karambol helyszínén?
Lassan azt mondhatjuk, mindenki fotóz - rendőrség, tűzoltóság, mentőszolgálat, hivatásos fotóriporterek, bámészkodók. A rendőrség a helyszínelés, vizsgálat miatt, a mentőszolgálat inkább oktatási célra, a tűzoltóság viszont mindezeken túl a sajtón keresztüli tájékoztatásra.

A fővárosi tűzoltóságnál egy külön egység, a videócsoport foglalkozik a súlyosabb esetek dokumentálásával. Ennek a csapatnak a tagjai a vonulós tűzoltókhoz hasonlóan 24/48 órás ügyeletet adnak, kék lámpás autóval vonulnak a helyszínre, és védőfelszerelésük - sisak, légzőkészülék stb. - is van, így közel tudnak kerülni az eseményekhez. Párban dolgoznak, egyikük vezet, valamint fotóz, a másik kolléga DV-kamerával forgat: ezeket lehet látni gyakran a tévék hírműsoraiban. A felvételeket esetenként oktatási, bevetéselemzési célra is felhasználják, például 2006-ban a három tűzoltó halálával végződő műegyetemi tűz vizsgálatánál fontos szerepet kapott.

A videócsoport munkája a fővárosi tűzoltóság úgynevezett elsődleges működési körzetére, tehát Budapestre és 22 környékbeli településre terjed ki, így az egységnél dolgozók rendkívül sokat vonulnak, ezáltal lényegesen több tragédiának lesznek a szemtanúi. A tűzoltóságok esetében a videócsoport az országban egyedülállónak tekinthető, más parancsnokságon sajtóreferenssel, szóvivővel vagy az esethez amúgy is vonuló tűzoltókkal oldják meg a fotózást, természetesen úgy, hogy az elsődleges mindig a mentés marad. Tűzvizsgálati célból is készülnek fotók, ezek a felvételek azonban olyanok, mint a rendőrség bűnügyi helyszínelői által készített képek, így többnyire nyilvánosságra sem hozhatók.

Fotó: Kis-Guczi Péter
Nézze meg Kis-Guczi Péter fotóit!

- Nem szoktak bezavarni a fotós "hiénák" vagy fényképezővel kíváncsiskodó "civilek"?
Hiéna, erről a szóról az jut eszembe, amikor a súlyos baleseteknél összegyűlik a tömeg, bámulják a sebesülteket, halottakat, mobiltelefonjukkal fényképeznek, közben pedig a hivatásos fotóriporterek felmenőit szidják. Valójában ezek a "katasztrófaturisták" a hiénák. A média képviselői a munkájukat végzik, nem kis felelőséggel. A balesetekre, tűzesetekre specializálódott fotóriporterek amúgy nagyon profi módon végzik a dolgukat, tudják, mit lehet, mit nem. A képzeletbeli kordonon belülre amúgy ők is csak a tűzoltóság kárhelyparancsnokának engedélyével léphetnek.

A bámészkodók fotózását több szempontból sem tartom szerencsésnek. Egyfelől már fényképezőgéppel a nyakában sokan hivatásos bűnügyi fotóriporternek érzik magukat, s jogot formálnak a közeli felvételek készítésére, ezzel akadályozzák a mentést. Másfelől, az akár halottakat ábrázoló képek kontrollálatlanul útra kelhetnek a világhálón. Vannak helyzetek, amikor a fényképezéssel a tűzoltót is veszélybe sodorhatják; például tilos vakuzni láncfűrész használatánál, magasban, mélyben való beavatkozásnál, amikor egy pillanatra sem lehet elvakítani a lánglovagokat.

- Mi a legnehezebb a balesetek fotózásában? Meg lehet ezt tanulni?
A kezdő fotóriportereknek rendkívül ajánlom ezt a szakterületet. Egyfelől hálás téma az életmentés, másfelől olyan helyzetek adódnak, melyeknél a fotószakma minden csínja-bínja gyakorolható. Ami nagyon egyedinek számít, itt gyorsan történik minden, másodpercek tört része alatt kell dönteni a megfelelő szemszögről és kompozícióról. Ugyanakkor a sötétben a tűzoltók védőruháján lévő fényvisszaverő csík megnehezíti a fotózást, ezáltal nem csak a záridő és a blende manuális beállítására, hanem a vaku automatikájának felülbírálására is gondot kell fordítani.

Forrás: Molnár Tamás/Lánglovagok.hu
Nézze meg Kis-Guczi Péter fotóit!

- Milyen fényképezőgépet használsz?
Hajdanán a fotózást Zenittel és Practicával kezdtem, az első digitális fényképezőgépen egy 2,1 megapixeles Olypmus C2020 kompakt gép volt, mely rendkívül a szívemhez nőtt, és ma is ereklyeként őrzöm. Minden körülmények között megállta a helyét, a beépített vakuja a profi fényképezőgépekét hazudtolta meg, s még a tűzszimulációs konténer több száz Celsius-fokot is könnyedén vette. Pár év múlva a tükörreflexes Canon 300D engem is elcsábított, ekkor vásároltam külső vakut és teleobjektívet. A gép zártörése után Canon 5D-re tértem át, de emellett egy Canon PowerShot A620-as is ott lapul a táskámban.

- Tényleg létezik tűzoltós "horrorfilm"?
A Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság a videócsoport felvételeiből összeállított egy olyan rövidfilmet, mely a tűzoltószakma pszichikai értelemben vett legnehezebb pillanatait mutatja be. Ezek a képsorok nagyon felkavarók, egyfajta próbaként alkalmazzák a jelentkezőknél, hogy még a kiképzés előtt nagyobb eséllyel derüljön ki, az illetőnek inkább más hivatás után érdemes néznie.

- Biztosan történik néha hepiend is. Elmesélnél egy ilyen esetet?
Az emberi élet megmentése önmagában hepiend. Lehet, hogy a baleset, tűzeset következtében egy átlagos emberhez viszonyítva az illető fizikailag már nem tud teljes életet élni, de ez nem akadályozhatja meg őt a boldogságban. Az életnél pedig nincs szebb ajándék.