ACDSee Photo Editor (5. rész)

Vágólapra másolva!
A fotó világosságát és kontrasztját szabályozó eszközök után most a lényegesebb színmódosító szűrőket, és az úgynevezett szelektív élesítést ismerhetik meg.
Vágólapra másolva!

Color Equalization

Az Adjustment/Color Equalization szűrő ugyanúgy működik, mint egy erősítő hangszínszabályzói, csupán annyi a különbség, hogy itt frekvenciatartományok helyett színtartományok erősíthetők vagy gyengíthetők.

Megjelenő ablaka megegyezik a korábban bemutatott világossági szűrőkével: legfelül találhatók az előnézeti képek méretét beállító opciók, bal oldalt a nézőképek, jobb oldalt alul pedig a szűrőhatást beállító kezelőszervek. A tizenhárom potméter egy-egy színtartomány telítettségét, vagy telítetlenségét befolyásolja. A csúszka emelésével erősíthető egy adott színcsoport telítettsége, csökkentésével pedig gyengíthető ugyanez a jellemző. A potméterek a Reset gombbal állíthatók vissza az alapértékre, míg az adott beállítás a Save Presettel menthető, később pedig a felső, Presets ablakrészben hívható elő.

Forrás: [origo]

Hue/Saturation

Ezzel a szűrővel állítható be legkönnyebben a fotó színezete és színtelítettsége. A jobb felső ablakrészen itt is megjelennek az előző cikkben leírt variációs képek. A középső képen az aktuális képállapot látható: a körülötte lévő variációkra kattintva a fotó felveszi a választott hatást. A variációk közti lépéstávolság az Amount of Variation Between Previews csúszkával állítható.

Jobb oldalt alul találhatók a Hue/Saturation legfontosabb beállításai: a Hue csúszka a fotó színezetét tolja el meghatározott irányban, az alul látható Input és Output feliratú színskálán ellenőrizhető, hogy az eredeti színekhez képest (Input) milyen módosított színekkel (Output) jelenik meg a kép.

A Saturation opcióról az előző szűrőnél is szó volt. A csúszkát jobbra húzva növekszik a színek telítettsége, balra pedig csökken. A hatás az Input/Output skálán és a bal oldali nézőképen ellenőrizhető. A Lightness csúszkával a fotó világossága állítható be. Használatának a Saturation lehetősséggel karöltve van igazán értelme, hiszen a kép világosításánál a színek többnyire fakulnak. Ilyen esetben jön jól, hogy a két beállítás egy ablakból érhető el, hiszen a kifakult színek telítettsége a Saturationnel javítható.

Forrás: [origo]

Remove Color Cast

Hasznos opció, amivel a furcsán elszíneződött képekről vehető le a "színfátyol". Egy kézenfekvő példa erre a régi megsárgult színes fotók javítása, szkennelés után. A javításhoz két kezelőszerv áll rendelkezésre, egy kis célkereszt ikon, amelyre kattintva az egérmutató is hasonló jelölőeszközzé válik. A célkeresztet a fotó olyan része fölé kell vinnünk, amelynek eredetileg fehér, középszürke, vagy fekete színűnek kellene lennie, de most a színfátyol miatt mást színben, pl. sárgásan pompázik. Erre a területre kattintva a szoftver ezt veszi referencia fehérnek (szürkének, feketének) és a kép összes többi színét hozzá igazítja. A Selected Color ablakban látható a célkereszttel kiválasztott szín. A színfátyol eltávolításának erőssége az alul lévő Intensity csúszkával szabályozható.

Forrás: [origo]

Temperature/Tint

A természetes és mesterséges fényforrások színe, pontosabban színhőmérséklete igen eltérő lehet. Az emberi szem és agy összehangolt munkája kell ahhoz, hogy az eltérő színhőmérsékletű fényforrások által megvilágított tárgyakat a helyes színben lássuk. A digitális fényképezőgépek és filmek viszont nem ilyen "okosak". Előre meg kell nekik határozni, hogy a fotózott téma milyen színhőmérsékletű fénnyel lett megvilágítva, különben fura színeltolódások köszönnek vissza a kész fotókon. A színhőmérséklet helyes beállítása, az úgynevezett fehéregyensúly viszont nem minden esetben elegendő, és vannak olyan szituációk, amikor a jó beállítás sem hoz megfelelő színeket. Ilyenkor segít az utólagos színhőmérséklet/fehéregyensúly beállítás. Az ACDSee Photo Editor Temperature/Tint szűrőjével Kelvin értékekben adható meg a kép fényforrásának színhőmérséklete (Temperature). A csúszka 2000-50 000 K között állítható. Napfény, vagy vakus megvilágítás esetén az ideális érték megközelítőleg 5000-5500 K, izzólámpánál 2-3000 K, esős, borult időben 9-10 000 K. A fényforrás színhőmérsékletének helyes megválasztása esetén a fotó színei természetessé válnak. A hatás a Tint (színezet) csúszkával finomítható.

Forrás: [origo]