Számonkérhetik a minőséget az internetezők

Vágólapra másolva!
Egy kormányrendelet jóvoltából jövőre számonkérhetik az internetszolgáltók és telefontársaságok ügyfelei a szolgáltatók ígéreteit. A távközlési vállalatoknak a jövőben több minőségi követelménynek kell eleget tenniük.
Vágólapra másolva!

Nincs többé levegő beszélés a sávszélességről és percdíjakról: jövőre az internetszolgáltatók vállalkozási feltételeikben kell, hogy garantálják a szolgáltatások minőségét, méghozzá mérhető, sőt, más szolgáltatókkal összehasonlítható módon. Egy tavaly év végén született kormányrendelet, valamint egy, a hírközlési hatóság által kiadott kézikönyv ugyanis egészen aprólékosan rendelkezik a szolgáltatóktól elvárt minőségi követelményekről.

Garanciák mindenre

A szolgáltatóknak a jövőben garantálniuk kell a minimális sávszélességet (a garantált le- és feltöltési sebességet), a rendelkezésre állás paramétereit részletesebb felbontásban, a telefontársaságoknak pedig rögzíteniük kell többek között a hibafelvevő minimális válaszidejét, sőt, a sikertelen hívások arányát is előre meg kell határozniuk - mintegy vállalásként. Amelyik szolgáltatási minimálérték nem teljesül, azt igénybe nem vehetőnek nyilvánítja a rendelet, és a szolgáltató kötbért fizethet ügyfeleinek.

A szolgáltatóknak továbbá megfelelőségi igazolást kell mérő- és számlázórendszereikről kiállítaniuk. Ez azt jelenti, hogy az idő- vagy forgalomarányos elszámolást tartalmazó díjcsomagok előfizetői számonkérhetik - igaz, nem közvetlenül, hanem a az illetékes hatóság segítségével- például a mért és a valós forgalom közti különbséget. Ha például egy előfizető az adatforgalmi korlátozást hamarabb eléri, mint ahogy a saját mérése alapján számított rá, panasszal fordulhat a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz (NHH). Az NHH a megalapozott panaszok alapján pedig próbamérést végez a szolgáltató hálózatán, és ha a kiszámlázott és a valós értékek eltérnek, pénzbüntetést róhat a szolgáltatóra.

Magamagát méricskéli

Ugyanakkor a rendelet hatályba lépése ellenére is maradtak lyukak a fogyasztóvédelmi hálón. Ha az előfizető panasza jogosnak bizonyul, és a fogyasztóra nézve hátrányos eltérést tapasztalnak a teljesített és kiszámlázott szolgáltatás között, az ügyfél nem kap automatikusan jóváírást: az előfizetőknek maguknak kell kérniük a különbözet kifizetését, vagy a kötbért. Sajátos színezetet kölcsönöz a fogyasztóvédelmi ihletettségű rendeletnek az a tény, hogy a szolgáltatók akár saját maguk is kiállíthatják magukról a minőségi igazolást. Van persze lehetőség arra is, hogy külsős hitelesítő vállalkozást bízzanak meg ezzel, ám a meglehetősen borsos árú szolgáltatást vélhetően csak a legnagyobbak veszik majd igénybe.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság szerint, ha valamelyik szolgáltatónál hatósági mérésre van szükség, azaz felmerül a gyanú, hogy a minőségi vállalások nem teljesülnek, akkor az eredményeket az NHH honlapján közzéteszik. Ezek alapján a fogyasztók akár utólag is értesülhetnek arról, hogy saját szolgáltatójuk felül- alul- vagy a vállalás szerint teljesített. Ehhez persze szükség van arra is, hogy a szolgáltatók ügyfelei rendszeresen felkeressék a hatóság oldalait - ami nem életszerű elvárás.