Kalandozás a Myst korszakai között

Vágólapra másolva!
Eredetileg online szerepjátékként vártuk a Myst sorozat legutolsó részét, az Uru: Ages Beyond Mystet, de végül meg kellett elégednünk egy "hálómentes" programmal. Szerencsére a játékhoz hamarosan megjelenik egy újabb kiegészítő, mely ugyan nem varázsolja MMORPG-vé az Urut, de azért érdemes lesz szánni rá némi időt.
Vágólapra másolva!

Igen, biztos minden kalandjátékos vagy RPG-rajongó hallott már egyet-mást a legutolsó Myst, a 2003-as Uru: Ages Beyond Myst kálváriájáról. Először is ugye itt van az EA és a Maxis. Ők hogy jönnek ide, hisz nem az ő alkotásuk a Myst? Hát úgy, hogy az a Sims viszont igen, mely megfosztotta a varázslatos grafikájú kalandjátékot attól a címtől, hogy ő rendelkezzen minden idők legmagasabb eladott példányszámával. Arra a Ubinál és a Cyannál is rájöttek, hogy egy szimpla kalandjátékkal - lévén nem igazán ez a legmenőbb műfaj manapság sajnos - egész biztosan nem ütik ki a nyeregből a mindent verő családszimulátort. Elővették hát a legdinamikusabban fejlődő műfajt, az online szerepjátékokat. Ámde addig-addig pofozgatták, szépítgették az új Mystet, míg olyan programok tűntek fel az MMORPG piacon, melyek mellett nem igazán rúghatott volna labdába a Myst. Maradt tehát a hagyományos kaland műfaj, és szintén maradt a dobogó legfelső fokán a Sims sorozat.

De mint a bevezetőben is említettük, szerencsére nem dobták sutba a megjelenés után az ötletet a fejlesztők, és belefogtak kiegészítőkbe, melyek közül a The Path of the Shell lesz az első, melyet boltban is megvehetünk. Az addonban egy tehetséges fiatal kalandozót alakítunk, aki egy sivatagi oázisban megtalálja a Relto varázskönyvet, mely segítségével - párhuzamosan az eredeti játék történetével - utazgathat Myst korai között. Ezt persze nem pusztán a kaland kedvéért teszi, mivel ő foltozza majd be azokat a hasadékokat térben és időben, melyeket a korokat kutató óvatlan tudósok hasítottak.

Ez a feladat igencsak nagy horderejűnek tűnhet első olvasásra, de ne ijedjünk meg. Az eredeti programban mágikus tapétákat rakosgattunk össze, és most sem kell mást tennünk. Igaz, hogy a tapétákat felváltották a mágikus kagylók, de aki alaposan kivesézte az Urut, az ezeket sem fogja nehezebben meglelni. A keresgélés során természetesen most is csodálatos világokra jutunk el, melyek közül érdemes megemlíteni Er'Cana sivatagát, vagy az óceánok uralta vidéket, Ahnonayt.

A kiegészítő egyik érdekes újdonsága, hogy hősünk immár nemcsak a szárazföldön közlekedhet, hanem úszhat is. Erre a készségre szükség is lesz, hisz Ahnonay világán tényleg minden nagyon nedves. Persze nem juthatunk el bárhová - túl nagy távolságokat nem úszhatunk át, és erős áramlatokkal szemben sem haladhatunk. Az alapjátékot többen bírálták amiatt, hogy ugyan gyönyörűek a tájak, melyeket bebarangolunk, viszont igen élettelenek. Sajnos bikinis lányokra az addonban se számítsunk, viszont a környezetet már számos fantasztikus állat - például vízben élő, halászó szarvas - teszi élőbbé.

Szintén a civilizációval, vagy legalábbis annak maradványaival szembesülünk Er'Cana sivatagában. Ez a pusztaság egykoron egy hatalmas gyárnak adott otthont, mely gyár rozsdás emlékei még mindig a sziklás hegyek mélyén lapulnak. Hogy bejussunk az elhagyott üzembe, be kell indítanunk egy vonatot, mely majd szépen átvisz bennünket a kapunk. Nincs más dolgunk, mint megfelelő sorrendben húzogatni a mozgató karokat, és a szerkezet máris mozgásba lendül nagy nyikorgással.

Ezzel el is érkeztünk az irányításhoz, illetve a kezelő felülethez. A Myst sorozat egyik varázsát mindig az adta, hogy végtelen egyszerűen kezelhettünk a programot, nem volt szükség jegyzetelésre, vagy jó memóriára. Ez nem volt másként a Uru-ban sem, mint ahogy ugyanezen ösvényt követi a kiegészítő is. Most sincs inventory, nem visszük el a tárgyakat egyik helyről a másikra; a megoldás mindig abban rejlik, hogy rájövünk-e arra, hogy miként manipuláljuk közvetlen környezetünket.

Nem hiába az a temérdek eladott példány, tényleg rengeteg játékos egyszerűen képtelen volt felállni a Myst kalandjai elől. Mikor kiderült, hogy MMORPG lesz a harmadik rész a legtöbben örültek, de néhányan csalódással adtak hangot annak, hogy a Myst mégiscsak kalandjáték, és nem RPG. Nos, az idő végül őket igazolta, és maradt kategóriaként az adventure, mely állapoton az új kiegészítő sem tud változtatni. De mivel annyi online szerepjáték közül válogathatunk, tegyük bátran hozzá: ez nem is baj.