A webkettő megöli a jó dizájnt

Vágólapra másolva!
Az új, divatos funkciók miatt a webszájtok tervezői elhanyagolják a legfontosabb alapelveket, például a könnyű kezelhetőséget - állítja Jacob Nielsen usability-guru.
Vágólapra másolva!

Nielsen szerint annak, hogy az oldalakat mindenki dinamikusabbá próbálja tenni, a felhasználók látják kárát, mivel nehezebben jutnak hozzá a szükséges információkhoz - véli a szakember a BBC beszámolója szerint. A webkettes újdonságok, mint például a személyre szabható felületek és az oldalak szabadon variálható elemei látványosak ugyan, rontják a használhatóságot, ami Nielsent a dotkom-őrület kilencvenes évek végi csúcsára emlékezteti: ekkor született ugyanis egy rakás lenyűgöző külsejű, de csapnivaló funkcionalitású webszájt.

A szakember szerint a cégek ma is inkább a divatnak szeretnének megfelelni, és eközben - sajnálatos módon, jegyzi meg Nielsen - elhanyagolják a legfontosabb alapokat. Ezek közé tartozik többek között például az, hogy az oldal könnyen használható legyen, hatékonyan lehessen keresni rajta, a szövege közérthető, zsargontól mentes legyen, és hogy használhatóságát előre leteszteljék. A usability-szakértő szerint a (funkcionalitásnak megfelelő) dizájnon már akkor el kellene gondolkodni, mielőtt az első kódsor megszületne.

"A közösség, a dinamikus oldalak, a felhasználók által generált tartalom előtérbe helyezése nem ugyanúgy rossz, mint a dotkom-boom idején készült oldalak; csupán arról van szó, hogy ezek miatt nem kellene sutba vágni az alapvető elveket" - állítja Nielsen, mivel előbbiek "nem ugyanolyan hasznosak".

A szakember azt is kiemelte, hogy a felhasználóknak csupán csekély része állít elő maga is tartalmakat a weben: 1 százalékuk rendszeresen, 9 százalékuk alkalmi jelleggel, 90 százalékuk pedig szinte sohasem. A weboldalak tervezőinek pedig főleg az lenne a feladata, hogy ezt a többséget szolgálják ki a számukra fontos információkkal ahelyett, hogy a hozzájárulásukat erőltessék. "Nekik a web csak egy eszköz, nem pedig maga a cél" - mondja Nielsen. A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy bár napjaink legsikeresebb weboldalai a felhasználók által generált tartalomra építenek - mint például az iWiW, a MySpace vagy a fotómegosztók -, de ezek számszerűleg is elenyésző kisebbségben vannak a webszájtok összességéhez képest.