Lassan indul be a fizetős zeneletöltés

Vágólapra másolva!
Egy kutatócég szerint az egyesült államokbeli online zenepiac egyelőre nem túl jelentős. Az Apple iTunes óriási fölénnyel uralja a viszonylag új piacot.
Vágólapra másolva!

Az InsightExpress piackutató cég szerint a felnőtt amerikai fogyasztók alig 12%-a töltött már le zenét valamilyen fizetős online szolgáltatás segítségével. Az internetes zenevásárlás mellőzésének a válaszadók szerint a három legfőbb oka, hogy szívesebben vásárolnak hagyományos lemezboltokban, nem rendelkeznek digitális zenei fájlok lejátszására alkalmas készülékkel, illetve, hogy nem vonzza őket a zeneletöltögetés. Az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ Infinit hírlevelének cikke szerint a felmérésben részt vevők arról is beszámoltak, hogy amennyiben a szolgáltatás díja alacsonyabb, a zenei kínálat pedig bővebb volna, sokkal nagyobb valószínűséggel vásárolnának az internetes zeneáruházakban. A fogyasztók egyúttal több olyan jellemzőt is felsoroltak, amelyek egy online zenebolt esetében fontosak volnának számukra. Ezek közül is elsősorban a szolgáltatás árát, a zenei kínálat bőségét, valamint a belehallgatás lehetőségét említették.

Az online zeneértékesítési üzletágban jelenleg több piaci szereplő is érdekelt. Az Apple iTunes 2003 áprilisában nyitotta meg internetes zeneáruházát, amely azóta a fizetős zeneletöltések teljes piacán 70%-os részesedést szerzett magának. Az új belépőnek számító Wal-Mart pillanatnyilag a piac 6%-át tudhatja magáénak, a kiskereskedelmi óriás azonban várhatóan ennél jelentősebb szereplővé növi majd ki magát.

A jelentősebb amerikai fizetős zeneletöltő szolgáltatások piaci részesedése, 2003. december - 2004. július (eMarketer)

Apple iTunes - 70%

Napster - 11%

RealNetworks - 6%

Wal-Mart - 6%

MusicMatch - 6%

Ameddig az online zeneáruházak nem képesek meggyőzni a fogyasztókat arról, hogy az általuk kínált szolgáltatásokat a nyilvánvaló előnyeiken (kipróbálás lehetősége, azonnali kézbesítés, személyre szabható szolgáltatási csomagok, tárolás, újbóli hozzáférés stb.) kívül az olcsó árak és a bő kínálat miatt is érdemes igénybe venniük, addig nem lesznek birtokában annak a versenyelőnynek, amely a fogyasztói érdeklődés felélénkítéséhez szükséges.