Új szolgáltatása miatt bírálják a Google-t

Vágólapra másolva!
Az ismert webes keresőt működtető cég új eszköztárjának egyik funkciója miatt érik támadások. Kritikusai szerint az AutoLink nevű funkció kereskedelmi weboldalakra irányítja a felhasználókat.
Vágólapra másolva!

A Google nemrégiben adott ki új változatot Google Toolbar nevű szoftveréből, amely egy, az Internet Explorer böngészőbe beépülő segédprogram. A kereső szolgáltatásainak közvetlen, gyors elérését szolgáló eszköztár egyik új, amerikai felhasználóknak szánt bétaváltozata többek közt egy AutoLink nevű funkciót is kínál.

Ez a szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a felhasználó által felkeresett oldalon szereplő bizonyos adatokhoz - pl. egy étterem címéhez, vagy egy könyv ISBN-számához - közvetlenül hozzárendel egy hiperlinket, amely a példákban említett esetben például egy online térképszájt, vagy az Amazon.com internetes áruház könyvekkel foglalkozó részlegének idevágó részére mutat.

Míg a Google vélekedése szerint a szolgáltatás hasznos hiperhivatkozásokkal segíti a böngészés közben a felhasználót, kritikusait azonban az aggasztja, hogy a funkció előzetesen kiválasztott weboldalakra irányítja a Google Toolbar használóit. Sokan aggályosnak találják továbbá, hogy a segédprogram az egyes weboldalak tulajdonosainak előzetes engedélye nélkül helyez el linkeket a weboldalakon. Ugyanakkor a fejlesztők azzal érvelnek, a felhasználóknak nem kötelező használniuk az AutoLink funkciót, s ha azt nem aktiválják, a felkeresett webhelyeket sem módosítja a Toolbar, ráadásul a funkciót bármikor ki is lehet kapcsolni. A Google tájékoztatása szerint az AutoLink által érintett cégek egyike sem fizetett azért a cégnek, hogy saját weboldalára mutató linkeket használjon a segédprogram.

Smart tag (intelligens címke) néven pár évvel ezelőtt hasonló szolgáltatást kívánt beépíteni a Microsoft is a Windows XP operációs rendszerbe is, ám a felhasználók tiltakozása, valamint védjegyekkel kapcsolatos problémák nyomán végül eltekintett a funkció integrálásától.