Több mint száz hazai hírközlési szolgáltató előfizetői szerződéseit vizsgálta az NHH. A vizsgálat során egyetlen olyan internetszolgáltatót vagy telefontársaságot nem találtak, ahol ne lett volna hiányos valamelyik előfizetői szerződés (a szolgáltatóknak egy általános szerződési feltételük, de többféle előfizetési szerződésük lehet - a nyújtott szolgáltatások számától függően).
A jogok kimaradtak, a kötelmek nem
A hatóság sajtóközleményében jelezte: a vizsgálat eredményeinek elemzésekor szembetűnő volt, hogy míg az előfizető adatai, valamint egyéb, az előfizetőt kötelező feltételek (például a szolgáltatásra irányadó díjak) teljes körűen rögzítve voltak a szerződésekben, addig az előfizetőt megillető jogok, illetve a szolgáltatót kötelező feltételek nem, vagy csak hiányosan szerepeltek.
Az esetek több mint felében hiányoztak a hibabejelentés-, a panasz megtételének módjai; a szolgáltatás szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogok, a díjvisszatérítés rendje, az előfizetőt megillető kötbér mértéke, valamint a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó egyéb díjak. A legjobb - bár ott sem hibátlan - szerződéseket a három mobiltársaságnál találta az NHH, a legrosszabbakat az internetszolgáltatóknál.
Legközelebb büntetnek
Az NHH-nak nem ez az első szerződésekre vonatkozó vizsgálata, és eddig mindig találtak problémás passzusokat a társaságok dokumentumaiban. A hatóság valamennyi szolgáltatót határozatban marasztalta el, és kilátásba helyezte: ha a jövőben zajló utóvizsgálatok során is hiányosnak találja a szerződéseket, bírságot szab ki a szolgáltatókra.
Az NHH nem nevezte meg az elmarasztalt szolgáltatókat, de közleményében jelezte: 15 millió ügyfelet szolgálnak ki az érintett társaságok - vélhetően tehát a piac legnagyobb szereplői bekerültek az ellenőrzésbe.
(Az [origo] kiadója a T-Online Magyarország, amely a Magyar Telekom csoport tagja)