Száguldozzunk szombat éjjel

Vágólapra másolva!
Immár öt éve jelent meg a piacon az ausztrál Ratbag játéka, a Dirt Track Racing, melyről talán túl sok bőrt is lenyúztak az alkotók. Most egy újabb autóversennyel rukkoltak elő, melyben éppúgy találkozhatunk csúcsjárgányokkal, mint buggykkal vagy autómatuzsálemekkel.
Vágólapra másolva!

Vegyük elsőként számba a felkínált játékmódokat. Nem maradtak ki a hagyományosnak számító gyakorlás, egyszeri futam, verseny az óra ellen vagy a bajnokság módok, de helyet kapott a karrier mód is, igaz, lassan ez utóbbi is alapvetőnek számít. Ebben a karrieres játéklehetőségben igen sok feladat hárul ránk - nemcsak azzal törődünk, hogy autónkat fokozatosan fejlesszük egyre jobb alkatrészekkel, hanem még a szponzorokkal is asztalhoz ülhetünk, hogy pénzt húzzunk ki a zsebükből.

Az autók három kategóriába tartoznak. Vannak itt régi vágású szériaautók, futurisztikus modellek, valamint midgetek, melyek valójában felturbózott sivatagi buggyk. A versenyek eleinte tizenhárom, a valós világban is létező pályán zajlanak, de ha elég ügyesek vagyunk, akkor elszakadhatunk a valóság talajától, és nekivághatunk néhány, csak az alkotók fantáziájában létező pályának is.

A karriermódban lehetőségünk van autónkat szervizelni, ami előre vetíti, hogy jó kis karosszéria-amortizációknak nézünk elébe. Ez sajnos nem igaz - az vitán felül áll, hogy nem kapunk fekete zászlót, ha alaposan belegázolunk versenyzőtársainkba, kik nem lesznek restek kedvességünket viszonozni, viszont az autók csak akkor sérülnek meg komolyabban - vagyis szorulnak szervizelésre -, ha mondjuk frontálisan rohanunk bele valakibe szemből. Ez azért probléma, mert a legtöbb autós programban különösen nagy figyelmet szentelnek a programozók az ütközések utáni sérülések kezelésére, így a Saturday Night Speedway eleve hátrányból indul.

Szintén ide tartozó probléma, hogy a játék túlságosan könnyű, és ez elsősorban a karriermódra igaz. Az ellenfeleket vezérlő mesterséges intelligencia hagy bőven kívánni valót maga után. Az ellenfelek ritkán cselekednek következetesen, vagy logikusan. Előfordul, hogy egy adott autó lazán lehúzódik, hogy elengedjen bennünket, a következő körben viszont félrerántja a kormányt, hogy telibe kapja a kocsink valamelyik oldalát.

Nézzük a SNS grafikáját. De csak messziről! Az autók kellő távolságból nézve igen kidolgozottnak tűnnek, de az illúzió hamar szerte foszlik, ha közelről vizsgáljuk meg a járműveket. Az olyan alkatrészek, mind mondjuk a fényszórók, vagy a kipufogó, nem mások, mint a karosszériára kalibrált textúrák. Manapság egy autós játéktól minimálisan elvárható, hogy ezek a részek önálló, 3D-s objektumok legyenek, úgyhogy ezen az órán újabb rossz jegyet szerzett az ausztrál program.

A grafikánál maradva, egy újabb rossz pont, hogy a belső nézetet választva - legalább ilyen van - a kormánykerék ugyan forog, de nem látszik a vezető keze. Talán nem elfelejtették közölni a fejlesztők, hogy a láthatatlan embert személyesítjük meg a játékban? Tán még ennél is csúnyább, hogy a műszerfalon lévő műszerek, hasonlóan az említett fényszórókhoz, csupán élettelen textúrák, semmi közük nincs a motor munkájához. Azért találunk pozitív elemet is a grafika vizsgálata során - ilyen például a földes pályákon a sár folyamatos felfröccsenése, mely egyre nehezebbé teszi a kilátást.

A hanghatások és a zene területén sem emelkedik ki a program, de nem is szólhatunk róla egyértelműen elmarasztalón. Végső soron mind a motorhangok, mind a kerekek csikorgása, mind az ütközések csattanásai elég jól sikerültek, és a zene sem válik túl hamar unalmassá, csak ugye bizonyos programok elkényeztették a játékost, és talán túl magasra teszi a lécet.

Nem maradt ki a többjátékos mód sem a Saturday Night Speedwayből - egyaránt versenyezhetünk egyazon gépen, megosztott monitorral, vagy helyi hálózatban, esetleg az Interneten keresztül. Ez utóbbi még eléggé kiforratlan, hisz a beépített szerver-böngészővel túl ritkán találunk játékosokat. Az osztott képernyős lehetőség jó ötlet, de csak a versenynap utolsó, végső összecsapásán találkozik a két részvevő.

Nem rossz program a Saturday Night Speedway, de nem is valami nagy szám. Találkoztunk már évekkel ezelőtt is sokkal színvonalasabban kivitelezett autóversennyel, nem is beszélve a mostani, illetve készülő programokat, mint amilyen a Juiced. Ráadásul a Ratbag nem most állt neki először autós játéknak, hisz előttük lebegett a Dirt Track mintája, de úgy tűnik, nem találták meg a szükséges forrásokat egy igazán sikeres játék megírásához.

Rendszerkövetelmény:

ProcesszorP3 800
RAM128 Mbyte RAM
HDD500 MB
VGA16 MB VRAM
DirectX verzióDirectx 8.1