Világokon átívelő kaland

Vágólapra másolva!
A Mysterious Journey második része után újabb kalandjátékkal, a remek grafikát, valamint összetett, embert próbáló fejtörőket felvonultató Sentinel: Descendants in Time-mal rukkoltak elő a lengyel Detalion fejlesztői.  
Vágólapra másolva!

A Sentinel: Descendants in Time-ban egy meglehetősen érdekes háttértörténettel találkozunk, ami el is várható a kalandjátékok esetében. A történet főhőse egy ifjú diák, Beni, aki rajong korának nagy felfedezőiért, akik életük kockáztatása árán is alászállnak azokba a sírokba, melyekben feltárulhatnak a múlt titkai. A történet alakulása szerint Beni csinos nővérét elragadja egy gazfickó, és csak akkor szabadíthatja ki a szeretett testvért, ha ő maga is elvándorol egy ősi sírboltba, melyet ráadásul egy Dormeuse nevű gonosz mesterséges intelligencia által irányított csapdák védenek.

Dormeuse-ről azért talán túlzás kijelenteni, hogy gonosz, már csak azért is, mert csak egy mesterséges elmével állunk szemben. A történet egyik érdekes fonala a főhős és a nőnemű MI folyamatosan alakuló kapcsolata, mely egyre kevésbé nevezhető ellenségesnek. Dormeuse folyamatosan meséli el Beninek a világ részeinek felépítését, és sok esetben az ő utalásai vezethetnek el a magoldáshoz. Ráadásul egyre jobban kiismerjük a virtuális hölgy programozott személyiségét, ami szintén közelebb vihet egyes rejtvények megoldásához.

A játékban több, egymással kapcsolatban álló mikrovilágot járhatunk be, hogy végül eljussunk a végső sírhelyre, ahol Beni nővérét is kiszabadíthatjuk. A világokat portálok kötik össze, és mindegyik pályát első személyű nézetből láthatjuk. Ebben természetesen az is benne van, hogy nincsenek mozgási kötöttségek, vagyis bármit megvizsgálhatunk távolról, vagy akár közvetlen közelről is. A megjelenítésre nem lehet panaszunk, hiszen az a Jupiter motor dolgozik a program alatt, ami a No One Lives Forever 2-t, valamint a TRON 2.0.-t is mozgatta.

A játékban megoldásra váró fejtörőkből nincs hiány, sőt, néha azon érzése támad a játékosnak, hogy kicsit túlzásba is vitték ezek elhelyezését a fejlesztők. Ezt az érzést csak fokozhatja, hogy a rejtvények meglehetősen keményre sikeredtek, és valljuk meg őszintén, kicsit egyhangúra is. Ha sikeresen el akarunk jutni a végső próbatétel színhelyére, szükségünk lesz memóriára, megfigyelőképességre, logikára, és nem utolsó sorban egy jó nagy adag türelemre.

A 3D-s megjelenítés egyfelől előny a rejtvények megoldásában, másfelől viszont a "valós" távolságok miatt hátránnyá is válhat. Akadnak olyan puzzlék, melyekben igencsak komoly távokat teszünk egy-egy kapcsoló, vagy irányító panel között, ami elég frusztrálóvá válhat egy idő után. A régi kalandjátékokban igencsak nagy megelégedést adott, ha rájöttünk egy feladat megoldására, amiből a Sentinel: Descendants in Time-ban sokat elvehet az a tudat, hogy a gyakorlati megvalósítás hosszú perceket vesz majd igénybe.

A fenti problémának egy gyakorlati példája az a vulkanikus világ, ahol igen hamar rájövünk, hogy a siker kulcsa a hidakat vezérlő panelek gombjainak a megfelelő sorrendben történő megnyomása, aminek következtében a hidak úgy húzódnak a helyükre, hogy áthatolhatunk a világon. Ezek a hidak azonban rendkívül hosszúak, és a feladat innentől már nem áll másból, mint átmenni egy hídon, megnyomni egy gombot, felírni a reakcióját a hídnak, majd mindezt elölről kezdhetjük, ha rossz gombra esett a választásunk. Ha nincs szerencsénk, egy óránál is többet vesződünk majd a fránya hidakkal.

Korábban említettük, hogy a programba az a Jupiter grafikus motor került, ami már több programban is bizonyította képességeit. A motornak köszönhetően mind a karakterek, mind a világ nagyon szemet gyönyörködtetőre sikeredett, és azt is érdemes külön kiemelnünk, hogy a fejtörők még illeszkednek is az egyes világokhoz - például a halászfalukkal tarkított területen halászhálókkal kapcsolatos feladatokat kapunk, a járhatatlan vulkáni tájon ott vannak az emlegetett hidak, és így tovább. A zene és a hanghatások már nem olyan jók, mint a grafika, de azért komolyan nem húzzák le a játék értékelését.

Nem nevezhetnék korszakunkat a kalandjátékok időszakának, így a Sentinel: Descendants in Time-ot annak ellenére is örömmel köszöntjük, hogy azért nem éri el a Simon, the Sorcerer, a DOTT, a King's Quest, vagy a Myst hangulatát. Ha nem lennének az unalmas járkálások a fejtörők megoldásánál, a program kiváló osztályzatot érdemelne, de a lengyel fejlesztők alkotása így is messze a jó játékok közé sorolható.

Rendszerkövetelmény:

RAM128 Mbyte RAM
HDD1.6 GB
VGA64 MB VRAM