2004 az online naplók éve

Vágólapra másolva!
Több kutatás szerint is az idei évben felgyorsult az online naplók terjedésének üteme. A bloggolás minden eddiginél gyakoribb az internetezők körében, legyen szó naplók írásáról vagy olvasásáról.
Vágólapra másolva!

A közelmúltban számos olyan kutatás jelent meg, amely a "blogoszférával" foglalkozik, annak méreteit és jellemzőit próbálja körvonalazni. A számok gyakran ellentmondanak egymásnak, bár a tendencia kétségkívül felismerhető. A Technorati nevű, blogokra specializálódott cég szerint az elmúlt másfél év során durván öthavonta duplázódott meg a létező blogok száma. A cég 500 ezer blog létezését jelzi 2003 júniusában, és kb. 4 millióra becsüli a jelenleg létező naplók számát - írja az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ Infinit hírlevele.

A Pew Internet & American Life Porject véleménye szerint manapság 5,8 másodpercenként létrehoznak a világon egy új blogot, azaz naponta mintegy 15 ezer új regisztrálás történik. Egy másik adat szerint 2004 végére 10 millió bloggal számolhatunk - bár ezek jó része "halott", azaz nem vezetett napló. A Weblogs Inc vezetője, Jason McCabe Calacanis szerint az élő, aktív blogok száma kevesebb, mint 1 millió. A szakember kiemeli, hogy a lakosság nem egészen egy százaléka vezet online naplót, bár ez a szám az elkövetkező öt évben jelentősen növekedni fog. Calacanis egy másik számítása szerint mindössze 200 blog éri el a havi egymilliós forgalmat, és mindössze 20 képes havi tízmilliós látogatotságot produkálni.

A blogot írók demográfiai összetételéről is készült néhány adatfelvétel. A Persus vizsgálata szerint a szerzők 90%-a 13 és 29 év közötti, többségük (53%) tinédzser. Egy másik, Fernanda Viegas által elvégzett kutatás szerint a blogot írok ennél öregebbek, 46 százalékuk 21-30 év közé esik, míg 28 százalékuk a harmincas éveiben jár. Viegas felmérése szerint az online naplót vezetők közel kétharmada férfi, és szintén ilyen arányban találhatók meg köztük a legalább 1 éve blogolók.

Blogokról a lexikonokban

Hogy mennyire az érdeklődés homlokterébe került a blog, azt jól mutatja az egyik amerikai lexikonkiadó, a Merriam-Webster, amely az év kifejezésének választotta a "blog" szót, mégpedig azért, mert 2004-ben a lexikon honlapján a leginkább keresett kifejezés a "blog" volt, megelőzve a top10-es listán többek között a "választás", vagy a "hurrikán" kifejezést. A "blog" ennek megfelelően meg is jelenik majd a 2005-ös Merriam-Webster szótár nyomtatott változatában. Némileg eltérően vélekedik a kérdésről az Oxford University Press, az Oxford szótár kiadója, amely szerint a blog inkább az elmúlt év kifejezése (és néhány Oxford szótárba már be is került), idén pedig a belőle eredeztethető fogalmak (pl. a "blogoszféra") áttörése volt tapasztalható.