Teszt: nehézsúlyú fényképező Koreából

Vágólapra másolva!
A világ legnagyobb digitális kijelzője és legnagyobb átfogású optikai zoomja kapott helyet a dél-koreai gyártó csúcskategóriás fényképezőjében, a Samsung Pro815-ben. Tesztünk során azonban fény derült néhány szembetűnő hiányosságra is.
Vágólapra másolva!

A Samsung kínálatában a nyolc megapixeles Digimax Pro815 az első haladóknak szánt, tükörreflexesekre emlékeztető kamera. A paraméterekre valóban nem is lehet panasz: igencsak meggyőzőek a technikai adatok, így kíváncsian vártuk, hogy végre górcső alá vehessük az ígéretesnek tűnő gépet.

Annak ellenére, hogy közel egy évvel ezelőtt mutatták be a hatalmas digigépet, a boltok polcain csupán jóval később, tavaly év vége felé jelent meg. Addigra természetesen a konkurencia is jelentős lett, és ma már sok, hasonlóan nagy zoomos fényképező közül lehet választani, többek között a Sony, a Panasonic, vagy a Canon kínálatából. Ennek fényében kimondottan érdekes, hogy vajon a gyakorlatban mire képes a Samsung üdvöskéje, képes-e maga mögé utasítani a nevesebb gyártók termékeit.

Külső kialakítás, fogás

A fényképezőt kicsomagolva elsőnek a hatalmas méretei tűnnek fel: a manapság, amikor szinte minden a miniatürizálásról szól, és a mindenki szeretne minél kisebb masinát vásárolni, váratlan ez a méret. A Samsung egyértelműen szembefordul a trenddel, és a minél nagyobb, annál jobb elvet látszik követni.

A Pro815 nem csupán fizikailag nagyobb a legtöbb belépő szintű tükörreflexes gépnél, hanem kimondottan nehéz is: tömege 910 gramm, így veszélyes helyzetekben önvédelemre is kitűnő. Természetesen ekkora fényképezőt nem egykezes használatra szántak, így a kezelőszervek sem a jobb oldalra koncentrálódnak, hanem egyformán oszlanak meg.

Forrás: [origo]

Messzelátó optika, akadozó autófókusz

Jelenleg ez a fényképező rendelkezik a világon a legnagyobb zoomtartománnyal a fix objektíves termékek között. A Schneider-Kreuznach lencse hihetetlenül nagy, tizenötszörös optikai zoomot kínál. Kisfilmes értékeken számolva ez 28 - 420 milliméteres átfogásnak felel meg, vagyis szinte minden fotózási igénynek megfelel. Ilyen szempontból tehát a Samsung jobb a konkurenseknél, hiszen azok tartománya 35 milliméternél kezdődik. A hatalmas zoomnak azonban nem lehet határtalanul örülni, ugyanis nem szerelték fel optikai képstabilizátorral, mint az idei új gépeket, így a bemozdulásos életlenség veszélye jóval nagyobb.

Az élességállítással is gondok akadtak: tele állásba zoomolva egyre rosszabb teljesítményt nyújt a rendszer, rossz fényviszonyok között pedig szinte képtelen volt beállítani a helyes fókuszt. Az élleségállító lassúságát még jobban fokozza, hogy az exponálógomb lenyomása és a tényleges fénykép elkészülte között jelentős idő telik el, idegen szóval mondva a shutter lag meglehetősen hosszúnak bizonyult, ilyet pedig ebben a kategóriában nem lehet tolerálni. Mozgó emberek, illetve tárgyak fotózására nem a Samsung a legtökéletesebb választás.

Forrás: [origo]

Digitális kijelzők

Képkomponálására számtalan módon van lehetőség: a kamera összesen három digitális kijelzővel rendelkezik. Ezek közül a legnagyobb a gép hátoldalán található, átmérője pedig nem kevesebb, mint 3,5 coll. Jelenleg ez a világon a legméretesebb, digitális fényképezőre szerelt LCD. A hátoldali monitor felbontása egyébként megfelel az alapvető elvárásoknak, hiszen 235 ezer pixeles, és napfényben is jól használható.

Optikai kereső helyett egy elektronikus változat található a hatalmas LCD mellett. A dioptriaállítási lehetőséggel ellátott apró kijelzőt például az akkumulátor lemerülése esetén érdemes használni, bár általános használatra is kiváló, felbontása szintén 235 ezer pixel.

Külön érdekesség, hogy a Pro815 kapott egy harmadik kijelzőt is, ez pedig a masina tetején található. Alapállapotban a fényképező aktuális beállításait mutatja, de egy gomb benyomásával változtatható a nézet, és komponálásra is lehet használni. Állványon való fotózáskor ez az üzemmód nagyon kényelmes lehet, egyben emlékeztet a Sony R1 felfelé kiforgatható monitorára is.

Üzemmódok

A Samsung csúcsgépét elsősorban haladóknak szánták, és ez üzemmódokban is megmutatkozik. Az expozíció állítható teljesen manuálisan, de vannak úgynevezett félautomata módok is: ilyenkor a blendét, vagy a záridőt megadva a gép automatikusan állítja be az egyéb paramétereket. A digigép használata során nekünk az is tetszett, hogy a fényérzékenység, a fehéregyensúly, a fénymérés, a vakuzás, és még sok más beállítás külön kezelőszervet kapott, így nem kell a menürendszerben bolyongani egyetlen érték gyors módosításához.

Természetesen gondoltak a tervezők a kezdőkre is: ők választhatnak a beprogramozott téma módok közül, vagy akár teljesen az automatikára is bízhatják magukat. Az előre beállított helyzetek között található többek között portré, tájkép, tűzijáték, tengerpart fotózására alkalmas üzemmód is.

Forrás: [origo]


Mozgóképfelvétel

Manapság teljesen elképzelhetetlen egy ilyen felsőkategóriás modell videófelvételi lehetőség nélkül: ez a Pro815-ből sem hiányzik, viszont igencsak korlátozott a működése. A legjobb felbontású mozgókép 640x480 pixeles, és 25 kép/másodperc sebességgel rögzíthető, egy-egy felvétel maximális hossza viszont mindössze 30 másodperc. A látószöget természetesen lehet állítani videózás közben, de manuális zoomról lévén szó, nehéz folyamatosan mozgatni, és ilyenkor az autófókusz is gyakran hibázik.

Végszó

A Samsung Pro815 ára Magyarországon bruttó 170 ezer forint körül mozog. A legközelebbi konkurensek, vagyis a Canon, a Panasonic, illetve a Sony tizenkétszeres zoomos, stabilizátoros gépei ennél körülbelül 50 ezer forinttal kevesebbért hazavihetők. Kinek érdemes mégis a Pro815-öt választani? Annak, aki a szélesebb látószöget előnyben részesíti, és nem szeretne gyors mozgást megörökíteni. Megfelelő fényviszonyok között a Samsung élességállító rendszere is megbirkózik a feladattal, bár videózás közben gondjai akadhatnak.

Halász Dániel