Sétahajóztatás a legújabb Tycoon vállalkozás

Vágólapra másolva!
A gazdasági életnek akad-e még olyan területe, mely ne került volna feldolgozásra egy tycoon játékban? Az Artexnek sikerült találni egy ilyen témát, az óceánokat átszelő sétahajókat, mely ötletet nyomban fel is dolgozták a Carnival Cruise Line Tycoon 2005: Island Hoppingben.
Vágólapra másolva!

A feladat ezúttal sem más, mint a tycoon kategória bármely másik játékában: úgy felépíteni egy vállalkozást, hogy az minél gyorsabban termeljen minél nagyobb profitot. A szóban forgó vállalkozás jelen esetben egy hajózási társaság, mely luxuskörülmények között szállítja az utasokat a világ óceánjainak a habjain. A feladatunk olyan hajókat építeni saját ízlésünknek megfelelően, mely mindenben kielégíti az utasok igényeit, és mindezek mellett még biztonságosan el is juttatja őket abba a kikötőbe, ahová jegyüket megváltották.

Összesen öt különböző hajótest áll rendelkezésünkre, melyeket saját szánk íze szerint rendezhetünk be. Ezek a bárkák ugyan kinézetükben sem egyformák, de a mi szemszögünkből sokkal fontosabb, hogy méretük sem egyezik. Feltehetően nem sok olvasónak adatott meg, hogy egy ilyen óriás fedélzetére lépjen, de a televízióban megcsodálhattuk, hogy valóságos város lapul ezen óceánjárók gyomrában. Nincs ez másként az Artex és az Activision Value munkájában sem - rengeteg elemmel bővíthetjük a tehetős utasokat váró kínálatot.

A hajótestbe építhetünk boltokat, éttermeket, fürdőket, mozit, sőt, még egy kaszinóval is meglephetjük az utasokat. Sajnos nincs túl sok választék ezen e téren sem: ha nagyobb hajót vásárolunk, ugyanazon néhány bolttal, vagy étteremmel tömhetjük tele, mint a kisebbet. Hasonlóan szegényes a kínálat a dekorációra szolgáló tárgyak esetében. Jó, nem vár az ember egy Simset, de azért az tarthatatlan, hogy mindössze kétfajta lámpával, és ugyanilyen "rengeteg" növénnyel tehetjük változatossá a hajót. Ha a bárka méretes, akkor válik csak igazán monotonná a belső terek kialakítása.

Többször tettünk már említést a nagyobb hajókról. Ami ezeket a vízi járműveket illeti, a nagyságot igen relatívan értelmezték a fejlesztők. A valóságban ezeket az óceánjáró sétahajókat úgy tervezik, hogy a működéshez szükséges helységek - raktár, gépház, stb. - a lehető legkisebb helyet foglalják el. A játékban ezzel szemben állandóan a piros négyzetekkel kerülünk szembe, amik azt jelzik, hogy a kiválasztott objektumot nem helyezhetjük el a kiszemelt helyre. Ez azért is probléma, mert bizonyos helységek, mint például az emlegetett kaszinó alapban rengeteg helyet foglalnak el, így gyakorlatilag egy egész szintet elfoglalhatnak.

A Carnival Cruise Line Tycoon 2005 is beleesik abba a hibába, melybe a legtöbb tycoon program belebukik. Arról van szó, hogy ha megvagyunk az építkezéssel - és a felhasználható tárgyak szűk tárháza, valamint a helyhiány miatt ez bizony hamar bekövetkezik -, igazán kevés dolgunk akad. Sőt, más játékokkal ellentétben szinte semmi más teendőnk nincs, mint hátradőlni, és várni, hogy gyűljön a pénz a bankszámlán. Erre ráadásul elég sokat is kell várnunk, mivel a jövedelmek elég lassan csordogálnak, az új hajók pedig valóságos vagyonba kerülnek.

Grafikailag a játékot igazán dicséret illeti, habár ne gondoljunk valamilye Far Cryt verő megjelenítésre. Az objektumot kellően részletesek - ezért is érthetetlen, hogy miért nem lehetett többet készíteni belőlük -, míg a hajón sétáló utasok sem a tipikus "tycoon-hangya" kategóriából kerültek ki. Különösen tetszetős a víz, illetve a hullámok a hajó törzsén való tükröződésének megjelenítése - hiába, nem csak a shooterek fejlesztői mozdultak rá a vizes témára. Ezzel szemben a hanghatások már nem mutatnak ilyen pozitív képet: a zene enyhén szólva felejthető, míg az effektusok csak akkor hallhatóak, ha egészen ráközelítünk az emberek forgatagára.

Ha nem találkoztunk volna már elég minőségi tycoon programmal, akkor elmondhatnánk, hogy a Carnival Cruise Line Tycoon 2005: Island Hopping megállja a helyét, de mivel láttunk már színvonalas programokat a kategóriában, bizony e kijelentés nem fedné a valóságot. A program ugyan a maga nemében szép, de túl hamar unalmassá és egyhangúvá válik, hogy komoly vetélytársa legyen a nagyon várt Zoo Tycoon 2-nek, valamint a soron következő RollerCoaster játéknak.

Rendszerkövetelmény:

ProcesszorP3 600
RAM128 Mbyte RAM
HDD700 MB
VGA8 MB VRAM