Tabula Rasa - Online szerepjáték érdekes újításokkal

Talán merész vállalkozás egy kis csapat részéről, hogy egy olyan műfajba próbáljon belenyúlni, mint az online szerepjátékok. A texasi Destination mindenesetre nem ijed meg a kihívástól, sőt, jövőre megjelenő játékukban még újszerű elemekkel is megörvendeztetik a kalandozókat.

Vegyük elsőként azokat az új elemeket, melyeket a fejlesztők ígérnek az online szerepjátékosoknak. Az MMORPG műfajba tartozó programokban ez egyik legalapvetőbb probléma, hogy a hatalmas világokon nagyon soká tart eljutni egy bizonyos pontra. Nem ritka, hogy akár egy óráig is rátehetjük az előremutató nyílra a sótartót, míg karakterünk megközelíti a kívánt várost vagy dungeont. A legtöbb program kiegészítőiben már megjelentek lovak és egyéb hátasok, de a távolságokat ők is csak módjával rövidítették le. A Tabula Rasában a karaktereknek lehetőségük lesz teleportálni, ami egy sci-fi program esetében nem is annyira extrém. Azért nem ugrálhatunk a térben akárhová, hanem két lehetőség közül választhatunk. Az egyik, hogy egy listából kiválasztjuk egy barátunkat, és ha ő éppen a játékban van, akkor egyből ott teremhetünk cimboránk orra előtt. A másik lehetőséget kihasználva a küldetések felvételét biztosító szentélyekben köthetünk ki, melyekből minden zónában helyet kap néhány.

Egy másik sarkalatos kérdés az online szerepjátékokban a házak, hajlékok, menedékek kérdése. Meglehetősen lehangoló tud lenni, mikor szerencsétlen karakter fél órát barangol egy városban, míg elérkezik otthonába. Ezzel a problémával a Tabula Rasában nem szembesülünk, mivel mindenki kap egy saját kis lebegő szigetet, ahol kedve szerint rendezheti be házát, mely mellett még a sziget területét is egyedivé varázsolhatja sziklákkal, fákkal, bokrokkal. A szigetére minden játékos azt enged be majd, akit csak akar, elkerülve e felesleges zaklatást.

Elérkeztünk az MMORPG-k harmadik Achilles-sarkához, a zónák témájához. Mindig gondot okozott a fejlesztőknek, hogy mikor és hogyan engedjék meg a játékosoknak, hogy a szörnyeken kívül egymást gyilkolják, és hogyan kerüljék el azt, hogy az alamuszi, de szemfüles kalandozók megadják a kegyelemdöfést a haldokló sárkánynak, melyet egy másik csapat győzött le, felmarkolva az érte járó tapasztalati pontokat. A Tabula Rasában három eltérő funkciójú zóna lesz; az első a már említett "otthoni" zóna, a másik típusban kommunikálhatunk békésen játékostársainkkal, míg a harmadik fajta - melyből szintén háromféle lesz - a harcnak enged teret.

Az első harci zóna az úgynevezett Battlefield, vagyis harcmező, melyen a karakterek különféle szörnyetegeket hányhatnak kardélre. A rémek közt mindenki talál majd a saját szintjének megfelelő kihívást jelentő ellenséget, de az minden ellenféllel szemben igaz lesz, hogy célszerű több, különböző képességekkel megáldott hősnek szembe szállnia a fenyegetéssel. Persze magányos farkasként is vadászatra indulhatunk, de így sokkal nehezebb dolgunk lesz.

A harci zónák második típusát képezik az arénák, melyben már a játékosok harcolhatnak egymás ellen. A fejlesztőknek elmondásuk szerint nem céljuk egymásnak ugrasztani a kalandozókat, de nem hagyhatják figyelmen kívül, hogy minden online játék felhasználói időnkét egymás torkának akarnak ugrani. Az arénákban a küzdelem folyhat egyénileg, de akár csapatokban is - utóbbi esetben a shooterek többjátékos módjaiból megismert lehetőségeket - DM, TDM, CTF - vehetjük igénybe.

A harmadik zóna, ahol agresszivitásunkat vezethetjük le, a küldetések végrehajtásának színpada. Már korábban említettük a szentélyeket ahol megkapjuk az egyes missziókat. Ha ez megvan, akkor csapatunk, vagy szerény személyünk bekerül arra a területre, ahol abszolválni kell a questet. Hogy milyen küldetéssel látnak el a szentélyben, az attól függ, hogy milyen csapattal megyünk oda; egy alapvetően harcosokból álló gárda főleg szörnyek legyőzését kapja feladatul, míg egy tolvajbandának egy kincset, vagy ereklyét kell elhoznia. A küldetés zónájában egyszerre csak egy csapat tartózkodhat, ami megoldja az "XP lopás" problémáját is.

Az ellenségek nemcsak a saját maguk unott ritmusára vagdalkoznak, mint a legtöbb szerepjáték szörnyei, hanem megpróbálnak a mi akcióinkra reagálni, gyakran alkalmazva ellentámadásokat. Akad majd néhány igazán kemény boss-monster, akik ellen még többen összefogva is nagyon össze kell szednünk magunkat. Karakterünk rendelkezik a testében áramló chi-vel, melynek mértékét egy indikátor jelzi majd a képernyőn. E akkor gyarapodik, ha minél többször alkalmazunk változatos támadási módokat. Ha "megtelik" ez a chi-méter, akkor képessé válunk egy olyan mindent elsöprő támadásra, mely sok esetben a fő szörnyetegek ellen is beválik.

Egyelőre ennyi információ "szivárgott ki" a Tabula Rasáról. Ha az ígéretek maradéktalanul teljesülnek, akkor megelőlegezhetjük a sikert a játéknak, mivel bőven olvashattunk olyan elemekről, melyek bizonyos formákban már feltűntek az MMORPG-kben, de úgy összefoglalva, mint a Destination programjában, még egy játékban sem szerepeltek. Hogy aztán mi sül ki belőle, kiderül 2005 első negyedévében.