A Mátrix ihlette a F.E.A.R.-t is

Vágólapra másolva!
Nem maradunk shooterek nélkül az idei évben sem. Az akciójátékok palettáját színesíti a NOLF-ot írt Monolith nyárra várható programja, a F.E.A.R. is, melyben főhősünk még az idő folyásába is beleavatkozhat. 
Vágólapra másolva!

Úgy tűnik, hogy a modern kor akcióprogramjaiban egyre fontosabb szerepet kap az idő lelassítása, melynek bogarát nyílván a Mátrix filmek ültették el a fejlesztők fülében. Találkozhattunk már ezzel az ötlettel a Prince of Persia: Sands of Time-ban, helyet kap az időlassítás a készülő TimeShiftben, és hasonlóval próbálkoznak a Monolith Productions programozói abban a részben modern, részben misztikus akciójátékban, mely valamikor az idén nyáron kerül forgalomba F.E.A.R. címen.

Nézzük, hogy miként is működik majd az idő manipulálása ebben a programban. A játékos egyszerűen, egyetlen billentyű megnyomásával aktiválhatja majd ezt a képességet. Akkor felbukkan a képernyőn egy indikátor, ami folyamatosan "telítődik", egyenes arányban a fokozatosan normális sebességűre gyorsuló idővel. Mikor ez a különleges képesség aktív, akkor a karakterek, valamint a környezet elemei a valóságosnál jóval lassabban mozognak, de a játékos figurája is lelassul - na persze nem annyira, mint a többiek. Ennek következtében sokkal könnyebben tervezheti meg a kívánt akciókat, és a Mátrixban látotthoz hasonlóan akár még a lövedékeket is kikerülheti. A Monolith és a Vivendi eddig nem szivárogtatott ki sokat a játék történetéről, így nem tudjuk pontosan, hogy miért is tud a karakter játszadozni az idővel, minthogy az sem tiszta még, hogy az idő lassításának időtartama függ-e majd valamilyen tulajdonságtól.

Jól hangzik, hogy az időt lelassítva támadhatjuk meg ellenfeleinket, de nézzük meg azt is, hogy miféle fegyverekkel, eszközökkel tehetjük mindezt. Találkozhatunk hagyományosnak tekinthető shooter-kellékekkel, mint pisztolyok, puskák, gépfegyverek, gránátok, rakétavetők, és természetesen az elmaradhatatlan shotgun. Ezek mellett azonban a fejlesztők kitaláltak néhány különlegesebb eszközt. Az időzíthető, falra szerelhető, lézervezérlésű robbanószer, illetve detonátor még nem annyira új, mint ahogy az egyszerre három rakétát kilövő fegyver sem a Monolith játéktervezőinek agyában született meg, az a különleges fegyver azonban mindenképpen kiemelésre érdemes, mellyel nem közvetlenül az ellenfeleket lőhetjük meg, hanem a lábuk alól bonthatjuk ki a talajt, az így keletkezett gödrökbe pedig majd ők maguktól belesnek. Ez nem mindig jeleni majd automatikusan az ellenfél halálát, de mivel a gödörből nem tud kijönni, gyerekjáték lesz már puskavégre kapni a pórul járt ellenséget.

Az akciójátékok rajongóinak lidérces álmaiban gyakran fordul elő az egyik legproblémásabb shooter-esemény, nevezetesen mikor szembesülniük kell a ténnyel, hogy kifogyott a lőszer. A legtöbb akciójáték szereplői ekkor könnyű prédává válnak, de nem úgy a F.E.A.R.-ben megszemélyesített hős. A karakter halálos csapást mérhet ellenfeleire közelharcban is, melyet még akár akkor is érdemes alkalmazni, mikor van valamilyen használható fegyver nálunk. A közelharcban kések és más fegyverek várnak bevetésre, de puszta kezeinkkel, illetve lábainkkal is okozhatunk végzetes sebeket.

A Monolith nevét hallva két dolog jut általában a játékos eszébe: az egyik Kate Archer idomai a No One Lives Forever 2-ből, a másik pedig az a LithTech motor, amit számos játékfejlesztő megvásárolt a gárdától. Új játékukban már nem nyúltak a sikeres engine-hez, hanem teljesen új technológiát készítettek a programhoz, melyben minden, ma már alapvető eljárás helyet kapott a bump-mappingtól a dinamikus fényhatásokon át a Dx9 shaderekig. A fényhatásoknak már csak azért is fontos szerep jut, mivel a játékban szinte folyamatosan sötét helyeken járunk, ahol döntő fontosságú lehet észrevenni mindent, és emellett lehetőleg észrevétlen maradni. Ezúttal is vihetünk magunkkal egy zseblámpát, amit szerencsére nem kell eltennünk, ha előhúzunk valamilyen fegyvert.

Nem marad ki a játékból a multiplayer mód sem. Helyet kapnak a klasszikus játéklehetőségek, mint a deathmatch, a team deathmatch, vagy a capture the flag, melyek mellett különleges módokat is ígérnek a készítők, habár ezekről nincsenek konkrét információk, mint ahogy arról sincsenek, hogy egyszerre hány harcos szállhat ringbe az interneten, vagy helyi hálózaton keresztül.

A tavalyi évben nem egy igen sikeres first person shooter jelent meg, és várhatóan az idei év sem szűkölködik majd az akciókategória remekműveitől, így komoly konkurenciára számíthat a F.E.A.R. is. De mivel a már többször emlegetett NOLF 2 máig a legkedveltebb akcióprogramok közé sorolható, bízhatunk benne, hogy a Monolith most sem hagyja cserben a játékosokat.