Mindig bekapcsolva - tinédzserek az interneten

Vágólapra másolva!
Ritkán beszélünk arról, hogyan használja a tinédzser korosztály az internetet. Pedig ez a generáció, amely anyanyelvként beszéli a digitális eszközök és az internet nyelvét, amely nincs lemaradásban nyugati kortársaihoz képest: a fiatalok 94 százaléka legalább hetente egyszer hozzáfér a világhálóhoz.
Vágólapra másolva!

A Ságvári Bence által elkészített első Fanta Trendriport adati arról árulkodnak, hogy míg az országos internetpenetráció csupán 35 százalék körül mozog, a 14 és 17 év közé esők 94 százaléka hetente egyszer legalább internethez jut, kétharmaduk pedig napi rendszerességgel használja a világhálót. Hordozható zenelejátszóval 41 százalékuk, digitális fényképezőgéppel pedig egyharmaduk rendelkezik. A tinik nem csupán a számítógépes kultúra fogyasztói, a mobiltelefonok értő felhasználói, ők azok, akik a minket körülvevő technikai világot már természetesnek élik meg, hiszen beleszülettek. Az arány némiképp romlik, ha 18 és 29 év közé esőket vizsgáljuk, írja a riport, ennek a korosztálynak csupán háromnegyede rendszeres nethasználó.

Digitális bennszülöttek

Ságvári szerint minden okunk megvan arra, hogy a mai tiniket digitális bennszülötteknek tartsuk. Az 1990-ben születettek egyidősek a World Wide Webbel, nyolc-kilenc évesen találkozhattak az első mp3 formátumú zeneszámokkal, 2001 végén, alig negyedik vagy ötödik osztályosként, pedig már olvashatták magyar Wikipedia első szócikkeit is, amely akár a lecke megírásában is segíthetett nekik. Bármennyire belenőttek is a technikai világba, a kütyüket nem önmagukért szeretik, a társas kapcsolatok új helyszínét biztosító vívmányt és az önkifejezés új útját látják ezekben az eszközökben.

Nethasználatuk intenzitásában is kiemelkednek a hazai tinik. Az NRC 2007-es VMR kutatása szerint az átlagos tinédzser hétköznaponként 1-2 órát tölt gép előtt, ám a csoport aktívabb harmadánál ez akár ennek duplája is lehet. A legtöbbet gép előtt ülők pedig akár napi öt órát is haszálhatják a világhálót. Hétvégén mindegyik csoport aktivitása fokozódik valamelyest, ilyenkor egyharmadra nő az öt órát gépezők aránya. Az ezzel kapcsolatban gyakorta emlegetett elidegenedéstől, beszűküléstől azonban nem tartanak a kutatók által megkérdezett fiatalok, legtöbbjük úgy érzi, a digitális technológiák könnyebbé teszik bizonyos dolgok felszabadult kibeszélését, ráadásul az internet növeli a barátokkal történő kommunikációval töltött időt.

Információt keres és zenét tölt le a többség

Sokban egyezik a tinik és az összes internetező által űzött netes tevékenységek listája. Levelezésre, szörfölésre, hírek keresésére és egy-egy ismeretlen szó meghatározásának megkeresésére nagyjából hasonló arányban használják a tizenévesek az internetet mint az átlag. Nem meglepő a tény, hogy iskolai feladatok megoldásához való információkat jóval gyakrabban keresnek, a korosztály 96 százaléka szokott a lecke elkészítéséhez szükséges adatoknak utánanézni a neten. Az viszont mindenképp elgondolkodtató, hogy 88 százalékuk tölt le zenét, nyolcvan százalékuk játékra is használja a háló, 62 százalékuk pedig az interneten szerez be filmeket. Ez a három adat mind jóval magasabb az átlagnál, jelezve, hogy az internetes tartalomterjesztés ideje lassan hazánkban is eljön, még ha a megfelelő iparágak felkészületleneknek is tűnnek.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Míg blogokat rendszeresen a tinédzserek harminchat százaléka olvas, saját blog oldallal csupán 17 százalékuk rendelkezik. Ez a szám akár nagynak is tűnhet, ám ha úgy nézzük, hogy egy átlagos harminchárom fős iskolai osztályból csupán hat ember vezet netnaplót, máris nem tűnik óriásinak. Meglepőbb, hogy egy 2007 második felében végzett kutatás szerint az összes internetező között hasonló arányban találhatóak olyanok, akik töltöttek már fel videót megosztó oldalakra. A közel száz százalékos mobiltelefon-penetráció, és az arra vonatkozó előrejelzések, hogy 2010-re minden mobiltelefon alkalmas lesz hang- és képrögzítésre, arra mutatnak, hogy ez az arány minden bizonnyal nőni fog az elkövetkező években.

Máshogy netezik a tizenéves

Ennyi különféle tartalmat nem lehet a régi módon, lineárisan fogyasztani. Az internetező tinik - illetve a nethasználók általában - megosztják figyelmüket a különböző feladatok között: csetelnek barátaikkal, képeket osztanak meg, videót töltenek fel vagy le, blogot írnak. Közben persze lehet hogy szól a rádió, de meglehet, hogy már az internet számos megosztó szolgáltatásának egyikéről hallgatják a legújabb slágereket. Elképzelhető, hogy megy a tévé a háttérben, a számok azt mutatják, hogy az utóbbi öt évben nem változott számottevően a tinédzserek által tévé előtt töltött idő. Ám abban is biztosak lehetünk, hogy a tévéműsoroknak szentelt figyelem már nem annyira intenzív, mint az tíz évvel ezelőtt lett volna. Az új generáció a tartalmak befogadása helyett kommunikálni szeret. Olyan webhelyeket látogat, ahol valami aktivitást várnak el tőle, ahol csinálni lehet dolgokat.

Ez a trend ismerős az internettel foglalkozó szakemberek számára. Ross Mayfield, az üzleti-közösségi webbel foglalkozó Socialtext igazgatója már 2005-ben megírta, hogy a világháló a helynév metaforák felől az igék felé tolódik. Azaz az emberek nem elmennek a Google-re, vagy ott vannak az iWIW-en, hanem facebookoznak, twittereznek, vagy éppen vateráznak. Mayfield szerint az ottlét helyett a részvétel, a cselekvés vált fontossá, és ezt az elméletet tökéletesen igazolják a Fanta Trendriport adatai is.

Kik vagytok ti játékosok?

Nem tudjuk pontosan, kik a magyar videójátékosok. - tette hozzá a Trendriportban szerepő adatokhoz Fekete Zsombor, az Elektronikus Játékkultúra Magyar Egyesület elnöke a kutatás bemutatása alkalmából rendezett sajtóvitán. Fekete szerint több, zárványszerűen létező játékosközösséget lehet találni, erre a Levelup játékkulturális műsor vezetőjeként lehetősége is volt, ám átfogó kutatás nincs a magyar játékosokról. Az Egyesült Államok átfogóbb kutatásaiból lehet csak következtetni a hazai állapotokra, ott pedig az tapasztalható, hogy felnőtt a játékkal tinédzserkorban új jelenségként találkozó generáció. Az átlagos amerikai játékos 33-34 éves, amihez természetesen az is hozzájárul, hogy a felmérésekbe beleszámítanak az egy-egy Pasziánsz vagy Zuma elé leülő alkalmi játékosok is.