Középkori lovagok a főszerepben

Vágólapra másolva!
Ha manapság már nem is, néhány éve még nagy népszerűségnek örvendtek az olyan történelmi városépítő játékok, mint a Caesar sorozat, mely kategóriát idén ősszel a harcra nagyobb hangsúlyt helyező Medieval Lords fogja tovább színesíteni.
Vágólapra másolva!

Nagyban tombolt a SimCity láz, mikor megszületett az ötlet, hogy helyezzük az alapgondolatot, vagyis a város felépítésének, illetve menedzselésének ötletét vissza az időben, úgy pár ezer évvel. Így született meg az úgynevezett történelmi városépítő játékok első példánya, a Caesar, melyet azóta több folytatás is követett. A játék elnyerte a gamerek tetszését, életre hívva a római program egyiptomi, majd görög kistestvérét. Aztán ennek a kategóriának is leáldozott némileg a csillaga, és oly régen jelent már meg jó játék a témában, hogy méltán előzi meg nagy várakozás a Medieval Lordst.

Persze ahhoz sem kell valami nagy jósnak lennünk, hogy észre vegyük, egy teljesen a Caesar kaptafájára készített játék eleve bukásra lenne ítélve. A Monte Cristo nem is esik ebbe a hibába, hanem a kor szellemével haladva egy jóval összetettebb programmal kecsegtet bennünket. Először is, ezúttal nem egy, hanem több város felépítésének feladata szakad a nyakunkba. Ez hasonlít a valósidejű stratégiák bázisépítéséhez, akárcsak azon elem, hogy a városok felépítésével a szomszédos országok területéből hasítunk ki jókora darabokat.

A városokban ugyebár polgárok élnek, akiknek megvannak a maguk szükségletei. A siker záloga természetesen ezúttal is az, hogy ezen igényeket úgy tudjuk kielégíteni, hogy a kincstár se apadjon ki. A szükségletek négy alapvető formában jelentkeznek a játékban, mely formák az élelem, a víz, a bölcsesség és a védelem. Az első kettő meglehetősen egyértelmű - ha van megfelelő számú farm a város közelében, és nem feledkeztünk meg a víz bevezetéséről. akkor nem lesz velük gond. A másik két szükséglet már jóval elvontabbnak hangzik, de ne gondoljunk túl bonyolult dolgokra. A védelem szükségletét a kellően magas városfalakkal, illetve az erős hadseregekkel tudjuk biztosítani, a bölcsesség pedig a megfelelő oktatási intézményekből származik.

A fenti bekezdésben már pedzettük a hadseregek felállítását; a hasonló kategóriájú programokban ugyan szerepelt a hadászat, de mind funkciójában, mind kivitelezésében csak egy mellékes eleme volt a játéknak. A Medieval Lordsban ezzel szemben nagyon komoly háborúkat kell vívnunk, aminek azon egyszerű oka van, hogy emlegetett szomszédaink sem fogják ölbe tett kézzel nézni a mi terjeszkedésünket. Most már többféle egységet is toborozhatunk, a valós időben zajló harcok pedig bármikor kitörhetnek.

Mivel a városok a főszereplők, egyértelmű, hogy a védő fél igen komoly előnyben van. Ez egyfelől köszönhető a városok ideális fekvésének, másfelől a jól megépített, védekező egységekkel telepakolt városfalaknak. Jó taktikának tűnhet, hogy minél előbb megszerezzünk annyi város, amennyit csak tudunk, mielőtt az ellenségnek ideje lenne hadsereget építeni, vagy égbe nyúló falakat húzni.

A hódítások mellett nem feledkezhetünk meg az emberek pillanatnyi igényeiről sem, ami minél komolyabb feladattá válik, amint városaink száma emelkedik. Ha nincs elég élelem, víz, túl magasak az adók, vagy nem adunk meg egy többször kért épületet, akkor két dolog következhet be: lázadás tör ki a falakon belül, mely gyújtogatásokhoz is vezethet, vagy pedig a polgárok fogják magukat, és nemes egyszerűséggel odébb állnak.

A grafikában természetesen megjelenik a harmadik dimenzió, mely szintén új a Caesar kategóriától. Ennek több jelentősége is van. Egyrészt a városokban nincs túl nagy tér, a falak kitolása pedig lassú és drága mulatság, így okosan kell megterveznünk, hogy mely épületet hová helyezzük. A városképet tetszés szerint nagyíthatjuk, kicsinyíthetjük és forgathatjuk, így könnyen megtalálhatjuk az ideális helyet. Szintén fontos a 3D a falak építésénél. Mivel nem egy hatalmas alföldön vagyunk, a magasabb területeken elég lehet alacsonyabb falat emelni, hisz oda úgysem tud annyi ellenség felkaptatni. Megemlíthetjük még a farmokat is, melyek ezúttal nem egy homogén épületként jelentkeznek, hanem nekünk kell kijelölnünk a farmhoz tartozó földterületet.

Talán a vártnál némileg szerényebb sikert aratott a Sim City 4, de azért kétségtelenül kitermelte a minimálisan várt profitot az Electronic Artsnak, illetve a Maxisnak. Hogy szükség van-e egy történelmi SC-re, az érdekes kérdés, de az tény, hogy a Medieval Lords annyi elemet vett át a valósidejű stratégiákból, hogy az RTS rajongóknak is érdemes leülni elé.