Vallási élmények interneten és tévén

Vágólapra másolva!
Egy friss felmérés szerint számos amerikai interneten, tévében és rádión keresztül éli meg vallásos élményeit. A közvetett módszerek gyakorlatilag háttérbe szorították a tradícionális hétvégi templomba járást. 
Vágólapra másolva!

Többen élik meg a kereszténységet az Egyesült Államokban valamilyen médián keresztül, mint személyes megtapasztalás által, a templomban - derül ki a Barna kutatóintézet legfrissebb jelentéséből. A felmérés az USA teljes területére kiterjedt, s eredményeiből kiderül, hogy a felnőttek 56 százaléka vesz részt valamilyen templomi eseményen legalább egyszer egy átlagos hónap során. Ennél jóval nagyobb azonban azoknak az aránya, akik valamilyen médiacsatornán keresztül vesznek részt vallásos eseményeken, vagy vesznek igénybe valamilyen vallási/egyházi szolgáltatást - jelentette az Információs Társadalom es Trendkutató Központ Infinit hírlevele.

Az Egyesült Államokban a legnépszerűbb sprituális média a rádió és a televízió, de a vallással foglalkozó weblapok is nagyon kedveltek, hasonlóan a vallái témájú magazinokhoz, újságokhoz, könyvekhez. Emberek milliói számára ezek a nem közvetlen tapasztalást nyújtó médiaközegek jelentik az elsődleges forrást a vallási élmény megéléséhez.

A vallási tartalmú weboldalak a 13 évvel ezelőtti felmérés során gyakorlatilag fel sem tűntek a médiatérképen, ez a helyzet természetesen viharos gyorsasággal megváltozott. Ma már minden hatodik amerikai felnőtt olvasgat havi rendszerességgel vallásos tartalmakat a neten. Feltűnő, hogy az ilyen weblátogatók meghatározó, 41 százaléka evangelikus. Nem meglepetés viszont az, hogy főleg a fiatalabb korosztály érdeklődik nagyobb mértékben a vallási tartalmú szájtok iránt. Statisztikailag nézve az ilyen szörfölők nagyobb része a nyugati államokban él, és/vagy afro-amerikai. A felmérés megállapításai szerint a vallási tartalmak tekintetében egyedül az internet, mint új médium jelentősége növekedett, a többié vagy csökken, vagy stagnál.

A felnőttek közel fele (46 százalék) hallgat keresztény vallási témájú rádióműsort; minden hatodik felnőtt napi rendszerességgel. Ezzel az aránnyal e téren a rádió vezet minden más média előtt. Annak ellenére, hogy a rádió vezet, az utóbbi 13 évben előnye csökkenésének lehetünk szemtanúi: 1992-höz képest 10 százalékponttal mérséklődött a keresztény vallási műsorok után érdeklődő rádióhallgatók aránya: 56 százalékról a jelenlegi 46 százalékra. A felnőttek 7 százaléka napi, 46 százaléka havi rendszerességgel néz vallásos témájú műsorokat a tévében, a keresztény műsorok leggyakoribb nézői 60 év feletti, női tévénézők, legfőképpen a déli államokból.

ITTK Infinit